Page 79 - Norsk Fiskerinaering
P. 79
Leifur Eirikssons Air Terminal, eller
Keflarvik International, ligger i nærheten
av Reykjavik. De siste 20 årene har stadig
flere fiskeribedrifter innen hvitfisk lagt sin
produksjon i nærheten av denne flyplassen.
Nå skal den bygges ut til å tåle 8 millioner
passasjerer pr. år. Slik skal det se ut når alt
er ferdig.
Pelagisk konsentrasjon
Island har bare en internasjonal flyplass,
som til glede for alle nordmenn har fått
navnet Leifur Eiriksson Air Terminal. Den
ligger lengst sørvest på øya, ikke så langt
fra Reykjavik. Turis men øker likevel som
aldri før, og stadig flere vil ut å reise.
Bearbeidingen av torsk går mer og
mer i retning av fersk filet, som i stor grad
transporteres med fly i små flamingokas- og øst mot Reykjavik i sydvest. For alle at gjennomsnittskapasiteten til islandske
ser med fem-seks kilo fisk. Siden alt skal som er opptatt av å bevare bosettingen fryserier var 10-12 kilo pr. time for 20 år
skje fort, er det hensiktsmes sig at bear- langs hele kysten, har altså utviklingen siden mot 30-35 kilo i dag. Alle skjønner
beidingen skjer i nærheten av flyplassen. i pelagisk sektor gått rett vei, mens den at det blir behov for færre hender når
Dette har ført til at hvitfisken i stadig har gått i feil retning i torskesektoren. fangstkvantumet står mer eller mindre
større grad landes og bearbeides sørvest På den annen side bør vi være glade stille mens produksjonsef fektiviteten bare
på Island. Også mye av den fisken som for at fiskerisektoren styres av markeds- øker og øker.
landes andre steder blir omsatt på auk- kreftene og ikke av politikerne. Først og Selv om strukturutviklingen i fiskerinæ-
sjon og transportert til foredling i nærhe- fremst fordi vi ikke har råd til noe annet, ringene har enkelte nega tive konsekven-
ten av flyplassen. Denne utviklingen er men også fordi jeg tror at et omfattende ser, blant annet for bosettingsmønsteret,
målbar. Fra 1993 til 2013 har andelen av politisk regelverk bare vil komplisere må vi være realister. Fiskerienes fremste
islandske produksjonsanlegg lokalisert driften av flåte og industri. oppgave må fortsatt være å styrke den
mindre enn en time med bil fra Leif Eriks- økonomiske utviklingen på Island. Vi har
son økt fra 36 til 50 prosent. ikke råd til å tenke som i Norge.
I pelagisk sektor har struktureringen Kanskje kan turismen bidra til å opp-
og utviklingen i fisket ført til en konsen- Bosettingsmønsteret retteholde bosettingen på landsbygda
trasjon av anlegg langs østkysten. Men Hva så med bosettingsmønsteret? Skal og langs kysten. Turiststrømmen har økt
det finnes også store pelagiske anlegg i vi ikke lenger kunne stole på at landbruk mye de senere årene, og vil forhåpentlig-
Vestmannaeyjar og Akranes. og fiskeri skaffer de arbeidsplassene vis fortsette med det, selv om mange er
Konsekvensene av denne utviklin- som trengs i utsatte strøk? Svaret er nei. bekymret over grådighetskulturen i denne
gen er at torskesektoren har styrket sin Dette ville selvsagt være ønskelig, men bransjen. Men det er en annen sak. Mitt
aktivitet sørvest på Island, mens pelagisk er ikke lenger realistisk i lys av den tek- håp er at fiskerinæringen vil bli enda
sektor har blir mer konsentrert langs øst- nologiske utviklingen. Mange oppgaver dyktigere til å utnytte sine muligheter.
kysten. Utviklingen i boset tingsmønsteret som i dag utføres manuelt i landbru ket Det er en forutsetning om Island fortsatt
de senere årene preges av at mange vil bli automatisert. Det samme vil skje skal ha en lønnsom og samfunnsnyttig
flyttelass har gått fra utkantområde i nord i fiskerinæringen. Jeg kan f.eks. nevne fiskerinæring.
Vestmannaeyjar er en liten vulkansk øygruppe som ligger utenfor sørvest-kysten av Island. Bare den største av øyene, Heimaey, er bebodd.
Øygruppen er en del av kommunen Vestmannaeyja, og har mye fiskerivirksomhet. Her finner vi også pelagiske industrianlegg.
"Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2016 79