Page 34 - Norsk Fiskerinaering
P. 34

grunnlag for Havfisk til å protes­
                                                                                  tere om departementet anvender
                                                                                  tvang. La oss først påpeke at de­
                                                                                  partementet selv konkluderer med
                                                                                  at vilkårene, herunder aktivitetsvil­
                                                                                  kåret, etterleves. Problemet er at
                                                                                  de vilkårene som er oppstilt ikke
                                                                                  har den effekten som forvaltnin­
                                                                                  gen selv hadde forventet. I en slik
                                                                                  situasjon må nok en privat part
                                                                                  tåle at departementet strammer
                                                                                  til utformingen, praktiseringen og
                                                                                  kon trollen av et gitt vilkår. Men når
                                                                                  det er statens egne forutset ninger
                       Det var glissent langs benkeradene da fiskeriminister Per Sand berg nylig la   som svikter, ikke fartøyeiernes
                       frem den nye stortingsmeldingen om å avvikle plikt systemet. De fleste i salen   etterlevelse av vilkårene, kan det
                       var dessuten fra departementet. Men debatten etterpå har vært svært høylydt.   imidlertid få betydning for statens
                       (Foto: Thv jr.)                                            adgang til å gripe inn i etablerte
                                                                                  rettigheter hos den private part,
                       vurderinger, som det ikke er mulig   ten mot at Havfisk AS avgir 20   her konkret ved å ta tilbake 20
                       å klargjøre fullt ut i denne artik­  prosent av sitt kvotegrunnlag.   prosent av kvotegrunnlaget. I
                       kelen. Her må vi nøye oss med   Departementet sikter også her   dette tilfellet kan fartøyeierne søke
                       å påpeke de iboende rettslige   primært mot en frivillig og avtale­  vern både i grunnlovens paragraf
                       begrensingene og vise konse­  basert løsning. Men departemen­  97 om forbud mot at lover gis
                       kvensene dersom de invol verte   tet legger til grunn at det re ttslig   tilbakevirkende kraft, og i Den
                       selskapene skulle påberope seg   sett har adgang til å påtvinge en   Europeiske Menneskerettighets­
                       dette vernet.                slik kvoteavgivelse på rederiene,   kommisjons artikkel om vern mot
                                                    så lenge dette korresponderer   inngrep i den private eiendomsret­
                                                    med vedtaket om å fjerne det tyn­  ten.
                                                                                     Departementet gir ingen
                       2. Rettslig utfordrende      gende vilkåret om aktivitetsplikt.    nærmere rettslig begrunnelse for
                                                       Flere forhold tilsier etter vår
                       forslag                      mening at dette er en svært usik­  sin antatte rett, utover å påpeke
                       La oss først rydde unna de   ker konklusjon. Det finnes godt   at man kan gjennomføre dette i
                       delene av forslaget som er retts­
                       lig uproblematiske. Fjerner man
                       tilbudsplikten faller naturligvis
                       også plikten til å bearbeide råstof­
                       fet bort. Her er det ikke aktuelt
                       med noen form for motytelse fra
                       landanlegget. Dette er altså et
                       ensidig begunstigende grep fra
                       reguleringsmyndighetenes side,
                       og rettslig sett uproblematisk.
                         Tilbudsplikten foreslås opp­
                       hevet mot et kontantvederlag fra
                       rederiene. Her erkjenner departe­
                       mentet at det ikke er lovhjemmel
                       for å påtvinge rederiene en slik
                       løsning. Den løsningen departe­
                       mentet sikter mot innebærer
                       følgelig at forvaltningen på et
                       avtalemessig grunnlag binder opp
                       sin beslutningsmyndighet. Mot et
                       kontantvederlag på 100 millioner
                       kroner vil departementet endre
                       vilkårene i ervervstillatelsen. Det
                       foreligger rettslige begrens ninger
                       i forvaltningens adgang til å inngå
                       denne typen avtaler. Vår vurdering
                       er at man i dette konkrete tilfelle   Dersom departementet opphever pliktsystemet, kan det også få betydning
                       neppe vil møte på slike.     for fiskeindustriens dispensasjon til å eie trålere. Et av de industriselskapene
                         Dermed står vi tilbake med for­  som eier flest, er Nergård-konsernet. Her tråleren «Ole Arvid Nergård». (Foto:
                       slaget om å oppheve aktivitetsplik­  Nergård)


       34   ”Norsk Fiskerinæring”  nr. 3 - 2017
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39