Page 41 - Norsk Fiskerinaering
P. 41
Jobbeskrivelsen er veldig enkel. — Vi jobber kort sagt med å
Sjømatrådet skal bidra til å styrke omdømmet til og etter-
styrke etterspørselen etter norsk spørselen etter norsk sjømat
sjømat. Når forbrukerne står litt over hele verden. 95 prosent
rådville foran diskene — uansett
hvor i verden det måtte være — av det næringen produserer i
skal de velge sjømat fra Norge. Norge blir eksportert, forteller
(Foto: Sjømatrådet) Renate Larsen, og fortsetter:
— Sjømatrådet har tre fag-
avdelinger; «Markedsføring»
og «Marked sanalyse og mar-
gynt, svarer Larsen. Når det kedsadgang» med 14 ansatte
er sagt; Sjømatrådet har jo hver, samt «Kommunikas-
ikke for vane å bytte toppsjef i jon og beredskap» med
utrengsmål. Hun er bare den åtte ansatte. I alt har vi 88
fjerde i rekken på 25 år. personer i arbeid, hvorav 23
jobber ved utekontorene.
Da har jeg også tatt med 13
opplæringsstillinger som vi
NORGES SJØMATRÅD finansierer. Fem av disse er
JOBBER PÅ tre plan. For ansatte i sjømatbedrifter får
det første omfatter arbeidet jobbe hos oss i ett år før de
absolutt alle deler av sjømat- vender tilbake til næringen
for å jobbe etter fire prinsip- er jeg på farten. Som alene- næringen. Dernest omfatter igjen. Veldig lærerikt og nyttig
per, eller fire Ter. De står for mor til en sønn på 15 er det det fem virksomhetsområder for begge parter.
tyde lighet, tilstedeværelse, alltid en kabal som må gå — markedsinnsikt og kom- I alt budsjetterer vi med
tilbakemelding og tillit. Alle er opp. petanse, identitet og om- noe over 560 millioner kroner
i utgangspunktet like viktige, — Hvor lenge blir du i dømme, konsumfremmende i in ntekter i 2016, dvs. litt mer
og de henger delvis sammen. Sjømatrådet? tiltak i markedene, bereds- enn i fjor. Ca. 170 millioner
Men det å være tydelig er — Direktør-stillingen er kap og omdømmesikring og går til operasjonelle fellesin-
kanskje det som teller mest. ikke lenger på åremål, så det markedsadgang. Rådet har vesteringer, mens resten går
Mine medarbeidere skal alltid aner jeg ikke. Uansett er det utekontorer og fysisk tilstede- til oper asjonelle bransjevise
vite hvor de har meg, hva jeg et umulig spørsmål å besvare værelse i 14 viktige sjømat- investeringer. Av dette går
forventer av dem og hvor vi er når jeg bare så vidt har be- markeder. den desidert største potten til
på vei. Den vanskeligste T-en
er nok fysisk tilstede værelse.
I en hektisk hverdag med mye
reiser er det ikke lett å være til
stede. Godt lederskap dreier
seg mye om faglig kompe-
tanse og handlekraft. Men
den menneskelige faktoren
må ikke undervurderes.
Empati, samhandling og det
å forstå sine medarbei dere er
avgjørende for en god leder.
— Hva liker du best å
jobbe med og hva er ikke
like artig?
— Jeg liker endringspro-
sesser og strategisk arbeid;
det å avdek ke sammenhenger
og trekke lange linjer. Å jobbe
med mennesker er også artig.
Rutinepreget arbeid, og sær-
lig det som innebærer å jobbe
alene, liker jeg dårlig.
— Hvor mye reiser du?
— Det er litt vanskelig å si
etter bare tre måneder. Men
jeg vil tippe at jeg havner på Norges sjømatråd ledes av en kvinnelige duo. Det er dessverre sjelden kost i sjømatnæringen.
rundt 100 dager i året, mest i Toppsjefene er som regel menn. Elisabeth Johnsen (t.v.) overtok som styreleder i fjor — Renate Larsen
Norge. De aller fleste ukene har snart fire måneder på baken som adm. direktør. (Foto: Sjømatrådet)
"Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016 41