Page 41 - Norsk Fiskerinaering
P. 41

Jobbeskrivelsen er veldig enkel.   — Vi jobber kort sagt med å
                                                                Sjømatrådet skal bidra til å   styrke omdømmet til og etter-
                                                                styrke etterspørselen etter norsk   spørselen etter norsk sjømat
                                                                sjømat. Når forbrukerne står litt   over hele verden. 95 prosent
                                                                rådville foran diskene — uansett
                                                                hvor i verden det måtte være —   av det næringen produserer i
                                                                skal de velge sjømat fra Norge.   Norge blir eksportert, forteller
                                                                (Foto: Sjømatrådet)       Renate Larsen, og fortsetter:
                                                                                            — Sjømatrådet har tre fag-
                                                                                          avdelinger; «Markedsføring»
                                                                                          og «Marked sanalyse og mar-
                                                                gynt, svarer Larsen. Når det   kedsadgang» med 14 ansatte
                                                                er sagt;  Sjømatrådet har jo   hver, samt «Kommunikas-
                                                                ikke for vane å bytte toppsjef i   jon og beredskap» med
                                                                utrengsmål. Hun er bare den   åtte ansatte. I alt har vi 88
                                                                fjerde i rekken på 25 år.  personer i arbeid, hvorav 23
                                                                                          jobber ved utekontorene.
                                                                                          Da har jeg også tatt med 13
                                                                                          opplæringsstillinger som vi
                                                                NORGES SJØMATRÅD          finansierer. Fem av disse er
                                                                JOBBER PÅ tre plan. For   ansatte i sjømatbedrifter får
                                                                det første omfatter arbeidet   jobbe hos oss i ett år før de
                                                                absolutt alle deler av sjømat-  vender tilbake til næringen
           for å jobbe etter fire prinsip-  er jeg på farten. Som alene-  næringen. Dernest omfatter   igjen. Veldig lærerikt og nyttig
           per, eller fire T­er. De står for   mor til en sønn på 15 er det   det fem virksomhetsområder   for begge parter.
           tyde lighet, tilstedeværelse,   alltid en kabal som må gå   — markedsinnsikt og kom-  I alt budsjetterer vi med
           tilbakemelding og tillit. Alle er   opp.             petanse, identitet og om-  noe over 560 millioner kroner
           i utgangspunktet like viktige,   — Hvor lenge blir du i   dømme, konsumfremmende   i in ntekter i 2016, dvs. litt mer
           og de henger delvis sammen.   Sjømatrådet?           tiltak i markedene, bereds-  enn i fjor. Ca. 170 millioner
           Men det å være tydelig er    — Direktør-stillingen er   kap og omdømmesikring og   går til operasjonelle fellesin-
           kanskje det som teller mest.   ikke lenger på åremål, så det   markedsadgang. Rådet har   vesteringer, mens resten går
           Mine medarbeidere skal alltid   aner jeg ikke. Uansett er det   utekontorer og fysisk tilstede-  til oper asjonelle bransjevise
           vite hvor de har meg, hva jeg   et umulig spørsmål å besvare   værelse i 14 viktige sjømat-  investeringer. Av dette går
           forventer av dem og hvor vi er   når jeg bare så vidt har be-  markeder.       den desidert største potten til
           på vei. Den vanskeligste T-en
           er nok fysisk tilstede værelse.
           I en hektisk hverdag med mye
           reiser er det ikke lett å være til
           stede. Godt lederskap dreier
           seg mye om faglig kompe-
           tanse og handlekraft. Men
           den menneskelige faktoren
           må ikke undervurderes.
           Empati, samhandling og det
           å forstå sine medarbei dere er
           avgjørende for en god leder.
             — Hva liker du best å
           jobbe med og hva er ikke
           like artig?
             — Jeg liker endringspro-
           sesser og strategisk arbeid;
           det å avdek ke sammenhenger
           og trekke lange linjer. Å jobbe
           med mennesker er også artig.
           Rutinepreget arbeid, og sær-
           lig det som innebærer å jobbe
           alene, liker jeg dårlig.
             — Hvor mye reiser du?
             — Det er litt vanskelig å si
           etter bare tre måneder. Men
           jeg vil tippe at jeg havner på   Norges sjømatråd ledes av en kvinnelige duo. Det er dessverre sjelden kost i sjømatnæringen.
           rundt 100 dager i året, mest i   Toppsjefene er som regel menn. Elisabeth Johnsen (t.v.) overtok som styreleder i fjor — Renate Larsen
           Norge. De aller fleste ukene   har snart fire måneder på baken som adm. direktør. (Foto: Sjømatrådet)



                                                                                  "Norsk Fiskerinæring"  nr. 11/12 - 2016 41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46