Page 72 - Norsk Fiskerinaering
P. 72

Salma har nådd de franske diskene og de
           franske kundene! Satsin gen i Frankrike
         utvider Salma-eventyret, men Salma-folket
          må leve med at slett ikke alle franskmenn
             har råd til det tilberednings vennlige,
             velsmakende produktet. (Foto: HMS)


       Strategi Cermaq
       Salgsdirektør Yann Rousselet i Cermaq
       anslår at lakseprodusenten og ekspor-
       tøren har 10-12 prosent markedsandel i
       Frankrike.
          — Vi satser spesielt på å selge til
       røykeindustrien der vi må regnes som
       en betydelig leverandør. Vi ønsker ikke
       å konkurrere med kundene våre, og job-
       ber nesten ikke direkte mot dagligvare-
       handelen. Dette er Cermaqs strategi,
       slik at vi skiller oss ut fra aktørene med
       egne foredlingsanlegg, sier Rousselet.
       Følgelig er norsk Cermaq­laks å finne i
       røykelakspakken til store velre nommerte
       franske produsenter som Labeyrie og
       Thai Union France. De leverer også
       råstoff til annen foredlingsindustri.
          Salma går, som vi var inne på, frem
       på en litt annen måte og med litt andre
       siktemål med sitt finskårne laksepro-
       dukt.
          — Salma jobber med en langsiktig
       strategi. Vi ønsker å posisjo nere Salma-
       laksen som en referanse i markedet og
       som en merke vare, sier Edith Bieler.
       Hun karakteriserer Salmon Brands-eier
       Bremnes Seashore som en «stor liten»
       eller «liten stor» aktør.
          — For å sette det på spissen vil de   og andre kunder uten at eksportøren   salma-laksen har en ukes holdbarhet
       fleste andre eksportører sende laksen   nødvendigvis vet hvor han kan finne   når den er ute i butikk. Men tidsaspektet
       i paller til Boulogne sur Mer. Derfra går   igjen varene. Det er ikke noe galt i det,   hører selvfølgelig med til en av våre
       fisken ut til dagligvare og restauranter   men vår ide er å følge varen helt frem til   daglige utfordringer, svarer Bieler. Den
                                          sluttkunde og bygge lojalitet hele veien   skattede Salma-laksen går med båt til
                                          ut, medregnet for bruker, sier Bieler. At   Hirtshals og videre til Boulogne med bil
                                          ikke alle forbrukerne rundt omkring i det   for spredning derfra. — Og salget går
                                          franske landet kjenner til Salma, legger   bare en vei, smiler Bieler i Paris.
                                          hun ikke skjul på.
                                             — Vi har ikke distribusjon til det i
                                          dag, og det er heller ikke slik at alle i
                                          Frankrike har råd til Salma. Det er mer   Prisen på laksen
                                          et nisje produkt enn det er i Norge, men   Lakseprisene har lenge gått en vei i
                                          med like høy lojalitet hos dem som   enda større grad. Noe som må regnes
                                          kjenner produktet, sier Salmas kvinne   som hovedårsaken til at volumet har
                                          i Frankrike. Hun kan fornøyd melde at   gått ned. Fiskehandler Vanhamme
                                          folk har begynte å skrive «salma» og   mener prisoppgangen er til å tåle siden
                                          ikke «laks» på handlelappene. Salma   kundene gjerne vil ha laks uansett.
                                          kjøpes i selvbetjeningsdisken slik at   Bieler i Salma registrerte likevel at
                                          både merket og markedsføringen blir   prishoppet i høst fikk restauranter til å
                                          viktig. Åtti-nitti prosent av Salma-laksen   ta laks av menyen. Også Lerøy har fått
                                          inntas rå, gjerne som aperitiff eller forrett   erfare at prisen blir i overkant.
                                          hjem me. Samtidig er det nøkkelkokker i   — Lakseprisene har vært en stor ut-
                                          Lyon og Paris som sverger til Salma.  fordring, særlig for røykein dustrien, som
       Yann Rousselet er salgsdirektør for Cermaq   — Frankrike er et stykke unna Nor-  har stått svakt ovenfor dagligvarekje-
       i Frankrike. Han opplever det som et   ge. Det er ikke for langt med tanke på   dene. Med fersk laks er det annerledes.
       konkurransefortrinn å kunne tilby Cermaq-  å ta vare på kvaliteten?    Dersom de ikke betaler prisen, leverer
       laks fra nord i Norge. (Foto: Cermaq)  — Vi har en utrolig god logistikk, og   vi ikke. Men røykelaks-segmentet er


       72   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 11/12 - 2016
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77