Page 48 - Norsk Fiskerinaering
P. 48
vi forbrukerne i Storbritan-
nia står norsk hyse og torsk
langt oppe på ønskelisten.
— Alt er med andre ord
perfekt?
— Å nei; verden er aldri
perfekt. Vi opplever litt for ofte
at negative historier fra Norge
sprer seg, særlig til Sverige
og Frankrike. Mye av det
Sjømatrådet må bruke tid og
krefter på det jeg vil kalle ren
myteknusing. Vi bruker store
ressurser på å formidle fakta,
spesielt relatert til oppdrett av
laks.
— Betyr det at laksen
har et bedre omdømme i
utlandet enn i Norge?
— Det vet jeg ikke. Medi-
adebatten i Norge kan nok
av og til tyde på det. Men at
kritiske artikler i avisene og
programmer på TV slår rot
blant vanlige forbrukere, er
jo ikke gitt. Undersøkelser
FrP er ikke akkurat kjent som «avgiftspartiet». Men fiskerimin ister Per Sandberg er en varm tilhenger viser at oppdrettslaksen som
av Sjømatrådet og stiller gjerne opp som «blikkfang» når han blir bedt om det. Her på en «instore» produkt står veldig sterkt
demonstrasjon med utdeling av smaksprøver. (Foto: Sjømatrådet) her hjemme, og en god del
sterkere enn oppdrett som
næring. Det som bekymrer
pitalen ned igjen i årene som at Sjømatrådet nå får en ny dier bekrefter dette. Nylig Sjømatrådet mest er at en
kommer. og mer forut sigbar finan- ble det gjennomført en stor del forbrukere slutter å spise
— Sjømatrådet ønsker sieringsmodell? undersøkelse i 19 viktige laks på grunn av negative
en modell som sikrer rådet — Det får vi kanskje svar sjømatmarkeder, og 70 pro- medieoppslag som fremstiller
mer forutsigbar finansier- på i løpet av kort tid. Jeg sent av forbrukerne mener at laksen som usunn og utrygg
ing. Hvordan bør den se håper selvsagt det. opprinnelsesland er viktig når mat. Ut fra et ernærings- og
ut? — Er det stor politisk de skal velge sjømat. Holder helsepolitisk ståst ed er det
— Det har vi ikke tatt stil- uenighet om driften og vi oss til oppdrettslaksen veldig uheldig. Fet fisk er
ling til. Mange løsninger kan finansieringen av Norges viser undersøkelsen at hele sunt. Det er noe de fleste av
være aktuelle, f.eks. å knytte sjømatråd? 42 prosent prefererer den fis- oss bør spise mer av.
eksportavgiften til eksportk- — Nei. Fra alle hold kom- ken som kommer fra Norge. — I Norge stilles det sta-
vantumet, som varierer mye mer det positive holdninger Tilsvarende prosentandeler dig spørsmålstegn ved den
mindre enn eksportverdien til det å drive felles markeds- for laks fra USA og Alaska er måten op pdrettsnæringen
eller å fastsette en øvre og føring av norsk sjømat. Vi 14 prosent, fra Skottland fire driver på, og mange er
nedre grense for hvor stor skal heller ikke glemme at prosent og fra Chile bare 1 oppgitt over den dårlige
vår inntekt skal være. Sjømatrådet har en viktig prosent. Den norske laksen kvaliteten på mye av den
— Har du noen spesielle ernæringspolitisk rolle. Vi er altså unik, ja nærmest i en villfisken som landes. Slik
ønsker om hvor stor ek- skal drive opplysningsarbeid divis jon for seg. Unntaket er er det altså ikke i utlandet?
sportavgiften bør være? i Norge om de positive helse- Storbritannia, der den skot- — Nei, og i hvert fall ikke
— Nei, det vil jo avhenge messige effektene av å spise ske laksen foretrekkes av om vi skal tro resultatene av
av hvilke oppgaver vi blir mer sjømat. mange. de omfattende og grundige
satt til å løse. Men som et — Hva med andre arter forbrukerundersøkelsene som
minimum kan man kanskje og produktvarianter? blir foretatt. Men omdømme
tenke seg det som trengs for — Vi scorer ganske høyt, og kvalitet er to saker som er
å finansiere basisvirksomhe- NORSK SJØMAT HAR EN selv om norsk sjømat ikke er utrolig viktige for å sikre den
ten — beredskapsarbeidet, FANTASTISK posisjon i ut- like godt kjent i alle marke- posisjonen norsk sjømat har.
sta tistikk og markedsinfor- landet. Omdømmet er aldeles der. I Portugal vil folk helst Det må vi både forsvare og
masjonen osv. Dette beløper strålende. Å påstå noe annet ha norsk klip pfisk, i Italia jobbe med.
seg til ca. 1/3-del av våre er vranglære, ifølge Sjømat- foretrekker de tørrfisk fra Lo- — I Norge får vi høre at
totale utgifter. rådets direktør. foten. Japanerne elsker den alt bare er sorgen. Ute løf-
— Ligger det i kortene — En rekke forbrukerstu- norske makrellen og spør tes norsk sjømat frem som
48 "Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016