Page 126 - Norsk Fiskerinaering
P. 126

Bærekraftssjef i IKEA Norge, Anders
               Lennartsson, har også hatt viktige
                 arbeidsoppgaver i den sentrale
          organisasjonen og vært med på å utvikle
        IKEAs merkekrav innen sjømat. (Foto: IKEA)






       med varm laksefilet i tillegg til gravlaks
       og røykelaks, forteller bærekraftssjef i
       IKEA Norge, Anders  Lennartsson. Det
       hender man får problemer med å ta inn
       laksen på grunn av impor trestriksjoner,
       men dette dreier seg om svært få unn-
       tak.
          Kimen til IKEA må ha vært da
       grunnlegger Ingvar Kamprad begynte å
       selge fyrstikker i femårsalderen, mens
       konseptet med flatpakkede møbler, god,
       men rimelig design og en hypereffektiv
       drift nok var de aller viktigste faktorene
       bak verdenssuksessen siden. Selv   tene handles av Lennartssons kolleger i   En merkesak
       om man gjør et poeng av at Sverige   Sverige: for hele verden.         Bak disken på Åsane passer Beavan
       er opphavsland både for IKEA og de    Så har vi kanskje glemt en viktig   på at de serveringsklare lak sestykkene
       nevnte mattradisjonene, kunne akkurat   ting: Det meste av laksen som kjøpes   ikke ligger i bakken mer enn 20 minut-
       sjømatdelen av menyen like gjerne kal-  inn av IKEA sentralt og spres til IKEA   ter. Også prose dyrene er internasjonale,
       les nordisk.                       globalt, er norsk. Når vi spør om volum   selv om de nasjonale og lokale teamene
          — Så er det jo ikke alle som vil ha   eller verdi, begynner det å bli verre å få   sørger for variasjon. I ett tilfelle nådde
       laks og kjøttboller, i hvert fall ikke alltid.   informasjon, men Lennartsson oppgir   en norsk IKEA-ansatt til topps i en na-
       I tillegg har man følgelig et sett med   at IKEA totalt har 650 mil lioner matkun-  sjonal konkurranse om lakseoppskrifter.
       mer lokale retter, slik at f.eks. norske   der i året. I 2015 kom «The Guardian»   Den kom siden på menyen. Gravlaks og
       IKEA-handlere har muligheten til å   frem til at IKEA Foods omsatte for over   røykelaks kan man også kjøpe med seg
       handle raspeball. Eller torsk fra lokale   en milliard britiske pund, mens sjømat   i butikken, i likhet med nedlagt sild.
       leverandører,  forteller Lennartsson. I et   genererte 160 millioner pund. Uansett er   Ulike utgaver av kryddersild hører
       slikt tilfelle har også IKEA Norge hånd   IKEA blant våre største enkeltkunder av   også til svensk/nordisk tra disjon. Ikke
       om råvareinnkjøpet, mens råstoffet til de   oppdrettslaks. Når det gjelder gravlaks   sjelden er silda landet i Norge og fored-
       svenske og allest edsnærværende ret-  og røykelaks, er de trolig størst.    let i Sver ige. Lennartsson forteller at de






































       Alt er stort i USA, inklusiv IKEA-restaurantene. Denne måler over 700 kvadratmeter og serverer mye norsk laks.


       126 "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131