Page 123 - Norsk Fiskerinaering
P. 123

Fryst sjømat er i skuddet. I Norge snakker
                                                                                  vi ofte om den ferske fisken, men faktum er
                                                                                  at den største veksten er i fryst-segmen tet.
                                                                                  I Kina øker f.eks. salget av fryst sjømat med
                                                                                  nesten 10 prosent per år.





                                                                                  seg, er salg via Internett. Ifølge flere
                                                                                  foredragsholdere på NASF er dette en
                                                                                  meget sterk trend, og den er spesielt
                                                                                  sterk i kraftig voksende markeder som
                                                                                  Kina. Gorjan Nikolik fra Rabobank fortal-
                                                                                  te tilhørerne i Bergen at kinesisk salg av
                                                                                  mat over Internett på få år hadde vokst
                                                                                  fra ingenting til 180 milliarder dollar, og
                                                                                  at det innen 2030 vil komme opp i flere
                                                                                  hundre milliarder dollar. I Storbritannia
                                                                                  ser vi en lignende vekst i internettsalg
                                                                                  av mat: fra 14 milliarder i dag til rundt 27
                                                                                  milliarder dollar i 2020.
                                                                                    Jeg har neppe omtalt noe som ikke
                                                                                  leserne har hørt om før. Trender er jo i
           En viktig trend i sjømatindustrien er   til konsument økte betraktelig, men   sin natur ikke revolusjonære, men en
           innpakkingen. I Norge har vi sett et   konsumenten likte dette. Det førte jo til   mer langsik tige utviklingsprosess. Like-
           meget vellykket eksempel på hvordan   mindre svinn hjemme i kjøleskapet. Det   vel er det viktig at vi av og til setter oss
           innovasjon i emballasje kan gi gode   samme har skjedd i kyllingbransjen. En   ned og tenker gjennom disse trendene,
           resultater. Jeg tenker selvsagt på Stab-  hel kylling er noe av det billigste man   og kanskje ser litt ekstra på utvalget i
           buret, som tok sin gamle makrell i tomat   kan kjøpe, mens kyllingbryst i plastpak-  matbutikkene med slike trender i bakho-
           og pakket den i mindre bokser, på tuber   ker har en utrolig høy kilopris.    det. Handleturen kan da i det minste bli
           og i flere eksotiske varianter. Kiloprisen   En trend som nok bare vil forsterke   litt mer interessant.














































           Tex-Mex er «byggesett-mat», og har hatt en enorm omsetningsvekst i Norge de senere årene. Taco er kanskje den fremste eksponenten for
           denne trenden, konstaterer Erik Hempel.



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017  123
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128