Page 121 - Norsk Fiskerinaering
P. 121
Jonathan Banks er en
mer eller mindre fast
foredragsholder og
ordstyrer under North
Atlantic Seafood Forum
i Bergen. Han er en
usedvanlig interessant kar
å lytte til — noe også Erik
Hempel har gjort. (Foto:
NASF)
Konsument-trender;
finnes det noe nytt?
jeg hjemme. Eller rettere sagt: jeg reiser 1. Den tause generasjonen, født mellom
av Erik Hempel heller til Asia for å se hva som rører seg 1925 og 1945.
der. 2. Baby boomers, født mellom 1946
For mange år siden fikk jeg besøk og 1964.
av et par produktutviklere fra Rieber i 3. Dessertgenerasjonen, født mellom
MED JEVNE MELLOMROM diskuterer Bergen. De skulle reise verden rundt for 1965 og 1979.
vi konsumenttrender. Stort sett sier vi å finne gode ideer til nye Rieberpro- 4. Millenniums-generasjonen, født
det samme om og om igjen. Lite nytt på dukter, og søkte hjelp til hvor de skulle mellom 1980 og 1998.
den fronten. Likevel leser vi nye artikler reise. Flere år senere så vi resultatet av 5. Generasjon Z, født mellom 1999
om konsumenter med interesse, og vi reisene: et bredt utvalg eksotiske retter og 2010.
lytter til presentasjoner på konferanser. presentert i pose. Denne trenden «ekso- Artikkelen sier dessverre lite om hva
Selv la jeg nylig merke til en artikkel i tisk mat» er gammel nå, men den er som kjennetegner hver generasjon, men
SeafoodSource.com: «Global consu- sannelig sterk. Forsøk å tenke deg 20 vi kan jo tenke oss en del karakteristika.
mer trends to watch». I tillegg lyttet jeg 30 år tilbake. Visste du hva taco, pizza, Den nøkterne tause generasjonen, som
andektig til Jonathan Banks på North tandoori chicken eller enchiladas var? snur på hver krone og ikke unner seg
Atlantic Seafood Forum i Bergen i mars. Neppe. I dag finner vi eksotisk mat i særlig mye. De velstående og hardt
Jonathan hadde kanskje ikke så mye hyllemetervis i butikkene. Og det selger. arbeidende baby boomers, som vet å
nytt, men det var moro å høre på ham Eksotisk mat er en varig trend som bare sette pris på luksus. «Skal-ha»-jappene
likevel. forsterkes ved at vi fortsetter å reise. i dessertgener asjonen, som er overdre-
Spørsmålet er altså: finnes det noe SeafoodSource setter i sin artikkel vent kravstore og mener seg berettiget
nytt innen konsumenttrender og sjømat? fokus på de ulike generasjo nene blant til alt, også når de går i Luksusfellen
I skrivende stund vandrer mange av konsumentene, fordi disse oppfører seg med et smell. Og teknologi- og IT-frea-
leserne rundt på Boston Seafood, og forskjellig og kjøper ulik mat. Sea- kerne i millenniumsgenerasjonen, som
når dette blir publisert er mange i Brüs- foodSource deler befolkningen inn i fem bruker enorme summer på teknologiske
sel for å se hva som er nytt der. Selv blir hovedgrupper: duppeditter, eksotiske ting og eksotisk
"Norsk Fiskerinæring" nr. 3 - 2017 121