Page 43 - Norsk Fiskerinaering
P. 43
Sjømatrådet opererer mye alene, men samarbeider gjerne med andre om det lønner seg. Her fra Global Sushi Challenge i november i fjor.
Dette arrangementet var et samarbeid mellom Sjømatrådet og World Sushi Skills Institute. Etter delfinaler i 14 land, møttes vinnerne til
«grand finale» i Tokyo. Jun Jibiki (bildet) — selvsagt fra Japan — stakk av med seieren. Den norske finalisten havnet utenfor pallen. (Foto:
Sjømatrådet)
kedsføring av private labels. 50 prosent av totalkostna- bruke mer penger på bed rifts- søkere når vi utlyser stillin-
Renate Larsen er ikke uten dene. spesifikke løsninger, skal vi ger. Når det er sagt kan det
videre enig: — Er dette noe dere legge til rette for å få det til. være utfordrende å finne rett
— I år har vi mottatt søk- ønsker å bruke mer penger — Da Eksportutvalget kandidat til spesialfunksjoner.
nader og gitt tilsagn om ca. på? for fisk i sin tid ble lagt til Til utekontorene rekrutterer vi
15 mil lioner kroner i støtte til — Verken ja eller nei. Vårt Tromsø var det mange som folk fra hele landet. Mitt inn-
denne typen prosjekter. Det hovedfokus vil alltid være mente at det ville gjøre trykk er at Norges sjømatråd
utgjør bare 3,5 prosent av felless kapet. Det er jo også det vanskelig å rekruttere er en meget attraktiv arbeids-
budsjettet. Interessen er med utgangspunktet for etablerin- dyktige folk. Har den geo- plass, og at kompetanseni-
andre ord ikke så stor, og de gen av Sjømatrådet. Men vi grafiske lokaliseringen vært vået er svært høyt.
som har gode prosjekter får jobber for næringen, og må noe problem i så måte? — Har det vært snakk om
som regel positivt svar. Sjø- endre oss i takt med den. — De fleste som jobber å etablere avdelingskontor
matrådet kan bidra med inntil Dersom det er et ønske om å ved hovedkontoret i Tromsø i Oslo?
kommer fra Nord-Norge. Om — Ikke hittil. Men hvem
det betyr at folk fra andre vet?
deler av landet ikke ønsker å — Hva bestemmer hvor
flytte nordover, vet jeg ikke. utekontorene skal ligge?
Men det jeg vet er at det — Mange forhold. Størrel-
alltid er mange kvalifiserte sen på markedet, vekstpoten-
sialet, næringens ønsker og
tilstedeværelse og sist, men
ikke minst, hvor det kan lønne
I år bruker Sjømatrådet ca. 450 seg å lokalisere kontorer som
millioner kroner i såkalt «oper skal betjene flere markeder.
asjonelle investeringer». De Kabalen er ikke lagt for evig,
fordeler seg på et bredt spekter og hvert år diskuterer vi
av aktiviteter. Promotering i
butikk er ikke det som stikker grundig hvor utekontorene
av med mest penger. Her fra et skal være. I øyeblikket har vi
supermarked i Frankrike. (Foto: som nevnt 14 kontorer med
Sjømatrådet) i alt 23 ansatte, hvorav India
"Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016 43