Page 21 - Norsk Fiskerinaering
P. 21

Ystmark
           Frode Blakstad

           tar ordet!                                                                                  Korslien/Furnes











           Den viktige                                                                                 Thormodsdottir

           konsulentrollen


           Det norske konsulentmarkedet
           er i vekst. I år vil jeg anta at                                                               Lokøy
           det totale kjøpet av konsulent-
           tjenester havner et sted mellom
           seks og syv milliarder kroner.     ter gjør dette for å løse opphaver man   Frode Blakstad er daglig leder for
                                              selv ikke har kapasitet til. 76 prosent av
                                                                                   konsulentselskapet Inaq AS i Trondheim.
           Den største veksten forventes      innkjøperne henter ekspertise fra faglige
           i teknologi sektoren og i tjenes-  og personlige nettverk. Anbefalinger
           ter for å forbedre drift og valg   og valg basert på tidligere erfaringer
           av strategi er. Kjennetegnet på    dominerer innkjøpet i privat sektor. Fag­
           dyktige konsulenter er bransje-    lig dyktighet, profesjonalitet og tilgjen­  lig har gjennomført en undersøkelse om
                                              gelighet er de viktigste kriteriene ved
           forståelse og solide kunnskaper    valg av konsulentselskap. Pris kommer   hvorfor privat og offentlig sektor kjøper
           om strategi og teknologi.          først på sjetteplass over kriterier for   konsulenttjenester.
                                              kjøp. Direktoratet for forvaltning og IKT   De viktigste årsakene er som følger:
           Årsaken til at bedrifter kjøper konsu­  (DIFI) har utarbeidet en veileder for kjøp   •   Behov for spesialkompetanse som
           lenttjenester er først og fremst mangel   av konsulenttjenester. I innledningen     oppdragsgiver ikke anser som
           på kompetanse og kapasitet. Over 50   henvises til Albelia, NHOs forening for     hensiktsmessig å ha selv på
           prosent av de som engasjerer konsulen­  kunnskap­ og teknologibedrifter, som ny­    permanent basis.
                                                                                 •   Behov for å få utført oppdrag som
                                                                                   man ikke har kapasitet til å utføre
                                                                                   selv.
                                                                                 •   Behov for rådgivningstjenester knyttet
                                                                                   til svært krevende eller nye problem­
                                                                                   stillinger.
                                                                                   Veilederen fastslår at gode konsulent­
                                                                                 kjøp krever kompetanse hos oppdrags­
                                                                                 giver. Man må kunne definere behov og
                                                                                 beskrive hva man ønsker av resultater.
                                                                                 Videre må oppdragsgiver ha kompe­
                                                                                 tanse om tildelingskriterier ut over pris,
                                                                                 og forstå hvordan slike kon trakter kan
                                                                                 påvirke forholdet mellom oppdragsgiver
                                                                                 og leverandør.



                                                                                 Hvorfor engasjere
                                                                                 konsulent?
           Rådgivningsselskapet Inaq AS ble etablert i 2000 og har hatt en veldig fin utvikling de senere   Jeg har vært i konsulentbransjen siden
           årene. I 2015 passerte omsetningen 15 millioner kroner. Her de syv som er med på laget; fra
           venstre Roar Nilsen, Henning Urke, Jørn Pedersen, Arnt-Ivar Kverndal, Randi N. Grøntvedt,   1984, først som konsulent og siden
           daglig leder Frode Blakstad og Fridrik Si gurdsson. De to sistnevnte eier henholdsvis 75 og 25   som leder og medeier av fire forskjellige
           prosent av selskapet. (Foto: Inaq)                                    konsulentvirk somheter. Vårt hovedfokus



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017  21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26