Page 47 - Norsk Fiskerinaering
P. 47

Han var gjerne med på
                                                                                          opplegget da Sjømatrådet og
                                                                                          fiskeriminister Lisbeth Berg­
                                                                                          Hansen ville promotere laks
                                                                                          nr. 10 millioner til China. Men
                                                                                          i dag er Alf-Helge Aarskog en
                                                                                          av de sterkeste kriti kerne til
                                                                                          Norges sjømatråd. Han vil den
                                                                                          lovpålagte eksportavgif ten til
                                                                                          livs. (Foto: Sjømatrådet)






                                                                                          lønner seg å satse på ge-
                                                                                          nerisk markedsføring?
                                                                                            — Det vet jeg ikke. I dag
                                                                                          bruker vi ca. 500 millioner
                                                                                          kroner i forhold til en samlet
                                                                                          omsetningsverdi på nærmere
                                                                                          100 milliarder hjemme og ute,
                                                                                          dvs. rundt en halv prosent.
                                                                                          De fleste markedsføringsek-
           uan sett hvor fornuftige de   stadig henvis til evalueringer   pr. dollar investert i disse   sperter vil nok hevde at dette
           måtte være.               av felles markedsføring, og   programmene. I gjennomsnitt   i alle fall ikke er over grensen.
                                     Renate Larsen har også     er meromsetningen hele 10   — Sjømatrådets styre
                                     aktuell dokumentasjon å vise   dollar. Generisk markedsfø-  har bestemt at egenka-
                                     til.                       ring har en signifikant positiv   pitalen skal tilsvare fem
           DE FLESTE I SJØMATNÆ-        — I USA finnes flere titalls   virkning på etterspørselen.   måneders drift. I dag er den
           RINGEN ER ganske trygge   organisasjoner eller såkalt   Effekten av markedsføringen   nesten dobbelt så stor, og
           på at felles markedsføring   «Check off­programs» som   er ikke bare knyttet til ek-  for enkelte bransjer nesten
           virker; at det lønner seg   Norges sjømatråd. Disse   sportørene. Hele verdikjeden   tre ganger så stor. Hvorfor
           å investere penger i slike   må ved jevne mellomrom   trekker veksel på den jobben   er det blitt slik?
           aktiviteter. Men å måle ef-  dokumentere sine resultater,   som gjøres. Rapporten fra   — Hovedårsaken er helt
           fekten av annonsekampanjer,  blant annet til den amerikan-  juni konkluderer videre med   enkelt at verdien av norsk
           kokkekonkurranser, PR-stunt   ske kongressen. En rapport   at programmene er svært   sjømateksport nærmest har
           og alle de ulike generiske   fra juli i år om effektene av   underfinansiert i forhold til   eksplodert de siste 3-4 årene,
           aktivite tene som i sum utgjør   tilsvarende organisasjoner   potensialet for å hente ut   og følgelig også våre inntek-
           virksomheten til Norges sjø-  som Sjømatrådet avdek-  merverdi for næringene, sier   ter. Dernest ønsker enkelte
           matråd er ikke bare enkelt.   ker sterke positive effekter.   hun.             bransjer å ha litt mer egenka-
           Opp gjennom årene har     Omsetningsøkningen ligger    — Finnes det en øvre    pital i bakhånd. Men vår
           Sjømatrådets talspersoner   på mellom 3,5 og 25 dollar   grense for hvor mye det   intensjon er å bygge egenka-



























           Statistikk og markedsanalyser er en meget viktig del av Sjømatrådets arbeid. I det ligger også å arrangere konferanser for å spre informasjon.
           Her fra den store torskekonferansen i Qingdao i Kina i 2015 i regi av Sjømatrådet. Alt er forresten stort i Kina. (Foto: Sjømatrådet)



                                                                                  "Norsk Fiskerinæring"  nr. 11/12 - 2016 47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52