Page 72 - Norsk Fiskerinaering
P. 72
Salma har nådd de franske diskene og de
franske kundene! Satsin gen i Frankrike
utvider Salma-eventyret, men Salma-folket
må leve med at slett ikke alle franskmenn
har råd til det tilberednings vennlige,
velsmakende produktet. (Foto: HMS)
Strategi Cermaq
Salgsdirektør Yann Rousselet i Cermaq
anslår at lakseprodusenten og ekspor-
tøren har 10-12 prosent markedsandel i
Frankrike.
— Vi satser spesielt på å selge til
røykeindustrien der vi må regnes som
en betydelig leverandør. Vi ønsker ikke
å konkurrere med kundene våre, og job-
ber nesten ikke direkte mot dagligvare-
handelen. Dette er Cermaqs strategi,
slik at vi skiller oss ut fra aktørene med
egne foredlingsanlegg, sier Rousselet.
Følgelig er norsk Cermaqlaks å finne i
røykelakspakken til store velre nommerte
franske produsenter som Labeyrie og
Thai Union France. De leverer også
råstoff til annen foredlingsindustri.
Salma går, som vi var inne på, frem
på en litt annen måte og med litt andre
siktemål med sitt finskårne laksepro-
dukt.
— Salma jobber med en langsiktig
strategi. Vi ønsker å posisjo nere Salma-
laksen som en referanse i markedet og
som en merke vare, sier Edith Bieler.
Hun karakteriserer Salmon Brands-eier
Bremnes Seashore som en «stor liten»
eller «liten stor» aktør.
— For å sette det på spissen vil de og andre kunder uten at eksportøren salma-laksen har en ukes holdbarhet
fleste andre eksportører sende laksen nødvendigvis vet hvor han kan finne når den er ute i butikk. Men tidsaspektet
i paller til Boulogne sur Mer. Derfra går igjen varene. Det er ikke noe galt i det, hører selvfølgelig med til en av våre
fisken ut til dagligvare og restauranter men vår ide er å følge varen helt frem til daglige utfordringer, svarer Bieler. Den
sluttkunde og bygge lojalitet hele veien skattede Salma-laksen går med båt til
ut, medregnet for bruker, sier Bieler. At Hirtshals og videre til Boulogne med bil
ikke alle forbrukerne rundt omkring i det for spredning derfra. — Og salget går
franske landet kjenner til Salma, legger bare en vei, smiler Bieler i Paris.
hun ikke skjul på.
— Vi har ikke distribusjon til det i
dag, og det er heller ikke slik at alle i
Frankrike har råd til Salma. Det er mer Prisen på laksen
et nisje produkt enn det er i Norge, men Lakseprisene har lenge gått en vei i
med like høy lojalitet hos dem som enda større grad. Noe som må regnes
kjenner produktet, sier Salmas kvinne som hovedårsaken til at volumet har
i Frankrike. Hun kan fornøyd melde at gått ned. Fiskehandler Vanhamme
folk har begynte å skrive «salma» og mener prisoppgangen er til å tåle siden
ikke «laks» på handlelappene. Salma kundene gjerne vil ha laks uansett.
kjøpes i selvbetjeningsdisken slik at Bieler i Salma registrerte likevel at
både merket og markedsføringen blir prishoppet i høst fikk restauranter til å
viktig. Åtti-nitti prosent av Salma-laksen ta laks av menyen. Også Lerøy har fått
inntas rå, gjerne som aperitiff eller forrett erfare at prisen blir i overkant.
hjem me. Samtidig er det nøkkelkokker i — Lakseprisene har vært en stor ut-
Lyon og Paris som sverger til Salma. fordring, særlig for røykein dustrien, som
Yann Rousselet er salgsdirektør for Cermaq — Frankrike er et stykke unna Nor- har stått svakt ovenfor dagligvarekje-
i Frankrike. Han opplever det som et ge. Det er ikke for langt med tanke på dene. Med fersk laks er det annerledes.
konkurransefortrinn å kunne tilby Cermaq- å ta vare på kvaliteten? Dersom de ikke betaler prisen, leverer
laks fra nord i Norge. (Foto: Cermaq) — Vi har en utrolig god logistikk, og vi ikke. Men røykelaks-segmentet er
72 "Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016