Page 73 - Norsk Fiskerinaering
P. 73
annerledes. I volum har laksesalget gått
ned med ca. seks prosent den siste
perioden, sier Lapeyrere. Yann Rous-
selet i Cermaq sier prisene slo inn på
konsumet rundt påske i år.
— Det er vanlig med tremåneders
kontrakter mot dagligvaremarke det.
Kontrakter som var inngått rundt årsskif-
tet, gikk altså ut før påske. Siden har vi
ikke sett tilbud og kampanjer med laks i
dagligvarehandelen. Laksen er selvføl-
gelig på plass, men margin ene blir så
lave at det blir vanskelig å kjøre tilbud.
Laks er på vei tilbake til luksus, sier
Cermaqs mann, og legger til at røykein-
dustrien rammes særlig hardt.
— De har ikke vært i posisjon til å
forhandle pris i det hele tatt, strever
tungt og taper mye penger. Det går
særlig ut over selvstendige selskap som
ikke hører til noen gruppering. Nå må vi
begynne å bli mer restriktive med hvem
vi selger til så vi vet at vi får betalt. Det Forbløffende mengder norsk laks ender som pakket røykelaks i franske hyller. Hos Leclerc på
So Oueste er svært mange av merkene representert — noe for enhver smak og nesten enhver
er ikke så lenge siden en bil med laks lommebok. (Foto: HMS)
kostet 500.000 kroner. Nå er det over en
million.
— Betyr dette at dere faktisk håper på å sikre seg at de har fisk i fabrikken. kjører mindre kampanjer, og følgelig går
lakseprisene faller igjen; i så fall en Mange tenker svært langsiktig, kanskje konsumet ned. Hel fisksalget har gått
litt spesiell situasjon? to eller tre år. Det kommer til å bli færre særlig ned, sier Fabrice Barreau. Jula er
— Selvfølgelig er det en spesiell aktører, men prisen kommer ikke til å han imidlertid ikke så bekymret for.
situasjon. Vi ønsker jo høye priser, men holde seg på 80 kroner kiloen for evig, — Julesalget i år er vanskelig å spå.
vil også at de skal være til å leve med sier Yann Rousselet i Cermaq. Han har Laks regnes som et alter nativ til foie
for alle. Nå er det lite fisk i sjøen, noe kunder som tidligere har pleid å kjøpe gras — gåseleverpostei — på julebor-
sykdom og spesielle utfordringer i Chile, fem-seks biler i uka, men som nå nøyer det. Produks jonen av gåselever er ram-
slik at produksjonen faller 4-5-6 prosent seg med en eller venter til de selv har met av fugleinfluensa. Slikt sett regner
i året, mens etterspørselen øker med solgt hele lasten på forhånd. jeg med at julehandelen vil bli berget,
åtte. Det blir en rar situasjon, svarer Marine Harvest har en annen strategi men den høye lakseprisen vil kunne slå
Rousselet, som legger til. og situasjon, men gjør mye de samme kraftig ut i første kvartal, sier Barreau i
— Men dette dreier seg ikke bare erfaringene. Marine Harvest.
om pris. Kundene i foredling sindustrien — Siden august har vi begynt å
tenker ikke bare på hva de betaler, men kjenne smerten. Dagligvarehande len
Torsk nummer to
Også i Frankrike konstaterer vi at
statistikken lyver en god del. I alle fall
må man ha visse realiteter i bakhodet.
Da vi i for rige nummer intervjuet Morten
Jensen i Norway Seafoods om eks port,
fortolling og fangstsertifikater, sa han at
det meste av torskeloinsen deres gikk
til Frankrike, uten at det gir det rettmes-
sige utslaget i statistikken. Uansett er
det ingen grunn til å tro at det blir mindre
etter at Lerøy kjøpte vår største hvitfisk-
leverandør. Også frem til oppkjøpet har
Lerøy solgt mye hvitfisk.
— Torsk er viktigst, men vi leverer
hyse og sei også. Torsk er jo svært
sesongbasert med hovedsesongen
mellom januar og april, sier Lapeyrere,
som har store forventninger til nye Lerøy
med Norway Seafoodsfisk i kurven.
— Snakker vi om virkelig fisk, er torsk
Supermarkedkjeden Carrefour er størst og et av Frankrikes mest kjente og internasjonale nest viktigst på det franske markedet,
selskap. Denne fiskedisken er på hjemme bane i VoisinsleBretonneux like utenfor Paris. etter laksen. Dersom man er fullt inte-
"Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016 73