Page 79 - Norsk Fiskerinaering
P. 79

Leifur Eirikssons Air Terminal, eller
            Keflarvik International, ligger i nærheten
            av Reykjavik. De siste 20 årene har stadig
            flere fiskeribedrifter innen hvitfisk lagt sin
           produksjon i nærheten av denne flyplassen.
           Nå skal den bygges ut til å tåle 8 millioner
           passasjerer pr. år. Slik skal det se ut når alt
                                    er ferdig.

         Pelagisk konsentrasjon

         Island har bare en internasjonal flyplass,
         som til glede for alle nordmenn har fått
         navnet Leifur Eiriksson Air Terminal. Den
         ligger lengst sørvest på øya, ikke så langt
         fra Reykjavik. Turis men øker likevel som
         aldri før, og stadig flere vil ut å reise.
           Bearbeidingen av torsk går mer og
         mer i retning av fersk filet, som i stor grad
         transporteres med fly i små flamingokas-  og øst mot Reykjavik i sydvest. For alle   at gjennomsnittskapasiteten til islandske
         ser med fem-seks kilo fisk. Siden alt skal   som er opptatt av å bevare bosettingen   fryserier var 10-12 kilo pr. time for 20 år
         skje fort, er det hensiktsmes sig at bear-  langs hele kysten, har altså utviklingen   siden mot 30-35 kilo i dag. Alle skjønner
         beidingen skjer i nærheten av flyplassen.   i pelagisk sektor gått rett vei, mens den   at det blir behov for færre hender når
         Dette har ført til at hvitfisken i stadig   har gått i feil retning i torskesektoren.  fangstkvantumet står mer eller mindre
         større grad landes og bearbeides sørvest   På den annen side bør vi være glade   stille mens produksjonsef fektiviteten bare
         på Island. Også mye av den fisken som   for at fiskerisektoren styres av markeds-  øker og øker.
         landes andre steder blir omsatt på auk-  kreftene og ikke av politikerne. Først og   Selv om strukturutviklingen i fiskerinæ-
         sjon og transportert til foredling i nærhe-  fremst fordi vi ikke har råd til noe annet,   ringene har enkelte nega tive konsekven-
         ten av flyplassen. Denne utviklingen er   men også fordi jeg tror at et omfattende   ser, blant annet for bosettingsmønsteret,
         målbar. Fra 1993 til 2013 har andelen av   politisk regelverk bare vil komplisere   må vi være realister. Fiskerienes fremste
         islandske produksjonsanlegg lokalisert   driften av flåte og industri.    oppgave må fortsatt være å styrke den
         mindre enn en time med bil fra Leif Eriks-                              økonomiske utviklingen på Island. Vi har
         son økt fra 36 til 50 prosent.                                          ikke råd til å tenke som i Norge.
           I pelagisk sektor har struktureringen                                   Kanskje kan turismen bidra til å opp-
         og utviklingen i fisket ført til en konsen-  Bosettingsmønsteret        retteholde bosettingen på landsbygda
         trasjon av anlegg langs østkysten. Men   Hva så med bosettingsmønsteret? Skal   og langs kysten. Turiststrømmen har økt
         det finnes også store pelagiske anlegg i   vi ikke lenger kunne stole på at landbruk   mye de senere årene, og vil forhåpentlig-
         Vestmannaeyjar og Akranes.          og fiskeri skaffer de arbeidsplassene   vis fortsette med det, selv om mange er
           Konsekvensene av denne utviklin-  som trengs i utsatte strøk? Svaret er nei.   bekymret over grådighetskulturen i denne
         gen er at torskesektoren har styrket sin   Dette ville selvsagt være ønskelig, men   bransjen. Men det er en annen sak. Mitt
         aktivitet sørvest på Island, mens pelagisk   er ikke lenger realistisk i lys av den tek-  håp er at fiskerinæringen vil bli enda
         sektor har blir mer konsentrert langs øst-  nologiske utviklingen. Mange oppgaver   dyktigere til å utnytte sine muligheter.
         kysten. Utviklingen i boset tingsmønsteret   som i dag utføres manuelt i landbru ket   Det er en forutsetning om Island fortsatt
         de senere årene preges av at mange   vil bli automatisert. Det samme vil skje   skal ha en lønnsom og samfunnsnyttig
         flyttelass har gått fra utkantområde i nord   i fiskerinæringen. Jeg kan f.eks. nevne   fiskerinæring.



























         Vestmannaeyjar er en liten vulkansk øygruppe som ligger utenfor sørvest-kysten av Island. Bare den største av øyene, Heimaey, er bebodd.
         Øygruppen er en del av kommunen Vestmannaeyja, og har mye fiskerivirksomhet. Her finner vi også pelagiske industrianlegg.



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2016  79
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84