Page 87 - Norsk Fiskerinaering
P. 87

både i restauranter og super-  I Norge hadde Mattilsynets folk
         markeder, sier Steenslid. Filip-  fått hjerteinfarkt. I India, og
         pinene er et frossenmarked   mange andre land, er man ikke
         der Norge har vansker med å   fullt så nøye på det. Som regel
         fremme de komparative for-   tilsier verken salgsvolum eller
                                      kundenes betalingsevne at det
         delene man gjør seg nytte av   ligger norsk fisk på diskene.
         i andre land, men norsk laks
         foretrekkes ofte dersom prisen
         er konkurransedyktig.
           — Thailand er et veldig   bruke laksen i mer kjente og
         interessant marked, med    hjemlige retter.
         en svært sterk utvikling de   — Hva med Myanmar
         siste årene, spesielt på fersk.   med sine rundt 55 millio-
         Tradisjonelt har mye gått til   ner innbyggere? Der har jo
         videreforedlingsindustrien,   Norge lettet på handelsres-
         som blant annet har produ sert   triksjonene.
         frossenvarebaserte sushi-    — Det er et marked vi har
         toppinger for Japan. Nå er   forhåpninger til, men fore-
         dette snudd. Importen av fersk   løpig et fattig marked med
         laks har tiltatt, på samme måte   dårlig infrastruktur. I dag
         som laksekonsumet i land.   kan vi kanskje snakke om ho-
         Dette henger igjen sammen   vedstaden Yangoon som et   solgt som japanske produkter   som prosjektleder for India i
         med sushi og sashimi, forteller   marked, men ikke landet som   i japansk format.  fjor. Med et innbyggertall over
         Steenslid. Han kan opplyse at   helhet. Myanmar har dessu-  — Ellers kan det være åpning   1,3 milliarder, verdens fjerde
         Bangkok er den byen utenom   ten et utfordrende regelverk   for mer eksklusive produkter i   største økonomi og flere av
         Japan med størst konsentra-  for ferske produkter. Vi hører   nisjemarkeder. Her i regionen   verdens største byer gir en
         sjon av japanske restau ranter.   blant annet om kokker i Yan-  er sjømat eksklusivt, og det er   India-satsing mening. Sam-
         I Sørøst-Asia er minst 50 pro-  goon som kjører til Bangkok   konsumenter som er villige til   tidig ligger India under land
         sent av råkonsumet laks, og   for å ta med seg råvarer i   å betale for det.     som Bahrain, Kirgisistan og
         norske markedsandeler ligger   bagasjen hjem. Studiet vi                         Usbekistan på Asia-tabellen.
         på 70-90 prosent av dette i de   gjorde på Myanmar i fjor                        Vi snakker om mye fattigdom,
         markedene der Sjømatrådet   konkluderte med interessant                          krevende distribusjon, uvant
         er inne. Sjømatkonsumet i   potensial, men på lang sikt,   Indisk åpning         kultur, mange vegetaria-
         regionen er på verdenstoppen.   svarer Steenslid. Utenom lak-  Flytter vi oss litt lenger vest,   nere, liten tradisjon for norsk
         Til tross for det sterke Japan-  sen forteller han at landene   er det Yogi Shergill som for ti-  sjømateksport og ennå høyst
         innslaget jobber Sjømatrådet   i regionen handler en del   den er vår mann. Sjømatrådet   tilstedeværende handelshind-
         mye med å få forbrukerne til å   makrell, men som i dag blir   ansatte tvekulturelle Shergill   ringer. I dag har man en toll
                                                                                          på 17 prosent for ubearbeidet
                                                                                          fersk og fros sen fisk, samt
                                                                                          36 prosent for filet og annen
                                                                                          foredlet vare. Utsiktene til at
                                                                                          denne barrieren kan lempes
                                                                                          på, er en av grunnene til at
                                                                                          India er satt på fremtidskar-
                                                                                          tet og at Yogi er på plass i
                                                                                          Mumbai. Hovedsiktemålet er
                                                                                          nettopp storbyer som Mum-
                                                                                          bai, Banga lore, sjømatglade
                                                                                          Ghoa, det nye Ikea-brohodet
                                                                                          Hyderabad og til dels Chennai
                                                                                          — gamle Madras, som også
                                                                                          ligger ved havet. Ikke uventet
                                                                                          er laksen på plass og står
                                                                                          på prosjektmenyen, men det
                                                                                          siste gjør også torsken.
                                                                                            — India er jo et hvitfisk-
                                                                                          marked. Det man kjøper til
                                                                                          daglig, er hvitfisk fra Det
                                                                                          indiske hav og fra oppdrett.
                                                                                          Sjømatrådets un dersøkelser
                                                                                          viste at folk liker torsk,
         I India bor det 1,3 milliarder mennesker. Det forklarer interes sen for å selge sjømat til landet. Norges
         Sjømatråd er på plass. Her fra en middag for hotell- og restauranteiere i Kolkata for å promotere norsk   fortrinnsvis flysendt i fersk
         sjømat. Kolkata er hovedstad i delstaten Vest-Bengal, lengst vest i India på grensen på Bangladesh. Til   utgave. Det er en type fisk de
         venstre sjømatrådets mann i India, Yogi Shergill, sammen med honorær consul for Norge i Kolkata,   er vant med og som f.eks. kan
         Nayantara Palchoudhuri, og Sjømatrådets faste kokk i India, chef Saby.           inngå i karriretter. Prismessig



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 4 - 2017  87
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92