Page 104 - Norsk Fiskerinaering
P. 104

— Vel, det kommer nok an   lov- og regelverket i fiskeri-
                                                            på øynene som ser. Det som   og havbruksnærin gen?
                                                            ofte er problemet er at man   — Særlig i havbruks-
                                                            havner i klem mellom ulike   forvaltningen er det pro-
                                                            regler. Dersom man gjør alt   blematisk at så mange
                                                            man kan for å overholde ett   ulike forvaltningsinstanser
                                                            regelverk, bryter man et an-  regulerer og forvalter næ-
                                                            net — og omvendt. Et typisk   ringen. Man burde seriøst
                                                            eksempel er håndteringen   vurdere å opprette et fis-
                                                            av lakse lus. Mattilsynet har   keri- og havbruksdirektor at
                                                            innført en absolutt regel med   som omfattet alle de funksjo-
                                                            maksimalt 0,5 kjønnsmoden   nene som Fylkesmannens
                                                            lus i gjennomsnitt per laks.   Miljøver navdeling, Mattilsy-
                                                            Tilsynet krevet at tiltak skal   net, Kystverket og NVE har
                                                            settes inn i god tid før man   i dag.
                                                            risikerer å bryte gren sen. De   — Burde forvaltningen
       Det er vakkert i Hardangerfjorden. Fjorden blir neppe vakrere, men   tiltakene man har tilgjenge-  utvise mer og bedre skjønn
       i alle fall mer «oppdrettsvennlig» når Hardangerforskriften nå blir   lige, dvs. medikamentell og   i mange til feller?
       fjernet. — Meget fornuftig, mener Grunde Bruland.    mekanisk behandling, har     — Jeg har stor respekt for
                                                            imidlertid en del fiskehelse-  mange av de saksbehand-
                                                            messige sider hvor oppdret-  lerne som for valter nærin-
       rende regel verk, og hav-  legge Norges Vassdrag- og   ter kan få andre pålegg fra   gen. Det gjøres svært mye
       bruksaktørene får ulike «lag»   Energiverk (NVE) de samme   myndighetene. I sum kom-  bra i fiskeri­ og havbruks­
       med regler som gjelder paral-  tids fristene som sektormyn-  mer oppdrettsselskapene i   forvaltningen. Jeg velger
       lelt og samtidig. Det kommer   dighetene til akvakulturloven   en tvangssituasjon hvor det   likevel å snu på spørsmåls-
       til å bli veldig vanskelig å ha   må forholde seg til.  eneste alternativet er å slakte   stillingen. Etter min me-
       oversikten over hvordan de   — Mange fiskere liker å   fisk av små størrelser, hvilket   ning er det nemlig et større
       ulike regelsettene vil virke   hevde at de knapt kan gå   igjen er et etisk problem.  problem at saksbehan dlerne
       sammen. Skal jeg nevne et   på havet uten å bli lovbry-  — Hva vil du trekke frem   bruker for mye «skjønn», og
       eksempel på nødvendig end-  tere. Er regelverket virkelig   som de største problemene   ikke forholder seg til de ram-
       ring må det være å under-  så ille?                  knyttet til forvaltningen av   mer som regelverket faktisk














































       Det er ikke alltid lett å holde tunga rett i munnen. Oppdrettere som gjør alt de kan for å etterleve ett regelverk, f.eks. hva gjelder antall lus
       per laks, risikerer fort å bryte et annet.



       104 "Norsk Fiskerinæring"  nr. 3 - 2017
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109