Page 103 - Norsk Fiskerinaering
P. 103
den annen side kan de fleste
forretningsadvokater bistå
med vanlig juridisk bistand
til sjømatbedrifter så lenge
spørsmålet ikke har noe
direkte med det offentlige
regelverket å gjøre. Som tre
ganger Norgesmester spurte
vi selvfølgelig om de største
«seirene»:
— Det var da også et
spørsmål. Advokater har som
kjent konfiden sialitet om sine
klienter og saker, så det er
vanskelig å frem heve noe
spesielt. Men på generelt
grunnlag kan jeg si at det er
ekstra godt å få frifinnende
dommer i straffesaker, f.eks.
knyt tet til rømming av laks,
forurensning eller overpro-
duksjon og ov erfiske. Videre
er det selvfølgelig bra når
klienter får nye kon sesjoner,
enten det er i tildelingsrun-
der eller gjennom søksmål
mot staten. Jeg har også
vært med på en rekke store
transaksjoner i næringen,
med bistand fra våre M&A-
advokater.
— Hvor mye tid tilbrin-
ger du i en rettsal?
— Jeg er i utgangspunktet
rådgiver og ikke prosedy-
readvokat. Jeg går derfor kun
i retten når min kompetanse
er av betydning for en sak
innenfor fiskeri og havbruks-
rett. Da er jeg som regel
sammen med en prosedy-
readvokat.
— Det er en «vedtatt»
sannhet at lov- og regelver-
ket i sjømat næringen er alt
for komplisert og omfat-
— Den tradisjonelle delen av sjømatnæringen er preget av gammel dagse måter å styre på, sier Grunde
Bruland. — Det er en omfat tende offentlig kontroll av eierskapet til flåten og til omset ningen av tende. Alle snakker om be-
fangstene. Kort sagt en lite moderne måte å regulere næringen på. (Foto: Sjømat Norge/Thor Nielsen) hovet for å forenkle. Har du
noen konkrete eksempler
på lover og regler du ville
ha fjernet eller forenklet
keri er regelverket preget av — Er det mange advokater advokatfir maene som også om du hadde dikta torisk
gammeldagse måter å styre i Norge som har fiskerijuss har kontorer utenfor Oslo, vil makt?
næringen på, med omfat- som eneste eller totalt ha et fortrinn i konkurransen — Det kommer heldigvis
tende kontroll av eierskapet dominerende arbeidsom- fremover. en del fornuftige endringer
til flåten og omsetningen av råde? når produks jonsområde-
fangstene. I havbruksret- — Historisk er det gan- forskriften blir vedtatt. Da
ten er det lite eller ingen ske få advokater som har blir særreglene for Har-
regulering av eierskapet til spesialisert seg på fiskeri og Lett å havne i klem dangerfjorden, soneforskrif-
konsesjonene og av salg og havbruksnæringen, men det Sjømatnæringen har et svært ten for Sunnhordland og en
omsetning, men desto mer blir flere og flere. Advokat- særegent og komplisert del andre «gamle» bestem-
regulering av selve driften. firmaene ser jo at det er en regelverk. Ifølge Grunde melser fjernet. På den andre
Dette er etter mitt syn en mer stor fremtid for sjømatnærin- Bruland har de aller fleste siden kommer produks-
moderne måte å regulere gen, og mange ønsker å advokater ganske lite kompe- jonsområde-forskriften på
næringen på. satse på dette. Jeg tror at de tanse på dette området. På toppen av allerede eksiste-
"Norsk Fiskerinæring" nr. 3 - 2017 103