Page 70 - Norsk Fiskerinaering
P. 70
Marit Rein (t.v) og Maja Richard klarer brasene for Sjømatrådet i Paris i høst. Markeds- Maria Grimstad de Perlinghi er Norges
rådgiver Maja Richard er stasjonær i Frank rike, Marit Rein på utlån fra Tromsø for den sjømatutsending i Paris og dukket også opp
perioden Maria Grimstad de Perlinghi er i permisjon. (Foto: HMS) på (Re)laks i ammemodus og permisjon,
men likevel parat til å svare på spørsmål om
norsk fisk i Frankrike. (Foto: HMS)
drept den lille butik ken. Men vi kan jo nedene likevel har skjedd en bevegelse
ikke late som de ikke er der, sier Arnaud fra ferskdisken til selvbetjeningshyllene
Vanhamme, før vi uten å si det farer med kokkeleringsklare pakker. Uansett mat enn anbefalt. Som i mange andre
videre til hypermarkedet Leclerc på står Frankrike på ingen måte stille. land er det blant de eldre man finner de
gigasenteret So Ouest. Carrefour smatt utpregede fiskespiserne, men de unge
vi innom i Boulogne. Den franske inter- ser også ut til å ha sansen. Hver femte
nasjonale dagligvarekjempen er natur lig franske forbruker har sushi minst en
nok størst i Frankrike, med over 5.000 Turistsvikt gang i måneden. De som velger fisk,
butikker og en omsetn ing i Frankrike på Sjømatrådet og Maria Grimstad de vektlegger smak og helse likt, etterfulgt
ca. 325 milliarder kroner i 2015. E. Le- Perlinghi har nylig gjort ferdig et studium av at det er lett å tilberede og bra for
clerc har «bare» 652 butikker, men når av det franske sjømatmarkedet. Det vekta. Selv om tunfisken er størst i vo-
de puster Carrefour i nakken med sine bekrefter at Frank rike er å regne som et lum, er mye av dette volumet hermetikk.
320 milliarder, skjønner vi at disse 652 godt utviklet sjømatmarked, men peker Laks på andre plass står for et større
representerer motstykket til Vanhamms samtidig på en rekke muligheter — ikke mangfold på tallerkenen. Logisk nok
småbutikk. Utsalget på So Ouest er på minst med tanke på at samlet sjømat- er særlig pariserne glad i å spise ute,
15 mål, der man finner det meste av alt inntak har gått litt ned og at nesten 42 delvis fordi de har råd, men også fordi
fra Salmalaks til klippfisk og en vegg millioner franskmenn spiser mindre sjø- de likevel ikke har så god plass.
med røykelaks i pakke. Fiskedisken er
bred som en håndballbane, med flust av
torskefileter lagt oppover «isfje llet». Et-
ter de to kjedene på topp kommer ITM,
Groupe Casino, med dobbelt så mange
utsalg som Carrefour, Groupe Auchan,
Systeme U og Lidl. Aldi er litt lenger ned
på listen, men har nylig pro filert seg
med at varene i det store og hele skal
være økologiske — også et tegn på
nye grep i dagligvarehandelen. Selv om
fer skfiskdisken ser ut til å leve i beste
velgående, mener Marine Harvests
Fabrice Barreau at det de siste 15 må-
Labeyrie er en ledende produsent av
røykelaks i Frankrike, med stort utvalg av
både skotsk og norsk, biologisk og annet.
Cermaq er en viktig leverandør.
(Foto: HMS)
70 "Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016