Page 35 - Norsk Fiskerinaering
P. 35

for skriftsform. I dette tilfellet vil   melsens virkeområde ikke favner   sasjon». I meldingen vises det til
           en forskrift i praksis bare omfatte   industriens eierskap til trålere.  at rederier med aktivi tetskrav etter
           en aktør, Havfisk AS, og således   I forarbeidene til unntaks­  avtaler med involverte kommuner
           i realiteten være en omgjøring av   bestemmelsen påpekes det   har fått fjernet «aktivitetskravet».
           tidligere enkeltvedtak om erverv­  at samspillet mellom fiskeflåte   Dersom nå departementet fjerner
           stillatelse. Adgan gen til en slik   og foredlingsindustri utgjør det   den gjenvær ende tilbudsplikten,
           omgjøring er begrenset, og det   sentrale virkeområdet for dis­  aktualiseres samme problemstil­
           er noe påfallende at dette ikke   pensasjonsadgangen. Depar­  ling for disse fartøyene, såfremt
           kommenteres ytterligere i meldin­  tementet fremmer sitt forslag til   de ikke har aktive fiskere som
           gen. Selv om fartøy og landanlegg   stortinget i form av en melding,   majoritet seiere.
           ligger i samme konsern, fordeles
           begunstigelsen og belastningen
           på ulike rettssubjekter, noe som
           også skaper re ttslige utfordringer
           for forvaltningen om det anvendes
           tvang.
             De begrensninger som her
           påpekes vil hver for seg kunne
           danne grunnlag for Havfisk til å
           motsette seg en tvangsmessig
           løsning. Departementet ønsker
           åpenbart en frivillig løsning, men
           den vil nok i stor grad avhenge
           av at man oppnår «moment» i
           forhandlin gene fordi Havfisk fryk­
           ter alternativet, som altså innebæ­
           rer en tvangsmessig tilbakeføring
           av deler av kvotegrunnlaget.
             Vi har grunn til å tro at det blir
           utfordrende å benytte en generell   Det var ikke så mange i salen da «Pliktkommisjonen» la frem sine forslag
           lovhjemmel overfor Havfisk, og   heller. Kommisjonens leder, Lars Mathiesen, redegjorde for forslagene, og
           mener at det bør finnes en avtale­  fiskeriministeren nikket stadig fornøyd på hodet. Men kommisjonens mest
           messig løsning. Denne bør bygge   ytterliggående forslag om indus trieide kvoter, ble skrotet, selv om vi tror
           på forhold som partene rettslig   Sandberg var enig. (Foto: NFD)
           sett kan inngå avtale om.

                                         ikke en love ndring. Dette reiser   Vi vil tro at en frivillig løsning med
           3. Fortsatt industrieide      naturligvis spørsmål om hva som   de involverte rederier vil forut­
           trålere?                      skal utgjøre grunnlaget for den   sette at departementet skaper full
                                         nå gjeldende dispensasjonsad­
                                                                       trygghet for at erverv stillatelsen
           En vesentlig del av det kvote­  gangen, dersom departementet   står trygt uavhengig av skiftende
           grunnlaget som er underlagt   klarer å komme til enighet med de   politiske regimer. Da er det nær­
           tilbuds­ og leveringsplikt er knyttet   involverte reder ier. Ved å fjerne   liggende å utvide dispensasjons­
           til fartøy eid av industrien. Ved­  pliktsystemet opphever man jo   adgangen gjennom en lovend­
           takene om ervervstillatelse til   de vilkårene som skal sikre de   ring. Et slikt grep vil derimot være
           disse fartøyene er således gitt   samfunnsmessige interessene   politisk omstridt, ikke minst fordi
           som unntak fra deltakerlovens   bak dispensasjonsadgan gen.   det fra et rettslig ståsted vil være
           hovedregel om at bare «aktive   Motytelsen i form av vederlag og   krevende å etablere «tette skott»
           fiskere» kan inneha majoritetsei­  avgivelse av kvoter kan i så måte   mot nye eierskap fra selskaper
           erskap i fiskebåter. Dispensas­  neppe sies å ivareta næringsmes­  som fyller de samme rettslige
           jonsvedtakene følger av lovens   sige og/eller regionale hensyn.   kriteria.
           paragraf 6, tredje ledd første   Dette forholdet er ikke pro­  Det er på mange måter et pa­
           punktum. Her stilles det krav om   blematisert i meldingen og heller   radoks at kravet til aktivt eierskap
           at dispensasjon forutsetter «særlig   ikke i innstillingen fra det såkalte   i flåten opprettholdes for de små
           grunn», og slik grunn skal være   «Ekspertutvalget», som dannet   aktørene, men løses opp for de
           forankret i næringsmes sige og/  grunnlaget for departementets   store. Det gir jo et klart signal om
           eller regionale hensyn. Dette vilkå­  overveielser.         at bare man etablerer store nok
           ret er ivaretatt gjennom vilkårene   Ordlyd, forarbeider og ikke   aktører vil det kunne gis dispen­
           om tilbuds­ og aktivitetsplikt.  minst langvarig praksis gjør at de­  sasjon. Når koblingen mellom in­
             Departementet kan også i    partementet innenfor nåværende   dustri og dispensasjon løses opp,
           forskrifts form gi dispensasjon fra   unntaksbestemmelse neppe kan   er det mye som taler for at dette
           kravet til aktivt eierskap, men for­  etablere en ny praksis der indus­  også får betydning for fremtidige
           arbeidene viser at denne bestem­  trieide trålere gis «blanco dispen­  søknader om dispensasjon.



                                                                                    ”Norsk Fiskerinæring”  nr. 3 - 2017  35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40