Page 105 - Norsk Fiskerinaering
P. 105

setter for det frie skjønn. Det
           er ikke slik at myndighetene
           alltid skal kunne treffe vedtak
           de selv mener er nødvendige
           og riktige, dersom regelver-
           ket ikke åpner for dette. Her
           blir næringen fort et offer for
           manglende juridisk kompe-
           tanse på de enkelte saksbe-
           handlernes skrivepulter.




           Domstolene
           vegrer seg
           Det er alltid tungt å havne i
           rettssak mot staten. Taper
           man i første instans er det
           ofte dyrt og risikabelt å ta
           saken videre, mens staten
           kan anke uansett. Vi spurte
           Bruland om han ofte erfarer   Å ha rett er en sak; å få rett ikke nødvendigvis det samme. For små private aktører kan det være
           at staten bruker sin tyngde   utfordrende å havne i klammeri med staten. Det er dyrt å gå til sak, og den økonomiske risikoen kan
                                      være stor. Det siste behøver ikke staten ta så mye hensyn til. Skattebetalerne tar jo regningen.
           og økonomiske handlefrihet
           til «utmattelseskrig», altså at
           staten spiller på at motparten
           ikke tør eller har økonomi til   note i Eidesen-utval gets   De kan imidlertid trekkes   get om struktur under 11. Jeg
           å gå til sak?              innstilling at det aldri har   inn som tolkningsfaktorer   kan ikke forskuttere hva vi
             — Jeg tror ikke staten   vært utredet hvilke rettigheter   når andre bestemmelser i   vil skrive i denne uttalelsen,
           bruker slike taktiske over-  Havressurslovens paragraf   loven skal tolkes. Dersom   men på generelt grunnlag
           legninger bevisst. Men det   1 egentlig gir. Her heter det   det er bestemmels er, lover   skal det mye til for at en kon-
           er jo samtidig en realitet at   at loven skal medvirke til å   eller forskrifter som åpner   kret lov eller forskriftsbestem-
           private aktører må betale   sikre sysselsetting og boset-  for en vid skjønnskompe-  melse er i strid med formåls-
           rettssaken selv, mens staten   ting i kystsam funnene. Men   tanse hos myndighetene,   bestemmelsen i en annen
           kan lene seg på skattebeta-  hvor går grensene og hvilke   kan det oppstå tilfeller hvor   lov. I stor grad er strukturkvo-
           lerne. Det er derfor ingen tvil   reguleringstiltak kan myndig-  man må konkludere med   ter et politisk spørsmål, så
           om at ditt spørsmål indikerer   hetene gjennomføre uten å   at et enkeltvedtak eller en   lenge det ikke er snakk om
           et reelt problem. I tillegg   bryte loven? Det er det ingen   forskrift er i strid med hjem-  tilbakevirkende kraft.
           vegrer domstolene seg for   som vet, bare mange som   melsgrunnlaget fordi det ikke   — Hva skal til for at sta-
           å overprøve forvaltnings-  har sterke meninger om. Vi   oppfyller lovens formål. Å bli   ten kan trekke inn fiskeret-
           skjønnet, hvilket er en del   spurte om Brulands mening:  noe særlig mer konkret enn   tigheter og kvoter uten å
           av maktfordelingsprinsip pet   — Denne paragrafen er   dette, er vanskelig.    betale erstatning?
           ved vår konstitusjon, sier   en formålsparagraf. Tradi-  — Peter Ørebech hevder   — Det vil alltid avhenge
           Bruland.                   sjonelt har slike paragrafer   at struktur under 11 meter   om hvordan man tolker den
             Førstelagmann Arild      ikke vært ansett som å gi   vil være i strid med Havres-  loven eller forskriften som
           Eidesen skriver i en sær-  direkte rettigheter og plikter.   sursloven fordi det svekker   ga grunnlaget for tildelingen
                                                                sysselsettingen og boset-  av rettighetene. I bunn ligger
                                                                tingen langs kysten. Hva   grunnloven paragraf 97 som
                                                                sier du?                  sier at ingen lov eller beslut-
                                                                  — Jeg er leder av advo-  ning må gis tilbakevirkende
                                                                katforeningens lovutvalg for   kraft. Høyesterett har gått
                                                                fiskeri og havbruk, som skal   langt i å akseptere beslutnin-
                                                                gi et høringsinnspill til forsla-  ger om inndragning så lenge
                                                                                          dette bare får betydning for
                                                                                          fremtiden. Men det går en
                                                                                          yttergrense selv for slik tilba-
                                                                                          ketrekking. Denne grensen
                                                                Enkelte hevder at en      vil ikke minst avhenge av
                                                                strukturkvoteordning for båter   hvordan den private parten
                                                                under 11 meter vil være i strid   har innrettet seg, f.eks. hvor
                                                                med Havressursloven. Det kan
                                                                nemlig svekke bosettingen og   store investeringer som er
                                                                sysselsettingen langs kysten.   foretatt. Her vil det ganske
                                                                Grunde Bruland mener dette er   sikkert komme flere avklarin-
                                                                en alt for enkel tilnærming.  ger i rettspraksis etter hvert.



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017  105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110