Page 45 - Norsk Fiskerinaering
P. 45
vi liker selvfølgelig at den petanseheving ute i markede-
kompetan sen utsendingene ne om norsk fis keriforvaltning.
opparbeider seg ved å jobbe i — Hva skjer når det først
Sjømatrådet kommer nærin- brenner?
gen til gode når de slutter. — Som regel fanger vi
— Vet du hvor det har opp negative hendelser og
blitt av alle de som har medieoppslag før de hav-
jobbet som markedsutsen- ner på TV-skjermene eller
dinger? avisenes forsider. Vi er altså
— Nei. Men en god del av godt forberedt og dyktige til
dem er fortsatt i næringen. å begrense skadene både
— Hvordan går dere frem i forkant, under og etter at
i land uten kontorer? kritiske saker kommer opp. I
Mange sa at Tromsø ikke ville tiltrekke seg dyktige markedsfolk. Den — De 14 utekontorene svært alvorlige tilfeller setter
problemstillingen er delvis ukjent for Renate Larsen. Hun har ingen dekker ca. 20 land. Innova- vi opp egne kriseteam. Dette
vansker med å sikre seg meget kompetente medarbeidere. Norges sjon Norge er representert i er en av de vik tigste arbeids-
sjømatråd har nå flyttet inn i Kystens Hus midt i Tromsø, og trives
godt der. langt flere, og vi samarbeider oppgavene Sjømatrådet
godt med dem. har. Koordinator for bereds-
— Hvordan er bered- kapsarbeidet er Marit Reim,
og Nigeria er de to yngste. likt på tvers av markedene. skapsarbeidet organisert? som har et team på tre perso-
De øvrige ligger i Frankrike, Det er også avgjørende for — Vi har en stor bered- ner rundt seg. Er det alvorlige
Storbritannia, Tyskland, USA, resultatene at utsendingene skaps- og kommunikasjons- saker deltar flere.
Sverige, Spania, Italia, Portu- jobber tett og godt med de avdeling ved hovedkontoret — Hvor ofte må dere
gal, Brasil, Japan, Singapore norske aktørene, og at vi har i Tromsø. Utekontorene drive «brannslukking»?
og China. en tydelig beskrivelse av rol- utgjør også en viktig del av — Heldigvis svært sjelden.
— Er det vanskelig å lefordelingen mellom Sjøma- dette arbeidet. I lengden er Det viser at vi følger godt
skaffe kompetente medar- trådet og enkeltselskaper i forebyggende arbeid alltid med og er tidlig på hugget.
beidere til utekon torene? markedsarbeidet. mer effektivt enn brannsluk- Langvarig og forebyggende
— Nei. Det er alltid mange — Er det en målsetting at king. Sjømatrådet er våken arbeid gir frukter. Samtidig er
gode søkere. utsendingene skal rekrut- 24 timer i døgnet, og jobber omdømmearbeid veldig kre-
— Hvilke kriterier går teres fra sjømatnæringen målrettet med å beskytte og vende. Når f.eks. tabloidene i
dere etter ved ansettelse av og gå tilbake til operative styrke omdømmet til norsk Norge kommer med store og
disse for næringen svært poster i næringen når de sjømat. Vi har stor fokus på negative oppslag, er det ikke
viktige personene? slutter i Sjømatrådet? proaktivt omdømmearbeid, så lett å slippe til med saklig
— Kunnskap om næringen — Ikke nødvendigvis. Men ikke minst kunnskap og kom- og faktabaserte motinnlegg,
og norske sjømatprodukter,
markedsføringskompetanse
og språk er vel de tre viktig-
ste.
— Er det utarbeidet en
«mal» for hvordan utsen-
dingene skal jobbe?
— Ikke direkte. Det vil
avhenge av hvilke strate-
gier som gjelder for de ulike
markedene, og følgelig kunne
endre seg over tid. Det er
viktig å understreke at Sjø-
matrådet er svært opptatt av
å sikre at like oppgaver løses
Sjømatrådet har i alt 14
utekontorer med 23 ansatte.
Maria Grim stad de Perlinghi
er en av de to som jobber ved
kontoret i Paris. I øyeblikket
har hun fødselspermisjon,
men er likevel på plass ved
store begivenheter. (Foto:
Sjømatrådet)
"Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016 45