Page 70 - Norsk Fiskerinaering
P. 70

Marit Rein (t.v) og Maja Richard klarer brasene for Sjømatrådet i Paris i høst. Markeds-  Maria Grimstad de Perlinghi er Norges
       rådgiver Maja Richard er stasjonær i Frank rike, Marit Rein på utlån fra Tromsø for den   sjømatutsending i Paris og dukket også opp
       perioden Maria Grimstad de Perlinghi er i permisjon. (Foto: HMS)       på (Re)laks i ammemodus og permisjon,
                                                                              men likevel parat til å svare på spørsmål om
                                                                              norsk fisk i Frankrike. (Foto: HMS)
       drept den lille butik ken. Men vi kan jo   nedene likevel har skjedd en bevegelse
       ikke late som de ikke er der, sier Arnaud   fra ferskdisken til selvbetjeningshyllene
       Vanhamme, før vi uten å si det farer   med kokkeleringsklare pakker. Uansett   mat enn anbefalt. Som i mange andre
       videre til hypermarkedet Leclerc på   står Frankrike på ingen måte stille.  land er det blant de eldre man finner de
       gigasenteret So Ouest. Carrefour smatt                                 utpregede fiskespiserne, men de unge
       vi innom i Boulogne. Den franske inter-                                ser også ut til å ha sansen. Hver femte
       nasjonale dagligvarekjempen er natur lig                               franske forbruker har sushi minst en
       nok størst i Frankrike, med over 5.000   Turistsvikt                   gang i måneden. De som velger fisk,
       butikker og en omsetn ing i Frankrike på   Sjømatrådet og Maria Grimstad de   vektlegger smak og helse likt, etterfulgt
       ca. 325 milliarder kroner i 2015. E. Le-  Perlinghi har nylig gjort ferdig et studium   av at det er lett å tilberede og bra for
       clerc har «bare» 652 butikker, men når   av det franske sjømatmarkedet. Det   vekta. Selv om tunfisken er størst i vo-
       de puster Carrefour i nakken med sine   bekrefter at Frank rike er å regne som et   lum, er mye av dette volumet hermetikk.
       320 milliarder, skjønner vi at disse 652   godt utviklet sjømatmarked, men peker   Laks på andre plass står for et større
       representerer motstykket til Vanhamms   samtidig på en rekke muligheter — ikke   mangfold på tallerkenen. Logisk nok
       småbutikk. Utsalget på So Ouest er på   minst med tanke på at samlet sjømat-  er særlig pariserne glad i å spise ute,
       15 mål, der man finner det meste av alt   inntak har gått litt ned og at nesten 42   delvis fordi de har råd, men også fordi
       fra Salma­laks til klippfisk og en vegg   millioner franskmenn spiser mindre sjø-  de likevel ikke har så god plass.
       med røykelaks i pakke. Fiskedisken er
       bred som en håndballbane, med flust av
       torskefileter lagt oppover «isfje llet». Et-
       ter de to kjedene på topp kommer ITM,
       Groupe Casino, med dobbelt så mange
       utsalg som Carrefour, Groupe Auchan,
       Systeme U og Lidl. Aldi er litt lenger ned
       på listen, men har nylig pro filert seg
       med at varene i det store og hele skal
       være økologiske — også et tegn på
       nye grep i dagligvarehandelen. Selv om
       fer skfiskdisken ser ut til å leve i beste
       velgående, mener Marine Harvests
       Fabrice Barreau at det de siste 15 må-



             Labeyrie er en ledende produsent av
         røykelaks i Frankrike, med stort utvalg av
          både skotsk og norsk, biologisk og annet.
                 Cermaq er en viktig leverandør.
                              (Foto: HMS)


       70   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 11/12 - 2016
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75