Page 47 - Norsk Fiskerinaering
P. 47
Han var gjerne med på
opplegget da Sjømatrådet og
fiskeriminister Lisbeth Berg
Hansen ville promotere laks
nr. 10 millioner til China. Men
i dag er Alf-Helge Aarskog en
av de sterkeste kriti kerne til
Norges sjømatråd. Han vil den
lovpålagte eksportavgif ten til
livs. (Foto: Sjømatrådet)
lønner seg å satse på ge-
nerisk markedsføring?
— Det vet jeg ikke. I dag
bruker vi ca. 500 millioner
kroner i forhold til en samlet
omsetningsverdi på nærmere
100 milliarder hjemme og ute,
dvs. rundt en halv prosent.
De fleste markedsføringsek-
uan sett hvor fornuftige de stadig henvis til evalueringer pr. dollar investert i disse sperter vil nok hevde at dette
måtte være. av felles markedsføring, og programmene. I gjennomsnitt i alle fall ikke er over grensen.
Renate Larsen har også er meromsetningen hele 10 — Sjømatrådets styre
aktuell dokumentasjon å vise dollar. Generisk markedsfø- har bestemt at egenka-
til. ring har en signifikant positiv pitalen skal tilsvare fem
DE FLESTE I SJØMATNÆ- — I USA finnes flere titalls virkning på etterspørselen. måneders drift. I dag er den
RINGEN ER ganske trygge organisasjoner eller såkalt Effekten av markedsføringen nesten dobbelt så stor, og
på at felles markedsføring «Check offprograms» som er ikke bare knyttet til ek- for enkelte bransjer nesten
virker; at det lønner seg Norges sjømatråd. Disse sportørene. Hele verdikjeden tre ganger så stor. Hvorfor
å investere penger i slike må ved jevne mellomrom trekker veksel på den jobben er det blitt slik?
aktiviteter. Men å måle ef- dokumentere sine resultater, som gjøres. Rapporten fra — Hovedårsaken er helt
fekten av annonsekampanjer, blant annet til den amerikan- juni konkluderer videre med enkelt at verdien av norsk
kokkekonkurranser, PR-stunt ske kongressen. En rapport at programmene er svært sjømateksport nærmest har
og alle de ulike generiske fra juli i år om effektene av underfinansiert i forhold til eksplodert de siste 3-4 årene,
aktivite tene som i sum utgjør tilsvarende organisasjoner potensialet for å hente ut og følgelig også våre inntek-
virksomheten til Norges sjø- som Sjømatrådet avdek- merverdi for næringene, sier ter. Dernest ønsker enkelte
matråd er ikke bare enkelt. ker sterke positive effekter. hun. bransjer å ha litt mer egenka-
Opp gjennom årene har Omsetningsøkningen ligger — Finnes det en øvre pital i bakhånd. Men vår
Sjømatrådets talspersoner på mellom 3,5 og 25 dollar grense for hvor mye det intensjon er å bygge egenka-
Statistikk og markedsanalyser er en meget viktig del av Sjømatrådets arbeid. I det ligger også å arrangere konferanser for å spre informasjon.
Her fra den store torskekonferansen i Qingdao i Kina i 2015 i regi av Sjømatrådet. Alt er forresten stort i Kina. (Foto: Sjømatrådet)
"Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016 47