Page 71 - Norsk Fiskerinaering
P. 71

Flere av de store super- og hypermarkedene
                i Frankrike satser på store fiskedisker,
            kanskje for å ligne mer på fiskehandleren på
            hjørnet. Leclerc-disken på So Oueste selger
                    fisk så det svinger! (Foto: HMS)



           Så må vi ikke glemme at restauranten
           som vi kjenner den i dag, faktisk ble født
           i den franske hovedstaden. Tanken på
           et måltid på pariservis har også vært
           med på å lokke turistene til byen ved
           Seine i over hundre år. I fjor fikk denne
           næringen utvilsomt en kraftig smell for
           baugen.
             — Etter terrorangrepet 13. november
           som drepte 130 mennesker, merket
           vi umiddelbart en svikt i omsetningen.
           Turismen og salget til Paris har ikke
           kommet seg ennå. Men dette gjelder
           Paris. Frankrike er jo mer, sier Jan Arve
           Kvalsvik i Norfra.
             Frankrike er i sjelden grad preget
           av dynamikken mellom store og viktige
           Paris og landet rundt. Eiffeltårn­byen
           er noe for seg selv, mens det ikke blir
           så opplagt å trekke frem bestemte
           andre regioner når vi skal karakterisere
           sjømatmarkedet og matkulturen i landet.
           Vi i Norge tenker vel først på Lyon, som
           konkurrerer med Paris om statusen som
           mathovedstad og er arena for kokkekun-
           sten Bocuse d’Or, der både norske kok-
           ker og norsk marint råstoff har gjort det
           bra. Beveger man seg ut i regionene,
           blir man lett distrahert av gastronomiske
           kjendiser som er knyttet til ulike steder
           og byer: Champagne i champagne, sen-
           nep i Dijon, camembert i Camembert,
           bouillabaisse fra Marseille, Bearne som
           på sitt vis har gitt navnet til bearnai-
           sesausen. Fisken har i hvert fall gode
           muligheter til å komme i godt selskap.
                                              Åttekløveret som sto bak den ganske paradisiske sjømatmenyen under åpningen av (Re)laks
                                              i Paris. Etter myldrekvelden på åp ningsdagen ble det både workshops og mer servering til
           Saumon de Norvege                  nysgjer rige gjester. (Foto: HMS)

           Innbyggerne i vårt viktigste sjømatmar-
           ked liker rett og slett laks, og med en   sig mot foredlede og konsumklare pro-  er selvfølgelig en styrke at vi er fullt ut
           direkteimport fra Norge på over 108.000   dukter, gjerne skåret til, satt sammen og   integrert, sier Barreau. Staben hans sier
           tonn i fjor kommer vi ikke utenom en   pakket på en av fabrikkene i hans lakse-  heller ikke nei dersom kunden bare vil
           god del mer laksesnakk. Frankrike er   rike. Gjennom anlegget i Boulogne går   ha laks det ikke har vært gjort så mye
           også det nest viktigste markedet til   det store volumet, som sendes videre   med. Lerøys og Lapeyrere represente-
           Marine Harvest i verden, og det vik-  i form av filetsider eller porsjoner og   rer helt klart også betydelige volumer
           tigste i Europa. Selv om vi plukker ut   noen MAP-produkter. Marine Harvest-  og et innarbeidet system med egen
           laksekassene fra Skottland og Irland,   fabrikken i havnebyen Lorient i Bretagne   foredling på fransk jord.
           er det ingen som når Marine Harvest til   foredler både importert laks og hvitfisk   — I tillegg til at vi er fullt integrert og
           gjellene volummessig. Fabrice Bar-  fra Bretagne. I Dunkerque helt i nord har   med full sporbarhet, er styrken til Lerøy
           reau anslår at norske merder står for   man spesiali sert seg på frosne produkt-  innen laks at 95 prosent er prerigor filet.
           75-80 prosent av totalvolumet på rundt   typer, mens Kritsen i Bretagne vier seg   Det gir en klar fordel både for tekstur,
           170.000 tonn. Mens vi er inne med   til førsteklasses røykeprodukter under   smak og hylletid, sier Lapeyrere. Lerøy
           prosentregnestaven, kan vi ta med at   eget merke.                     frakter laksen med bil eller tog fra Nord-
           fire av fem Marine Harvest­lakser ender   — Til sammen kan Marine Harvest   Norge og skifter til bil lenger sør. Etter at
           i dagligvarehandelen, den siste i horeca.   og fabrikkene våre i Frankrike møte   vognen lukkes i Norge, åpnes den ikke
           Og samme Barreau melder om et sakte   alle behov våre kunder måtte ha. Det   før ved fabrikken i Frankrike.



                                                                                 "Norsk Fiskerinæring"  nr. 11/12 - 2016  71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76