Page 24 - Norsk Fiskerinaering
P. 24

Gode rådgivningsselskaper har personer som
           er dyktige til å omgås andre. Det er også
        viktig at selskapet har kjennskap til viktige
         beslutningstakere og premissleverandører
            i bransjen. Noe «wining and dining» er
       nødvendig. Her Frode Blakstad (t.v.) på NASF
           i Bergen i samtale med Nofimas Magnar
                       Pedersen. (Foto: Thv jr.)




       Fem kriterier for suksess
       I masteroppgaven intervjuet jeg som
       nevnt seks personer med ulik lederer­
       faring og bakgrunn fra konsulentvirk­
       somheter. Jeg ønsket deres oppfatning
       av de viktigste kriteriene for å utvikle
       en suksessrik konsulentvirksomhet.
       De fikk blant annet følgende spørsmål:
       «Du skal sette sammen ett nytt konsu­
       lentteam på 7­10 personer som skal
       fokusere mot en bransje. Hvilke egen­
       skaper vil du være på jakt etter for å
       skape det beste teamet?
          Svarene kan oppsummeres i fem
       korte punkter:
          1) Først og fremst vil jeg jakte på
       personer som kjenner og forstår bran­
       sjen inngående, og som har relevant
       nettverk av ledere. Bransjefokus krever
       at man forstår «driverne» og rammebe­
       tingelsene som påvirker den økonomiske
       utviklingen i en bransje.          sultne ungdommer er alltid en suk­  1.  Selskapet må besitte relevant
          2)  Teamet må ha en dyktig leder med   sessfaktor.                   kunnskap om «best practice».
       innsikt og ledererfaring. Vedkommende   4) Gode team består av personer   2.  Selskapet må ha kjennskap til de
       må også kunne bransjeterminologen.   som er dyktige til å omgås andre. Jeg vil     ledende beslutningstakerne og de
       Lederen er sær deles viktig og må kunne   velge personer som skaper tillit og enga­    sentrale aktørene i verdikjeden.
       litt av alt, ikke minst evnen til å lede.   sjement for oppgavene, og som fremstår   3.  Selskapet må ha klokskap til å koble
          3) Jeg vil satse på folk med energi,   som ekte.                     det man kan med dem man kjenner,
       kreativitet og leveringska pasitet. Per­  For egen del støtter jeg fullt ut de     samt få mennesker til å fungere i
       soner som har tillitt i bransjen, og som   tilbakemeldingene jeg fikk fra de seks     team.
       er kommer sielle nok til å kunne selge   intervjuobjektene. Samtidig har jeg gjort   4.  Selskapet må ha kreativitet nok til
       seg selv og teamet. Persongalleriet bør   meg mine egne erfaringer og refleksjo­    å frembringe unike løsninger på
       bestå både av kreative folk og typisk   ner. Min konklusjon er at følgende fem     kundens utfordringer og behov.
       systematikere. Herunder personer som   faktorer bestemmer om et bransjeret­  5. Selskapet må ha kraft til å gjennom­
       er fleksible og tilpasningsdyktige. God   tet konsulentselskap gjør suksess og     føre alle prosjekter i henhold til
       balanse mellom erfarne ringrever og   overlever:                        kundens og egne forventninger.




























       24   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29