Page 30 - Norsk Fiskerinaering
P. 30

Jeg er redd for at det blir færre og
                                                                                  færre. Selv falt jeg av lasset for
                                                                                  noen år siden.



                                                                                  Kan man forenkle?
                                                                                  Clarence Sevard Darrow (1857­
                                                                                  1938) var en kjent amerikansk
                                                                                  for svarsadvokat og reformator.
                                                                                  Han er mye sitert, og et av sitatene
                                                                                  er slik: «Det burde være med lover
                                                                                  som med klær. De må lages slik at
                                                                                  de passer de personene som skal
                                                                                  bruke dem».
                                                                                     I politiske miljøer blir det ofte
                                                                                  snakket om behovet for å fore nkle,
                                                                                  og jeg tror politikerne mener det
                                                                                  oppriktig. I desember la Eidesen­
                                                                                  utvalget frem sin innstilling. Jeg
                                                                                  synes utvalget har gjort et godt
                                                                                  arbeid, selv om noe av det som
                                                                                  foreslås er kontro versielt. Utvalget
       Om det plutselig   skal være effektiv og lønnsom.   er det ikke. Fiskerne og deres   tar til ordet for å forenkle kvo­
       dukker opp et   Mannskapet skal tjene penger og   organisasjoner må ta en stor del   tesystemet, noe man skulle tro
       50-kilomterskilt   banken skal ha sitt.      av ansvaret for at lov og reglever­  næringen applauderte. Men en slik
       langs denne       Da kan mange av regulerin­  ket er så komplisert. Det har med   forenkling er ikke enkel! Begyn­
       veien, vil nok
       de fleste bilister   gene være vanskelige å håndtere.   ressursfordelingen å gjøre.  ner man å trekke tråder ut av det
       stusse. En slik   Noen av dem forstår man godt. De   Jeg var så heldig, eller uheldig,   lappeteppet kvotesystemet er,
       fartsgrense der   har legitimitet. Andre virker rigide   å være med i ressursfordeling­  risikerer man umiddelbart å endre
       veien går strak   og det er vanskelig å forstå hva   sutvalget i Norges Fiskarlag,   på kvoteford delingen mellom far­
       med to filer    myndighetene egentlig ønsker å   som førte frem til det store re­  tøygruppene. Det er et komplisert
       vil neppe bli   oppnå. Da oppstår frustrasjon, og   ssursforliket i 2001. Medlemmene   system som har vært justert og
       oppfattet som   folk mister motet.           av utvalget visste at oppgaven   flikket på i nesten 30 år.
       legitim, tror Knut
       Arne Høyvik.      Hvordan kan man så definere   var komplisert. Fiskeridirektoratet   Omfordeling av ressurser er
                       legitimitet?                 gjorde en flott jobb med å imple­  veldig kontroversielt i en tid da
                         La meg forsøke. Dersom du   mentere den såkalte Finnmarks­  næringsutøverne mer enn noen
                       nærmer deg tettbygd strøk i bil, er   modellen i regulerings­opplegget.   gang behøver stabile rammevilkår.
                       det logisk at fartsskiltet i veikanten   I utgangspunktet var modellen   Realistisk sett er det nesten umulig
                       viser 50 kilometer. Du reagerer   enkel. Så ble den mer og mer   å gjøre endringer som tukler med
                       positivt og slakker av på farten.   komplisert etter hvert som store   kvotefordelingen. Hva gjelder ge­
                       Reguleringen har legitimi tet. Men   båter begynte å fiske på kvotene   nerelle fiskerireguleringer, er tiden
                       dersom du kommer kjørende    til små. I dag er det nærmest fullt   moden for at næringen og myn­
                       på motorveien inn mot Oslo og   kaos. Kvoter til båter under 15   dighetene starter en felles dugnad
                       plutselig møter et 50 kilometers   meter kan bli fisket av båter over   for å gjøre det enklere. Men det er
                       skilt, vil du mest sannsynlig bryte   50. Modellen har på mange måter   ingen grunn til å tro at dette vil føre
                       fartsgrensen. Reguleringen har   smuldret opp. Det å åpne for at   til jubel fra landsende til landsende.
                       ikke legitimitet og er ikke logisk   hjemmelslengde og ikke faktisk   Det er nemlig ikke behagelig å bli
                       begrunnet. Mister du førerkortet   lengde skal ligge til grunn for   regulert, og slik skal det kanskje
                       vil du føle det som dypt urimelig.   reguleringer og strukturordninger,   heller ikke være. Men det må være
                       Slik er det på havet også. Der­  var ikke godt nok gjennomtenkt.   mulig å justere noe, uten at det går
                       som du ikke forstår reguleringen,   Jeg vil hevde at dette er blitt en   ut over målsettingene med regu­
                       og i tillegg får streng straff for å   trussel mot en variert fis keflåte.   leringene. Disse målsettin gene er
                       tråkke litt feil, er det umulig ikke å   En slik påstand er selvsagt som å   jo også næringsutøverne stort sett
                       reagere.                     banne i kirka i mange ekspansive   enige i.
                         Fiskerireguleringer har gode   miljøer, som ønsker å styrke sitt   Fiskerimyndighetene bør eta­
                       og edle motiver. De skal sikre et   kvotegrunnlag. Men den er like   blere en nettside der næringsutø­
                       bærekraftig fiske, etablere like   rett for det. Fiskerireguleringene er  verne kan komme med forslag og
                       konkurransevilkår og hindre ulov­  ikke noe man forteller om til egne   ideer til forenkling eller endring av
                       lig fiske. Dersom myndighetene   barn og langt mindre til journalis­  ulike reguleringer. Dette vil knytte
                       bare skulle ta hensyn til disse   ter. Det er bare noen få personer   praktikerne og teoretikerne tettere
                       målsettingene, ville det å regulere   i Norge som virkelig kan disse   sammen. Myndighetene må selv­
                       være en grei sak. Men så enkelt   reguler ingene til punkt og prikke.   sagt være like suverene som fø til


       30   ”Norsk Fiskerinæring”  nr. 3 - 2017
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35