Page 71 - Norsk Fiskerinaering
P. 71
Flere av de store super- og hypermarkedene
i Frankrike satser på store fiskedisker,
kanskje for å ligne mer på fiskehandleren på
hjørnet. Leclerc-disken på So Oueste selger
fisk så det svinger! (Foto: HMS)
Så må vi ikke glemme at restauranten
som vi kjenner den i dag, faktisk ble født
i den franske hovedstaden. Tanken på
et måltid på pariservis har også vært
med på å lokke turistene til byen ved
Seine i over hundre år. I fjor fikk denne
næringen utvilsomt en kraftig smell for
baugen.
— Etter terrorangrepet 13. november
som drepte 130 mennesker, merket
vi umiddelbart en svikt i omsetningen.
Turismen og salget til Paris har ikke
kommet seg ennå. Men dette gjelder
Paris. Frankrike er jo mer, sier Jan Arve
Kvalsvik i Norfra.
Frankrike er i sjelden grad preget
av dynamikken mellom store og viktige
Paris og landet rundt. Eiffeltårnbyen
er noe for seg selv, mens det ikke blir
så opplagt å trekke frem bestemte
andre regioner når vi skal karakterisere
sjømatmarkedet og matkulturen i landet.
Vi i Norge tenker vel først på Lyon, som
konkurrerer med Paris om statusen som
mathovedstad og er arena for kokkekun-
sten Bocuse d’Or, der både norske kok-
ker og norsk marint råstoff har gjort det
bra. Beveger man seg ut i regionene,
blir man lett distrahert av gastronomiske
kjendiser som er knyttet til ulike steder
og byer: Champagne i champagne, sen-
nep i Dijon, camembert i Camembert,
bouillabaisse fra Marseille, Bearne som
på sitt vis har gitt navnet til bearnai-
sesausen. Fisken har i hvert fall gode
muligheter til å komme i godt selskap.
Åttekløveret som sto bak den ganske paradisiske sjømatmenyen under åpningen av (Re)laks
i Paris. Etter myldrekvelden på åp ningsdagen ble det både workshops og mer servering til
Saumon de Norvege nysgjer rige gjester. (Foto: HMS)
Innbyggerne i vårt viktigste sjømatmar-
ked liker rett og slett laks, og med en sig mot foredlede og konsumklare pro- er selvfølgelig en styrke at vi er fullt ut
direkteimport fra Norge på over 108.000 dukter, gjerne skåret til, satt sammen og integrert, sier Barreau. Staben hans sier
tonn i fjor kommer vi ikke utenom en pakket på en av fabrikkene i hans lakse- heller ikke nei dersom kunden bare vil
god del mer laksesnakk. Frankrike er rike. Gjennom anlegget i Boulogne går ha laks det ikke har vært gjort så mye
også det nest viktigste markedet til det store volumet, som sendes videre med. Lerøys og Lapeyrere represente-
Marine Harvest i verden, og det vik- i form av filetsider eller porsjoner og rer helt klart også betydelige volumer
tigste i Europa. Selv om vi plukker ut noen MAP-produkter. Marine Harvest- og et innarbeidet system med egen
laksekassene fra Skottland og Irland, fabrikken i havnebyen Lorient i Bretagne foredling på fransk jord.
er det ingen som når Marine Harvest til foredler både importert laks og hvitfisk — I tillegg til at vi er fullt integrert og
gjellene volummessig. Fabrice Bar- fra Bretagne. I Dunkerque helt i nord har med full sporbarhet, er styrken til Lerøy
reau anslår at norske merder står for man spesiali sert seg på frosne produkt- innen laks at 95 prosent er prerigor filet.
75-80 prosent av totalvolumet på rundt typer, mens Kritsen i Bretagne vier seg Det gir en klar fordel både for tekstur,
170.000 tonn. Mens vi er inne med til førsteklasses røykeprodukter under smak og hylletid, sier Lapeyrere. Lerøy
prosentregnestaven, kan vi ta med at eget merke. frakter laksen med bil eller tog fra Nord-
fire av fem Marine Harvestlakser ender — Til sammen kan Marine Harvest Norge og skifter til bil lenger sør. Etter at
i dagligvarehandelen, den siste i horeca. og fabrikkene våre i Frankrike møte vognen lukkes i Norge, åpnes den ikke
Og samme Barreau melder om et sakte alle behov våre kunder måtte ha. Det før ved fabrikken i Frankrike.
"Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016 71