Page 74 - Norsk Fiskerinaering
P. 74

Glem ikke torsken! Sjømatrådet har ført
                                                                              an med skreikampanje i Frankrike, men
                                                                              volumet er fremdeles torsk merket torsk.
                                                                              Mange norske produsenter og eksportører
                                                                              bidrar. Vi har snakket mest med Norfra.



                                                                              sier Jan Arne Kvalsvik i Norfra. Tromsø-
                                                                              eksportøren sender i all hovedsak fersk
                                                                              hvitfisk til Paris og landet rundt. De siste
                                                                              årene har det omfattet levendelagret
                                                                              fisk.
                                                                                — For oss som selger, er det fortref-
                                                                              felig å kunne forlenge sesongen ved å
                                                                              tilby levendelagret. Da vi hadde opp-
                                                                              drettstorsk om høsten og frem til jul, var
                                                                              det lettere å selge fisken også i toppse-
                                                                              songen. Da var vi i markedet hele tiden,
                                                                              sier han. Kvalsvik kjenner også til at
                                                                              norske konkurrenter har tilbydd levende-
                                                                              lagret torsk i høst.
                                                                                Norfras Kvalsvik er ellers godt for-
       grert både med nummer en og nummer   let. Det er en stor utfordring med mange   nøyd med innsatsen sjømatrådet har
       to, står man sterkt med fordeler innen   muligheter, sier Lapyrere i Lerøy.  gjort med skreipatruljen, et tiltak som ble
       både produksjon, logistikk og distribu-  Hos Norfra varierer Frankrike mellom   satt inn for å sikre at det faktisk er skrei
       sjon. Neste år ser jeg for meg 5-6.000   å være det nest viktigste og tredje viktig-  som blir solgt som skrei. Brudd fører til
       tonn torsk hvorav det meste vil bli fored-  ste markedet. — Ubetinget på topp tre,   at man nektes å selge skrei resten av













































                                  Vi ønsker alle våre forbindelser


                            en riktig God Jul og et Godt Nytt År!





       74   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 11/12 - 2016
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79