Page 126 - Norsk Fiskerinaering
P. 126
Bærekraftssjef i IKEA Norge, Anders
Lennartsson, har også hatt viktige
arbeidsoppgaver i den sentrale
organisasjonen og vært med på å utvikle
IKEAs merkekrav innen sjømat. (Foto: IKEA)
med varm laksefilet i tillegg til gravlaks
og røykelaks, forteller bærekraftssjef i
IKEA Norge, Anders Lennartsson. Det
hender man får problemer med å ta inn
laksen på grunn av impor trestriksjoner,
men dette dreier seg om svært få unn-
tak.
Kimen til IKEA må ha vært da
grunnlegger Ingvar Kamprad begynte å
selge fyrstikker i femårsalderen, mens
konseptet med flatpakkede møbler, god,
men rimelig design og en hypereffektiv
drift nok var de aller viktigste faktorene
bak verdenssuksessen siden. Selv tene handles av Lennartssons kolleger i En merkesak
om man gjør et poeng av at Sverige Sverige: for hele verden. Bak disken på Åsane passer Beavan
er opphavsland både for IKEA og de Så har vi kanskje glemt en viktig på at de serveringsklare lak sestykkene
nevnte mattradisjonene, kunne akkurat ting: Det meste av laksen som kjøpes ikke ligger i bakken mer enn 20 minut-
sjømatdelen av menyen like gjerne kal- inn av IKEA sentralt og spres til IKEA ter. Også prose dyrene er internasjonale,
les nordisk. globalt, er norsk. Når vi spør om volum selv om de nasjonale og lokale teamene
— Så er det jo ikke alle som vil ha eller verdi, begynner det å bli verre å få sørger for variasjon. I ett tilfelle nådde
laks og kjøttboller, i hvert fall ikke alltid. informasjon, men Lennartsson oppgir en norsk IKEA-ansatt til topps i en na-
I tillegg har man følgelig et sett med at IKEA totalt har 650 mil lioner matkun- sjonal konkurranse om lakseoppskrifter.
mer lokale retter, slik at f.eks. norske der i året. I 2015 kom «The Guardian» Den kom siden på menyen. Gravlaks og
IKEA-handlere har muligheten til å frem til at IKEA Foods omsatte for over røykelaks kan man også kjøpe med seg
handle raspeball. Eller torsk fra lokale en milliard britiske pund, mens sjømat i butikken, i likhet med nedlagt sild.
leverandører, forteller Lennartsson. I et genererte 160 millioner pund. Uansett er Ulike utgaver av kryddersild hører
slikt tilfelle har også IKEA Norge hånd IKEA blant våre største enkeltkunder av også til svensk/nordisk tra disjon. Ikke
om råvareinnkjøpet, mens råstoffet til de oppdrettslaks. Når det gjelder gravlaks sjelden er silda landet i Norge og fored-
svenske og allest edsnærværende ret- og røykelaks, er de trolig størst. let i Sver ige. Lennartsson forteller at de
Alt er stort i USA, inklusiv IKEA-restaurantene. Denne måler over 700 kvadratmeter og serverer mye norsk laks.
126 "Norsk Fiskerinæring" nr. 3 - 2017