Page 33 - Norsk Fiskerinaering
P. 33

Lov og rett














           Pliktsystem til besvær





           Kan regjeringen tvinge
           igjennom forslaget til av-
           vikling av «pliktsystemet»
           for torsketrålerne, og vil
           et slikt grep kunne true
           rederienes grunnlag for
           dispensasjon? Det er tema
           i denne artikkelen.

           I Stortingsmelding 20 (2016­17)
           fremmer regjeringen forslag om å
           avvikle det såkalte «pliktsystemet»
           for torsketrålerne mot at rederi­
           ene betaler et engangsvederlag
           og avgir en andel av fiskek votene.
           Forslagets premisser utfordrer en
           rekke rettslig begrens ninger, både   Regjeringen vil fjerne aktivitetsplikten mot å frata Havfisk AS 20 prosent av
           for statens adgang til å avtale   rederiets kvoter. Om rederiet er enig, burde saken være klar. Men om Havfisk
           løsninger og for muligheten til å   nekter, oppstår en ganske kinkig situ asjon. Det er slett ikke gitt at staten har
           anvende tvang overfor rederi­  lov til å inndra kvotene, mener advokatene Lund Andreassen og Sørdal. (Foto:
           ene. I tillegg aktualiserer forslaget   Norway Seafoods)
           spørsmålet om hva som blir igjen
           av dis pensasjonsgrunnlaget for de   omfatter aktivitets plikten nå bare
           industrieide trålerne dersom disse   fartøy eid av Havfisk AS, som   Advokatene og partnerene i advokatfirmaet Steenstrup
           pliktene fjernes.             innehar ca. 11 prosent av total­  Stordrange, Ole Martin Lund Andreassen (t.v.) og Ulf
                                         kvoten for torsk. De            Sørdal, har sjømatjuss og internasjonal skatterett
                                         fleste av fartøyene                                som spesialområde. Med
                                                                                             kontorer i Tromsø,
           1. Kort om innholdet          med slike plikter                                   Trondheim Ålesund,
                                         er gitt ervervstilla­
                                                                                             Bergen, Tønsberg og Oslo,
           i forslaget                   telse med dis­                                      kan Steenstrup Stordrange
           I meldingen foreslår regjeringen å   pensasjon fra det                            bistå hele sjømatnæringen
           avvikle pliktsystemet. Dette består   alminnelige kravet                         langs hele kysten.
           av rederienes tilbudsplikt (tidligere   i deltakerloven                          Selskapet er fast advokat
                                                                                            for Norske Sjømatbedrifters
           leveringsplikt), bearbeidelsesplik­  om majoritetseier­                          Landsforening og driver
           ten for anlegg som er tilgodesett   skap hos «aktive                             bloggen fiske-juss.no.
           med trålfisk, og sist, men ikke   fiskere». Det er                               Selskapet har nylig skiftet
           minst, kravet til fartøyeier om å   fortsatt flere fartøy                        logo, og omtales heretter
           opprettholde en viss industrivirk­  eid av aktive fiskere som har              som SANDS, altså S and S
           somhet på land, nemlig aktivitets­  tilbudsplikt.                                 eller ”Steenstrup og Stordrange”.
           plikten.                        I denne artikkelen vil vi vurdere
             Trålgruppen innehar i dag ca.   de rettslige utfordringene som
           1/3­del av totalkvoten på torsk.   knytter seg til de forslagene som
           Trålere med tilbudsplikt har drøyt   fremmes i stortingsmeldingen.
           halvparten av de tildelte kvote­  Både internasjonale forpliktel­
           faktorene, som i alt utgjør ca. 17   ser og norske lover begrenser
           prosent av totalkvotene. En del av   departementets handlingsrom til
           de berørte trålerne har tidligere   å gjennomføre de grepene som
           inngått «frikjøpsav taler» med   foreslås. Begrensningene reiser
           involverte kommuner. Etter dette   til dels svært komplekse re ttslige


                                                                                                               33
                                                                                    ”Norsk Fiskerinæring”  nr. 3 - 2017  33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38