Page 22 - Norsk Fiskerinaering
P. 22

Det er når terrenget og veien videre er som mest krevende at det kan være smart å søke profesjonell hjelp. Ofte har man ikke kapasitet selv til
       å løse utfordringene.


       har vært rådgivning for aktører i sjømat­  6.  Utvikle nye metoder og systemer.  Den femte og siste fasen omfatter
       næringen, både i Norge og ute. Som   7.  Forbedre og implementere     evaluering og sluttrapport. Man fremleg­
       ledd i en masteroppgave skrev jeg for     organisasjonsendringer.     ger planer for nødvendig oppfølging og
       noen år siden en oppgave om «Sukses­  8.  Drive opplæring og trening av ledelse    innhenter bekref telse fra kunde på at
       skriterier for utvikling av en bransjerettet     og stab.             oppdraget er utført.
       konsulentvirksomhet». Her sammen­  9.  En kombinasjon av de åtte grunnene
       lignet jeg relevant teori med egne     listet over.
       intervjuer med seks ledere i forskjellige   Selve gjennomføringen av konsulentopp­
       virksomheter.                      drag kan inndeles i følgende fem faser:  Felles kjennetegn
          I teoridelen av oppgaven ønsket jeg   1. Inngang og forberedelse   Konsulenter i kunnskapsbedrifter kjen­
       å belyse hvorfor bedrifter engasjerer   Denne fasen omfatter første kontakt   netegnes gjerne ved at de er intelligente,
       konsulenter, og hvordan man best kan   med kunden og innledende problemdiag­  rasjonelle, arbeidsnarkomane og faglig
       gjennomføre konsulentoppdrag. Videre   nose. Videre selve oppdragsplanleggin­  arrogante. De er lojale og arbeider best
       ønsket jeg å avdekke felles kjennetegn   gen, det konkrete tilbudet til oppdragsgi­  med andre kompetente mennesker.
       ved gode konsulenter og «best practice»   ver og til slutt kontrakt og underskrevet   Samtidig har de liten vilje til å være
       i kunnskapsbedrifter. Jeg forsøkte også   avtale.                     ledere selv. De søker frihet til å utvikle
       å finne ut hvilke kunnskaper konsulenter   2. Diagnosen               ekspertise.
       trenger, og hvordan man best kan mar­  I denne fasen samler man inn, analy­  Viktige egenskaper for ansatte i kon­
       kedsføre salg av slike tjenester. Til slutt   serer og behandler alle rele vante fakta.   sulentselskaper er for det første erfaring
       forsøkte jeg å finne felles kjennetegn   Her foretar man også en mer detaljert   og gode kunnskaper om kunder og
       ved de beste konsu lentvirksomhetene   avklaring og gjennomgang av de proble­  bransjer. Man må ha evne til problemløs­
       og lanserte i alt elleve innspill til hvordan   mene som skal løses.  ning og prosjektledelse, og gjerne inter­
       man kan vedlikeholde energi og motiva­  3. Planlegge gjennomføringen  nasjonal erfaring og språkkunnskaper.
       sjon i en konsulentvirksom het.      I den tredje fasen utvikler man løsnin­  Videre trengs kunnskap om formelle og
          Masteroppgaven viste at det er   ger og vurderer alle ak tuelle alternativer.   uformelle organisatoriske handlemåter,
       mange grunner til å engasjere konsulen­  Man legger frem forslag til oppdragsgiver  samt erfaring og evner i bygging og ved­
       ter. Her skal jeg nevne ni av dem:  og planlegger gjennomføring og imple­  likehold av kunderelasjoner. Kunnskaper
       1.  Midlertidig utvidelse av kapasitet i    mentering.                om konkurrentene er viktig, og ikke minst
         organisasjonen.                    4. Gjennomføring og implemente-  evnen til å ivareta media, offentlige orga­
       2.  Fremskaffe ny informasjon.     ring                               ner osv.. Gode evner til kommunikasjon
       3.  Etablere nye forretningsforbindelser.  I denne fasen gjennomføres og iverk­  og teambygging er selvsagt nødvendig,
       4.  Fremskaffe uavhengige ekspert­  settes de løsningene som er valgt. Man   samt kreativitet, analytiske egenskaper
         uttalelser.                      foretar tilpasninger og korrigeringer, og   og evne til raskt å tilegne seg ny kunn­
       5.  Identifisere problemer og problem­  gir nødven dig opplæring og trening.  skap. Kort sagt; det er mye man må
         løsninger.                         5. Terminering                   beherske for å lykkes.


       22   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27