Page 24 - Norsk Fiskerinaering
P. 24
Gode rådgivningsselskaper har personer som
er dyktige til å omgås andre. Det er også
viktig at selskapet har kjennskap til viktige
beslutningstakere og premissleverandører
i bransjen. Noe «wining and dining» er
nødvendig. Her Frode Blakstad (t.v.) på NASF
i Bergen i samtale med Nofimas Magnar
Pedersen. (Foto: Thv jr.)
Fem kriterier for suksess
I masteroppgaven intervjuet jeg som
nevnt seks personer med ulik lederer
faring og bakgrunn fra konsulentvirk
somheter. Jeg ønsket deres oppfatning
av de viktigste kriteriene for å utvikle
en suksessrik konsulentvirksomhet.
De fikk blant annet følgende spørsmål:
«Du skal sette sammen ett nytt konsu
lentteam på 710 personer som skal
fokusere mot en bransje. Hvilke egen
skaper vil du være på jakt etter for å
skape det beste teamet?
Svarene kan oppsummeres i fem
korte punkter:
1) Først og fremst vil jeg jakte på
personer som kjenner og forstår bran
sjen inngående, og som har relevant
nettverk av ledere. Bransjefokus krever
at man forstår «driverne» og rammebe
tingelsene som påvirker den økonomiske
utviklingen i en bransje. sultne ungdommer er alltid en suk 1. Selskapet må besitte relevant
2) Teamet må ha en dyktig leder med sessfaktor. kunnskap om «best practice».
innsikt og ledererfaring. Vedkommende 4) Gode team består av personer 2. Selskapet må ha kjennskap til de
må også kunne bransjeterminologen. som er dyktige til å omgås andre. Jeg vil ledende beslutningstakerne og de
Lederen er sær deles viktig og må kunne velge personer som skaper tillit og enga sentrale aktørene i verdikjeden.
litt av alt, ikke minst evnen til å lede. sjement for oppgavene, og som fremstår 3. Selskapet må ha klokskap til å koble
3) Jeg vil satse på folk med energi, som ekte. det man kan med dem man kjenner,
kreativitet og leveringska pasitet. Per For egen del støtter jeg fullt ut de samt få mennesker til å fungere i
soner som har tillitt i bransjen, og som tilbakemeldingene jeg fikk fra de seks team.
er kommer sielle nok til å kunne selge intervjuobjektene. Samtidig har jeg gjort 4. Selskapet må ha kreativitet nok til
seg selv og teamet. Persongalleriet bør meg mine egne erfaringer og refleksjo å frembringe unike løsninger på
bestå både av kreative folk og typisk ner. Min konklusjon er at følgende fem kundens utfordringer og behov.
systematikere. Herunder personer som faktorer bestemmer om et bransjeret 5. Selskapet må ha kraft til å gjennom
er fleksible og tilpasningsdyktige. God tet konsulentselskap gjør suksess og føre alle prosjekter i henhold til
balanse mellom erfarne ringrever og overlever: kundens og egne forventninger.
24 "Norsk Fiskerinæring" nr. 3 - 2017