Page 85 - Norsk Fiskerinaering
P. 85
nye markeder, nemlig marke-
der der man tidligere ikke har
gjort noen markedsaktiviteter Tabell 2: Eksport til land i Asia, 2010-2016 i 1000 kroner.
på vegne av fellesskapet. Rangert etter eksportverdi i 2016.
— Det kan være helt
nye markeder, som India 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
2.113.794
2.514.110
og Midt-Østen, men også Japan : : 2.375.051 2.868.952 2.183.008 2.482.217 2.996.045 3.245.287 4.447.568
3.177.520
2.750.089
2.395.180
Kina
2.341.660
2.526.963
eksisterende markeder der Sør-Korea : 518.709 567.254 462.106 636.391 1.029.595 1.246.969 2.161.717
vi tidligere ikke har gjort noe Vietnam : 223.890 560.169 498.975 972.981 839.269 738.722 1.849.809
på vegne av en art eller et Israel : 389.062 481.724 418.492 459.292 674.374 862.081 1.190.972
produkt, eksempelvis torsk i Thailand : 417.385 386.378 390.035 558.215 529.765 639.428 1.020.953
Kina, skrei i Italia og klippfisk Taiwan : 401.154 398.614 495.539 500.198 610.886 793.892 893.442
i USA, forklarer ansvarlig for Hong Kong : 785.539 577.989 596.754 739.818 936.799 950.130 858.740
nye markeder i Sjømatrådet, Singapore : : 223.419 221.779 256.283 353.366 406.310 492.853 746.142
584.891
523.469
Tyrkia
538.416
505.902
867.558
674.612
670.150
Ingelill Jacobsen. Området Kasakhstan : 178.347 175.832 147.352 176.361 204.534 288.418 260.481
har et budsjett på 20 millioner Indonesia : 39.323 61.025 89.617 128.774 154.878 145.752 235.045
kroner, fordelt på en håndfull Malaysia : 72.821 64.950 75.501 102.720 125.951 140.083 233.100
prosjekter i det Jacob sen Filippinene : 45.667 76.056 62.628 88.448 102.588 105.189 130.975
kaller ny-nye markeder og på Georgia : 12.407 30.861 52.534 55.454 42.711 71.444 82.344
6.893
nye segmenter i etablerte. Iran : : 8.274 22.601 4.757 2.113 22.204 31.447 71.497
Libanon
53.187
42.131
5.833
4.100
6.688
6.615
— I dag har de ny-nye Jordan : 12.160 13.200 18.833 17.405 28.218 30.363 47.057
markedene klart mest av bud- Russland : 5.245.174 5.171.853 5.959.938 6.534.110 3.367.332 94.085 36.751
sjettet, sier hun. Prosjektene Bahrain : 4.094 4.667 4.563 7.140 9.987 14.186 25.034
tar utgangspunkt i innspill Kirgistan : 6.647 2.153 4.247 2.317 6.528 9.941 16.971
fra næringen, samti dig som Usbekistan : 7.808 7.488 4.480 5.554 6.475 8.033 11.623
Sjømatrådets analyser og India : 4.326 4.650 4.668 4.012 2.910 9.881 8.069
rapporter også teller. Brunei : : 922 611 1.039 834 2.493 3.534 5.150
992
–
–
4.241
4.333
2.093
Myanmar
–
— Men vi går ikke i gang Sri Lanka : 105 293 62 90 361 1.371 2.822
med satsinger næringen selv Bangladesh : 119 199 570 – – 563 1.489
ikke ønsker, legger hun til. I Armenia : – 3.699 1.409 2.899 2.252 6.082 1.467
tillegg til de ulike markeds- Pakistan : 212 203 156 108 – 379 1.225
gruppene er det opprettet en Nepal : 213 292 240 180 482 521 790
egen referansegruppe for nye Aserbajdsjan : 5.612 13.168 13.044 9.659 9.623 3.200 471
9
markeder. Denne omfatter Nord-Korea : : 554 – – – – 15 256
Kamodsja
–
–
–
–
96
–
en representant for hver av Irak : 2 – – – – 225 –
markedsgruppene og styrker Laos : – – – – 687 – –
kontakten mellom næringen Bhutan : – – – – 598 – –
og Sjømatrådet på dette om- Turkmenistan : 516 563 571 – – – –
rådet. Når man har bestemt Syria : – – 217 – – – –
seg for en satsing, inviteres
næringen til å være med i
egne arbeidsgrupper for hver
satsing.
— Vil det normalt være
laks som blir lokomotivet
når man trår til i slike ny-
nye markeder?
— Ikke nødvendigvis. Vi
har også markeder som er
mer hvitfiskfo kusert. I India
blir nok laks lokomotivet, men
torsk er sterkt med. Både for
India og Midt-Østen er det
norsk sjømat, og altså ikke
bare laks, man har fokus på.
Som nevnt har vi også satset
på torsk i Kina, og klippfisk
og bacalao i nyere markeder
i Amerika, Mexico og USA.
På noe sikt kan Iran bli et nytt marked for norsk sjømat. Her en delegasjon nordmenn på besøk i landet Så har vi også markeder der
sammen med vertskapet. Bak, litt til høyre på bildet, gjenkjenner vi høyreiste Christen Mordal, som har laks er lokomotivet, svarer
skrevet rapport om sjømatens muligheter i Iran. Den som vil vite mer om mulighetene i landet gjør smart i Jacobsen.
å snakke med Mordal. — Hvilke faktorer teller
"Norsk Fiskerinæring" nr. 4 - 2017 85