Page 30 - Norsk Fiskerinaering
P. 30
Jeg er redd for at det blir færre og
færre. Selv falt jeg av lasset for
noen år siden.
Kan man forenkle?
Clarence Sevard Darrow (1857
1938) var en kjent amerikansk
for svarsadvokat og reformator.
Han er mye sitert, og et av sitatene
er slik: «Det burde være med lover
som med klær. De må lages slik at
de passer de personene som skal
bruke dem».
I politiske miljøer blir det ofte
snakket om behovet for å fore nkle,
og jeg tror politikerne mener det
oppriktig. I desember la Eidesen
utvalget frem sin innstilling. Jeg
synes utvalget har gjort et godt
arbeid, selv om noe av det som
foreslås er kontro versielt. Utvalget
Om det plutselig skal være effektiv og lønnsom. er det ikke. Fiskerne og deres tar til ordet for å forenkle kvo
dukker opp et Mannskapet skal tjene penger og organisasjoner må ta en stor del tesystemet, noe man skulle tro
50-kilomterskilt banken skal ha sitt. av ansvaret for at lov og reglever næringen applauderte. Men en slik
langs denne Da kan mange av regulerin ket er så komplisert. Det har med forenkling er ikke enkel! Begyn
veien, vil nok
de fleste bilister gene være vanskelige å håndtere. ressursfordelingen å gjøre. ner man å trekke tråder ut av det
stusse. En slik Noen av dem forstår man godt. De Jeg var så heldig, eller uheldig, lappeteppet kvotesystemet er,
fartsgrense der har legitimitet. Andre virker rigide å være med i ressursfordeling risikerer man umiddelbart å endre
veien går strak og det er vanskelig å forstå hva sutvalget i Norges Fiskarlag, på kvoteford delingen mellom far
med to filer myndighetene egentlig ønsker å som førte frem til det store re tøygruppene. Det er et komplisert
vil neppe bli oppnå. Da oppstår frustrasjon, og ssursforliket i 2001. Medlemmene system som har vært justert og
oppfattet som folk mister motet. av utvalget visste at oppgaven flikket på i nesten 30 år.
legitim, tror Knut
Arne Høyvik. Hvordan kan man så definere var komplisert. Fiskeridirektoratet Omfordeling av ressurser er
legitimitet? gjorde en flott jobb med å imple veldig kontroversielt i en tid da
La meg forsøke. Dersom du mentere den såkalte Finnmarks næringsutøverne mer enn noen
nærmer deg tettbygd strøk i bil, er modellen i reguleringsopplegget. gang behøver stabile rammevilkår.
det logisk at fartsskiltet i veikanten I utgangspunktet var modellen Realistisk sett er det nesten umulig
viser 50 kilometer. Du reagerer enkel. Så ble den mer og mer å gjøre endringer som tukler med
positivt og slakker av på farten. komplisert etter hvert som store kvotefordelingen. Hva gjelder ge
Reguleringen har legitimi tet. Men båter begynte å fiske på kvotene nerelle fiskerireguleringer, er tiden
dersom du kommer kjørende til små. I dag er det nærmest fullt moden for at næringen og myn
på motorveien inn mot Oslo og kaos. Kvoter til båter under 15 dighetene starter en felles dugnad
plutselig møter et 50 kilometers meter kan bli fisket av båter over for å gjøre det enklere. Men det er
skilt, vil du mest sannsynlig bryte 50. Modellen har på mange måter ingen grunn til å tro at dette vil føre
fartsgrensen. Reguleringen har smuldret opp. Det å åpne for at til jubel fra landsende til landsende.
ikke legitimitet og er ikke logisk hjemmelslengde og ikke faktisk Det er nemlig ikke behagelig å bli
begrunnet. Mister du førerkortet lengde skal ligge til grunn for regulert, og slik skal det kanskje
vil du føle det som dypt urimelig. reguleringer og strukturordninger, heller ikke være. Men det må være
Slik er det på havet også. Der var ikke godt nok gjennomtenkt. mulig å justere noe, uten at det går
som du ikke forstår reguleringen, Jeg vil hevde at dette er blitt en ut over målsettingene med regu
og i tillegg får streng straff for å trussel mot en variert fis keflåte. leringene. Disse målsettin gene er
tråkke litt feil, er det umulig ikke å En slik påstand er selvsagt som å jo også næringsutøverne stort sett
reagere. banne i kirka i mange ekspansive enige i.
Fiskerireguleringer har gode miljøer, som ønsker å styrke sitt Fiskerimyndighetene bør eta
og edle motiver. De skal sikre et kvotegrunnlag. Men den er like blere en nettside der næringsutø
bærekraftig fiske, etablere like rett for det. Fiskerireguleringene er verne kan komme med forslag og
konkurransevilkår og hindre ulov ikke noe man forteller om til egne ideer til forenkling eller endring av
lig fiske. Dersom myndighetene barn og langt mindre til journalis ulike reguleringer. Dette vil knytte
bare skulle ta hensyn til disse ter. Det er bare noen få personer praktikerne og teoretikerne tettere
målsettingene, ville det å regulere i Norge som virkelig kan disse sammen. Myndighetene må selv
være en grei sak. Men så enkelt reguler ingene til punkt og prikke. sagt være like suverene som fø til
30 ”Norsk Fiskerinæring” nr. 3 - 2017