Page 37 - Norsk Fiskerinaering
P. 37

North Atlantic



           Seafood Forum











                                                                er stort sett beslutningstakere
                                                                i inn­ og utland man treffer.
                                                                Noen synes det er litt «posh»,
                                                                og det har de kanskje rett i.

                                                                Dr. Anders M. Gjendemsjø,
                                                                sjefskonsulent Deloitte.
                                                                — Jeg har deltatt alle ganger
                                                                siden konferansen flyttet til
           North Atlantic Seafood Forum                         Bergen i 2013. NASF er en
           — heretter NASF — ble                                fantastisk arena for å treffe
           arrangert på SAS­hotellet                            beslut ningstakere. Man får
           i Bergen fra tirsdag 7. til                          gjennomført masse møter på
           torsdag 9. mars. Den første                          kort tid. Det er sosialt, faglig
           utgaven var i 2006. Årets
           konferanse var med andre                                                       å velge mellom de parallelle
           ord den 12. i rekken. De fem                                                   sesjo nene.
           siste konferansene har vært
           arrangert i Bergen. Konferan­                                                  Herve Streifer, Senior
           sen markedsføres som «The                                                      Director Ultra Fresh and
           worlds largest seafood busi­                                                   Fresh Food MCC, METRO,
           ness conference», og samlet                                                    Tyskland.
           i år hele 950 fiskeritopper fra                                                — Jeg var her også i fjor.
           35 ulike land til «come and do   ved å delta på. Det gjør man                  NASF er en super plattform
           business where the business   på NASF.                                         for å møte sjømatnæringen
           is!». Blant årets syv hoved­                                                   og dens hovedaktører. Jeg
           tema var Brexit, Teknologi og   Bård Sekkingstad, CEO                          fikk arrangert flere møter
           innovasjon og Nye marine   Sekkingstad AS                                      med våre hovedleverandører,
           ressurser. Årets NASF besto   — NASF er et arrangement                         og gjennom det omfattende
           av i alt 11 seminarer med ca.   jeg ikke har råd til å gå glipp   og lærerikt. I år var særlig   pro grammet fikk jeg en bedre
           100 personer på talerlisten   av. Det mest aktuelle for   Teknologidagen flott — den   forståelse både av ressurs­
           over tre faste dager; «day   meg var buffeten om kvelden   såkalte «day zero», med   situasjonen og bærekraftpro­
           zero», «day one» og «day   og coorporate­delen med   fokus på innovativ teknologi   grammene, samt av markeds­
           two». Mye skjer også i kulis­  20­minutts presentasjoner.   som vil prege fremtiden.  trender og ­forventninger. Jeg
           sene. NASF er uten tvil et   Bare det å stå oppført på                         satte ekstra pris på presenta­
           «mingle­ og møtemekka».    delta kerlisten er viktig;  å vise   William Davies, Teknisk   sjonene om mulige effekter av
           Vi har snakket med fem av   at Sekkingstad er til stede.   sjef, Icelandic Seachill &   Brexit og om ny fangsttekno­
           deltakerne:                Delta keravgiften og program­  The Saucy Fish Co., UK.  logi. Jeg skulle ønsket det var
                                      met er overveldende, og det   — Dette er min andre gang   mer tid til bærekraftdelen.
           Lisa DeJager, Direktør Food                          på NASF. Forrige gang var i
           & Beverage Norway, DNV                               2007, da NASF ble arrangert
           GL.                                                  på Lillestrøm utenfor Oslo.
           DNV GL er på NASF hvert år                           NASF er en viktig samlings­
           som utstiller og hovedsponsor                        plass for industrien. Her kan
           — i år også som foredrags­                           man få siste nytt av resul tater,
           holder. Buffet­middagen var                          tiltak og bærekraftprogram­
           en vinner med god stemning                           mer. Vårt selskap er en av
           og spennende mat. Men                                sponsorene, og fikk vist frem
           kanskje aller viktigst for oss                       merkevaren «Saucy Fish
           er at NASF fra og med i år                           brand» under et av hoved­
           integrerer de 17 bærekraftmå­                        foredragene. Temaene er
           lene til FN. Det er ikke alle                        gode og mange, ja kanskje litt
           konferanser man får noe igjen                        for mange. Det er vanskelig



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017  37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42