Page 49 - Norsk Fiskerinaering
P. 49
best i klassen. Hva er det
som ikke stemmer?
— Et godt spørsmål. Jeg
sier ikke at alt er som det
skal være i sjømatnæringen.
Etter min mening er forbe-
dringspotensialet stort. Det
å ha fokus på kvalitetsfrem-
mende tiltak er altså uhyre
viktig. Men samtidig blir det
helt feil å fremstille situasjo-
nen som helsvart og ute av
kontroll. På dette området
har alle som er glad i sjømat-
næringen en jobb å gjøre.
Det er bare trist å lese alt det
oppgulpet som kommer på
sosiale media fra folk som
tror at de vet hvordan nærin- Bildekvaliteten er ikke så god. Men bildet illustrerer på en ypperlig måte hva som gjelder mest, nemlig
gen drives. å drive målrettet og systematisk markedsarbeid år etter år. Her fra en av de første turene til Japan for
å markedsføre norsk oppdrettslaks. De to som forsyner seg ved bordet vet vi ikke hvem er. Som nummer
— Har Sjømatrådet noen to fra venstre og mot høyre mener vi å kjenne igjen unge utgaver av Jørgen Tranvåg, Finn Bergersen jr.,
gode råd om hvordan vi Viktor Sørensen og Helge Johnsen.
kan øke kvaliteten på den
fisken vi eksporterer?
— Ikke annet enn at rett konsulskilt på veggen til — Vi har snakket om re- eksportørene har et godt
fokus og gode holdninger gir eksportøren. Det var ikke nommeet til norsk sjømat. omdømme.
best resultater på sikt. Van- «fint» nok å selge her Hva vet dere om renomme- — Og helt til slutt; i
skeligere er det ikke, men hjemme. Er det fortsatt et til norske eksportører? hvilken grad mener du at
samtidig vans kelig nok. slik? — Veldig lite som kan Norges sjømatråd kan ta
— I mange år var det en — Nei, virkelig ikke. Alle dokumenteres gjennom æren for den voldsomme
vedtatt sannhet at fisken deler av sjømatnæringen er i undersøkelser og forskning. veksten i eksportverdien av
som ble omsatt i Norge dag svært opptatt av hjem- Men det er mitt klare inntrykk sjømat de siste 4-5 årene?
hadde dårligere kvalitet memarkedet. Det er ikke noe at verden gjerne vil handle — Om vi holder oss til
enn den vi eksporterte. mindreverdig i å selge fisk i med norske sjømateksportø- utviklingen siden 2012, en
Helst skulle det henge et Norge. Heller tvert i mot. rer. Det forteller meg at også periode der eksportverdien
har økt med smått utrolige 40
milliarder kroner, eller med 77
prosent, er det andre faktorer
enn Sjømatrådet som teller
mest. Gunstig kronekurs og
en kraftig prisstigning på
oppdrettslaksen som følge
av den flate tilbudskurven
må nevnes først. Men i det
store bildet og i de 25 årene
Sjømatrådet har eksistert,
er jeg overbevist om at vi
har bidratt til å styrke norsk
sjømats posisjon i markedet
og i forbrukernes bevissthet.
Uten Sjømatrådet hadde vi
ikke vært der vi er i dag!
Det finnes ingen enkle snarveier
til suksess. Fokus og gode
holdninger i bedriftene er det
eneste som duger for å kunne
tilby markedet sjømat av topp
kvalitet 365 dager i året,
konstaterer Renate Larsen.
"Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016 49