Page 23 - Norsk Fiskerinaering
P. 23
Det som kjennetegner «best practice»
i kunnskapsvirksomheter kan samles i
følgende punkter:
• Ledelsen deltar selv i det daglige
arbeidet.
• Det er fokus på kvalitet og kvalitets
kontroll.
• Det er hyppig bruk av coaching.
• Virksomheten har respekt for
kunnskap.
• Virksomheten har en god kombina
sjon av ekspertise, «skikke lighet» og
entreprenørskap.
• Bedriftskulturen er sterk og velfundert.
• Det er konsentrasjon om kun ett
kunnskapsområde.
• Det er gode systemer for å beholde
eksisterende kunnskap.
• Man satser målrettet på å utvikle
ansatte.
• Det er gode prosesser for å bytte
nøkkelpersoner.
• Virksomheten har faste strukturer.
Markedsføring av Mange forhold bidrar til å motivere og engasjere ansatte i konsu lentselskaper. Det å
konsulenttjenester utarbeide klare mål for virksomheten og de enkelte medarbeiderne er et av de viktigste.
Mange forhold er viktige når man skal
markedsføre salg av konsu lenttjenester. kontakt med en mulig ny kunde. Da går 5. Det er smart å lytte til markedet. Jo
For egen del vil jeg dele dem i fem man inn i «salgsfasen» der det er viktig å mer man vet om kunden og bransjen, jo
hovedkategori er: overbe vise kunden om et ønsket forhold. lettere vil det være å selge seg selv.
1. Den generelle markedsføringen må 3. Å levere over forventning til eksis De beste konsulentvirksomhetene
innkludere alle aktiviteter som skaper terende kunder har alltid vært smart om kjennetegnes ved pågangsmot, energi,
forespørsler eller muligheter for nye kun man ønsker nye oppdrag. entusiasme, motivasjon, moral, beslutt
der. Dette kan f.eks. være å arrangere 4. Det samme gjelder for aktiv kunde somhet og dedikas jon. En egenskap er
seminarer, skrive artikler, nyhets brev, pleie, dvs. å investere i oppbygging av likevel viktigere enn alle disse, nemlig
holde foredrag etc.. relasjoner til beslutningstakere i eksiste daglig leders adferd, lederegenskaper og
2. Flørting forutsetter at man har fått rende kundemasse. evne som «coach». Under har jeg listet
opp noe av det ledere kan gjøre for å
motivere og engasjere ansatte i konsu
lentselskaper:
1. Utarbeide klare mål.
2. Gi umiddelbar tilbakemelding.
3. Belønne prestasjon hurtig.
4. Behandle de ansatte som vinnere.
5. Involvere de ansatte i beslutnings
prosessene.
6. Spørre de ansatte om råd ofte.
7. La de ansatte styre seg selv mest
mulig.
8. Gjøre de ansatte ansvarlige for
resultater.
9. Tolerere utålmodighet.
10. Tilby varierte arbeidsoppgaver.
11. Holde alle orientert om nye
muligheter.
Hyppig bruk av coaching av de ansatte er
gjerne et kjennetegn på rådgivingsbedrifter
som lykkes. Det å utvikle medarbeidere er en
viktig forutsetning for suksess, mener Frode
Blakstad.
"Norsk Fiskerinæring" nr. 3 - 2017 23