Page 123 - Norsk Fiskerinaering
P. 123
Fryst sjømat er i skuddet. I Norge snakker
vi ofte om den ferske fisken, men faktum er
at den største veksten er i fryst-segmen tet.
I Kina øker f.eks. salget av fryst sjømat med
nesten 10 prosent per år.
seg, er salg via Internett. Ifølge flere
foredragsholdere på NASF er dette en
meget sterk trend, og den er spesielt
sterk i kraftig voksende markeder som
Kina. Gorjan Nikolik fra Rabobank fortal-
te tilhørerne i Bergen at kinesisk salg av
mat over Internett på få år hadde vokst
fra ingenting til 180 milliarder dollar, og
at det innen 2030 vil komme opp i flere
hundre milliarder dollar. I Storbritannia
ser vi en lignende vekst i internettsalg
av mat: fra 14 milliarder i dag til rundt 27
milliarder dollar i 2020.
Jeg har neppe omtalt noe som ikke
leserne har hørt om før. Trender er jo i
En viktig trend i sjømatindustrien er til konsument økte betraktelig, men sin natur ikke revolusjonære, men en
innpakkingen. I Norge har vi sett et konsumenten likte dette. Det førte jo til mer langsik tige utviklingsprosess. Like-
meget vellykket eksempel på hvordan mindre svinn hjemme i kjøleskapet. Det vel er det viktig at vi av og til setter oss
innovasjon i emballasje kan gi gode samme har skjedd i kyllingbransjen. En ned og tenker gjennom disse trendene,
resultater. Jeg tenker selvsagt på Stab- hel kylling er noe av det billigste man og kanskje ser litt ekstra på utvalget i
buret, som tok sin gamle makrell i tomat kan kjøpe, mens kyllingbryst i plastpak- matbutikkene med slike trender i bakho-
og pakket den i mindre bokser, på tuber ker har en utrolig høy kilopris. det. Handleturen kan da i det minste bli
og i flere eksotiske varianter. Kiloprisen En trend som nok bare vil forsterke litt mer interessant.
Tex-Mex er «byggesett-mat», og har hatt en enorm omsetningsvekst i Norge de senere årene. Taco er kanskje den fremste eksponenten for
denne trenden, konstaterer Erik Hempel.
"Norsk Fiskerinæring" nr. 3 - 2017 123