Page 18 - Norsk Fiskerinaering
P. 18
• nf's blå •
Herfra til evigheten må Havfisk-
trålerne hvert eneste år gi fra
seg hver femte torsk. Summerer
vi de neste 100 årene blir det
fisk for 16-17 milliarder kroner
med dagens kvotenivå og priser.
ønsker en slik ordning har Om regjeringen får det som
ingen grunn til å miste motet. den vil, skal det svi å bli kvitt
Men den kommer altså ikke aktivitetsplikten. Her Havfisk-
i 2018. trålerne «Gadus Njord» og
Så kan man spørre hvorfor «Gadus Poseidon».
det er så stor motstand mot
struktur under 11. Saken
er jo at samfiskeordningen aktuelle fisket. Først da kan
allerede har bidratt til struktu den ene båten fiske kvotene
rering av denne flåten. Ifølge til begge. Dette er altså en
fiskeriministerens navnebror, kostbar ordning, som heller
direktør Per Sandberg i ikke fører til effektivisering. En
statistikkavdelingen i Fisker strukturordning vil tillate at det
idirektoratet, er det i øyeblik ene fartøyet kondemneres
ket 1.123 fiskebåter i lukket eller selges. Men det vil altså
gruppe med hjemmelslengde ikke politikerne.
under 11 meter. 1.036 av dem
er eid av eiere med minst sluttet om torsketrålernes aktuelt å selge torsken som
50 prosent eierandel. Disse pliktsystem. Fredag 17. mars inndras fra Havfisk AS til
1.036 båtene har bare 834 Trålstigen på spill kom stortingsmeldingen som fiskeindustrien, slik «Plikt
unike eiere. Hver eier har Per Sandberg gjorde kort foreslår å skrote hele oppleg kommisjonen» foreslo. Dette
altså i snitt 1,25 båt. prosess. Han har lenge klagd get. Trålerne med tilbudsplikt skapte jo stor oppstandelse i
For å utnytte samfiskeord over at det er for mange får kjøpe seg fri for 100 mil Norges Fiskarlag. Spørsmålet
ningen, som bare kan inngås utvalg, komiteer og kommi lioner kroner. Det tilsvarer litt er om det blir mindre bråk av
mellom to båter, må begge sjoner i sving, og at det er på over 2 millioner per konses å gi denne torsken til kyst
båter holdes i forskriftsmessig tide å ta noen beslutninger. jon. Dette er et tilbud. Om det flåten under 15 meter. Dette
stand og være utrustet for det Nå har regjeringen be ikke innbetales 100 millioner vil nemlig forrykke trålstigen,
vil tilbudsplikten videreføres. som har ligget fast i snart 30
Hvem som betaler — og år. I Fiske båt vil man kjempe
hvor mye, legger staten seg hardt for at fordelingen av
ikke opp i. Fra det øyeblikket torsk mellom kyst og hav
det står 100 millioner kroner ikke skal endres. Tolker vi
på statens konto, er tilbuds Venstres Pål Farstad rett er
plikten historie. I sannhet et også han skeptisk til dette
merkelig opplegg. Det skal bli forslaget.
artig å se om tråleier en blir Per Sandberg — altså
enige. fiskeriministeren — vil sikkert
Havfisk må gi fra seg 20 hevde at trålstigen ligger fast;
prosent av sine torskekvoter at trålerne hvert år vil få sin
i bytte mot at aktivitetsplikten avtale andel av torsken, men
fjernes. Dette er tenkt slik at at Havfisk AS må gi fra seg
torskekvoten til hver av de hver femte torsk for å slippe
nesten 30 Havfiskkonsesjo aktivitetesplikten. Strengte
nene hvert år kuttes med 20 formelt er det muligens rett.
prosent. Denne fisken skal gå Men ikke i praksis. I praksis
til fartøy i lukket gruppe under blir trålstigen endret.
15 meter. I 2016 og 2017 ville
det tilsvart ca. 8.700 tonn
rundt torsk til en verdi av 160
170 millioner kroner. Dette er 20 prosent mer fisk
ikke tenkt som et tilbud. Re Regjeringen har lagt frem en
gjeringen har bestemt seg for nasjonal handlingsplan for
å fjerne aktivitetsplikten, og bedre kosthold. Svært fornuf
da mister Havfisk 20 prosent tig, spør noen nf’s blå. Det er
Stortingsflertallet har bestemt seg. Foreløpig blir det ingen av sin torsk. Så gjenstår å se mange saker myndighetene
strukturordning for flåten under 11 meter. Men ingen vet hvor haren hva stortingsflertallet er enig i. ikke bør legge seg bort i,
hopper. Blir det blåblått flertall igjen, kan en slik ordning likevel Oppvakte lesere merker men kostholdet og hva folk i
komme i neste stortingsperiode. seg at det ikke lenger er Norge bør spise er definitivt
18 ”Norsk Fiskerinæring” nr. 3 - 2017