Page 121 - Norsk Fiskerinaering
P. 121

Jonathan Banks er en
                                                                                              mer eller mindre fast
                                                                                               foredragsholder og
                                                                                             ordstyrer under North
                                                                                            Atlantic Seafood Forum
                                                                                               i Bergen. Han er en
                                                                                          usedvanlig interessant kar
                                                                                          å lytte til — noe også Erik
                                                                                            Hempel har gjort. (Foto:
                                                                                                        NASF)




























                Konsument-trender;

           finnes det noe nytt?









                                              jeg hjemme. Eller rettere sagt: jeg reiser   1. Den tause generasjonen, født mellom
              av Erik Hempel                  heller til Asia for å se hva som rører seg     1925 og 1945.
                                              der.                                2. Baby boomers, født mellom 1946
                                                 For mange år siden fikk jeg besøk     og 1964.
                                              av et par produktutviklere fra Rieber i   3.  Dessertgenerasjonen, født mellom
           MED JEVNE MELLOMROM diskuterer     Bergen. De skulle reise verden rundt for     1965 og 1979.
           vi konsumenttrender. Stort sett sier vi   å finne gode ideer til nye Rieber­pro-  4. Millenniums-generasjonen, født
           det samme om og om igjen. Lite nytt på   dukter, og søkte hjelp til hvor de skulle     mellom 1980 og 1998.
           den fronten. Likevel leser vi nye artikler   reise. Flere år senere så vi resultatet av   5. Generasjon Z, født mellom 1999
           om konsumenter med interesse, og vi   reisene: et bredt utvalg eksotiske retter     og 2010.
           lytter til presentasjoner på konferanser.   presentert i pose. Denne trenden «ekso-  Artikkelen sier dessverre lite om hva
           Selv la jeg nylig merke til en artikkel i   tisk mat» er gammel nå, men den er   som kjennetegner hver generasjon, men
           SeafoodSource.com: «Global consu-  sannelig sterk. Forsøk å tenke deg 20­  vi kan jo tenke oss en del karakteristika.
           mer trends to watch». I tillegg lyttet jeg   30 år tilbake. Visste du hva taco, pizza,   Den nøkterne tause generasjonen, som
           andektig til Jonathan Banks på North   tandoori chicken eller enchiladas var?   snur på hver krone og ikke unner seg
           Atlantic Seafood Forum i Bergen i mars.   Neppe. I dag finner vi eksotisk mat i   særlig mye. De velstående og hardt
           Jonathan hadde kanskje ikke så mye   hyllemetervis i butikkene. Og det selger.   arbeidende baby boomers, som vet å
           nytt, men det var moro å høre på ham   Eksotisk mat er en varig trend som bare   sette pris på luksus. «Skal-ha»-jappene
           likevel.                           forsterkes ved at vi fortsetter å reise.   i dessertgener asjonen, som er overdre-
             Spørsmålet er altså: finnes det noe   SeafoodSource setter i sin artikkel   vent kravstore og mener seg berettiget
           nytt innen konsumenttrender og sjømat?   fokus på de ulike generasjo nene blant   til alt, også når de går i Luksusfellen
           I skrivende stund vandrer mange av   konsumentene, fordi disse oppfører seg   med et smell. Og teknologi- og IT-frea-
           leserne rundt på Boston Seafood, og   forskjellig og kjøper ulik mat. Sea-  kerne i millenniumsgenerasjonen, som
           når dette blir publisert er mange i Brüs-  foodSource deler befolkningen inn i fem   bruker enorme summer på teknologiske
           sel for å se hva som er nytt der. Selv blir   hovedgrupper:            duppeditter, eksotiske ting og eksotisk



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017  121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126