Page 23 - Norsk Fiskerinaering
P. 23

Det som kjennetegner «best practice»
           i kunnskapsvirksomheter kan samles i
           følgende punkter:
           •   Ledelsen deltar selv i det daglige
             arbeidet.
           •   Det er fokus på kvalitet og kvalitets­
             kontroll.
           •   Det er hyppig bruk av coaching.
           •   Virksomheten har respekt for
             kunnskap.
           •   Virksomheten har en god kombina­
             sjon av ekspertise, «skikke lighet» og
             entreprenørskap.
           •   Bedriftskulturen er sterk og velfundert.
           •   Det er konsentrasjon om kun ett
             kunnskapsområde.
           •   Det er gode systemer for å beholde
             eksisterende kunnskap.
           •   Man satser målrettet på å utvikle
             ansatte.
           •   Det er gode prosesser for å bytte
             nøkkelpersoner.
           •   Virksomheten har faste strukturer.




           Markedsføring av                   Mange forhold bidrar til å motivere og engasjere ansatte i konsu lentselskaper. Det å
           konsulenttjenester                 utarbeide klare mål for virksomheten og de enkelte medarbeiderne er et av de viktigste.
           Mange forhold er viktige når man skal
           markedsføre salg av konsu lenttjenester.   kontakt med en mulig ny kunde. Da går   5. Det er smart å lytte til markedet. Jo
           For egen del vil jeg dele dem i fem   man inn i «salgsfasen» der det er viktig å  mer man vet om kunden og bransjen, jo
           hovedkategori er:                  overbe vise kunden om et ønsket forhold.  lettere vil det være å selge seg selv.
             1. Den generelle markedsføringen må   3. Å levere over forventning til eksis­  De beste konsulentvirksomhetene
           innkludere alle aktiviteter som skaper   terende kunder har alltid vært smart om   kjennetegnes ved pågangsmot, energi,
           forespørsler eller muligheter for nye kun­  man ønsker nye oppdrag.   entusiasme, motivasjon, moral, beslutt­
           der. Dette kan f.eks. være å arrangere   4. Det samme gjelder for aktiv kunde­  somhet og dedikas jon. En egenskap er
           seminarer, skrive artikler, nyhets brev,   pleie, dvs. å investere i oppbygging av   likevel viktigere enn alle disse, nemlig
           holde foredrag etc..               relasjoner til beslutningstakere i eksiste­  daglig leders adferd, lederegenskaper og
             2. Flørting forutsetter at man har fått   rende kundemasse.         evne som «coach». Under har jeg listet
                                                                                 opp noe av det ledere kan gjøre for å
                                                                                 motivere og engasjere ansatte i konsu­
                                                                                 lentselskaper:
                                                                                   1. Utarbeide klare mål.
                                                                                   2. Gi umiddelbar tilbakemelding.
                                                                                   3. Belønne prestasjon hurtig.
                                                                                   4. Behandle de ansatte som vinnere.
                                                                                   5. Involvere de ansatte i beslutnings­
                                                                                    prosessene.
                                                                                   6. Spørre de ansatte om råd ofte.
                                                                                   7. La de ansatte styre seg selv mest
                                                                                    mulig.
                                                                                   8. Gjøre de ansatte ansvarlige for
                                                                                    resultater.
                                                                                   9. Tolerere utålmodighet.
                                                                                 10. Tilby varierte arbeidsoppgaver.
                                                                                 11. Holde alle orientert om nye
                                                                                    muligheter.



                                                                                 Hyppig bruk av coaching av de ansatte er
                                                                                 gjerne et kjennetegn på rådgivingsbedrifter
                                                                                 som lykkes. Det å utvikle medarbeidere er en
                                                                                 viktig forutsetning for suksess, mener Frode
                                                                                 Blakstad.



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017  23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28