Page 63 - Norsk Fiskerinaering
P. 63

Leif Haagensen i Jangaard Export har,
               som de andre norsk klip pfiskaktørene,
             forbindelsene i orden i Portugal. Her til
          venstre med Miguel Missionario og Antonio
             Ramos under årets klippfiskkon feranse i
                           Estoril. (Foto: HMS)



           Åtti prosent av klippfisken selges slik.
         Ett alternativ er ferdig utvannede fryste
         produkter, og generelt er fryst klippfisk i
         vekst. Avtroppende representant for Sjø-
         matrådet i Portugal, Christian Nordahl,
         regner med at det kommer enklere va-
         rianter som er mer klare for tilberedning
         — kanskje også utvannet fersk klippfisk.
         Nils  Helge Aarseth i Møre Codfish er
         mest opptatt av produktene dagens kun-
         der faktisk etterspør.
           — Ferdigprodukter er et svært smalt
         segment mange mener vanvit tig mye
         om. Det er i hvert fall lite aktuelt at vi skal
         importere olivenolje og øvrig tilbehør for
         å lage disse i Norge, sier Møre Codfish-
         direktøren.
           Saltfisk blir litt annerledes. Vender vi
         tilbake til figur 1, ender også den fryste
         torsken som saltfisk, mens fersk torsk   2014-om setning på 390 millioner euro i   nar i Estoril entret også Per Swensson
         enten omsettes fersk eller går til saltfisk-   denne bransjen. I denne sammen hengen   talerstolen, men han representerer den
         og klippfiskproduks jon. Portugal er selv   blir Norge råvareleverandør, enten vi   flernasjonale konkurrenten og i denne
         en stor produsent av saltfisk og klippfisk,   snakker salt, fryst eller fersk torsk. Aktø-  sammenhengen H/G-leverandøren
         både for hjemmemarkedet og for oversjø-  rene omfatter Brødene Karlsen, Norfra,   Ocean Trawlers.
         iske markeder. I alt er det 30 portugisiske   Nergård, Drevik International, Unicod og
         selskap med 2.000 fast tilsatte og en   Norway Seafoods. Under årets semi-
                                                                                 Mest bil, litt båt
                                                                                 Når det gjelder transport, blir det litt
                                                                                 ulike løsninger alt etter som hvilken fase
                                                                                 torsken er kommet i. FrigoCare, som
                                                                                 nå er eid av Samskip, begynte for noen
                                                                                 år siden transport av saltfisk i konteiner
                                                                                 sjøveien til Portugal. Dette er verre å
                                                                                 få til med klippfisk, der kundene gjerne
                                                                                 forlanger bestemte kvaliteter på «timen»
                                                                                 og der man baserer seg på biler, som
                                                                                 gjerne bringer frukt og grønt nordover.
                                                                                 Som tidligere nevnt, er det ikke uvanlig
                                                                                 å mellomlagre klippfisken lenger nord
                                                                                 i Europa. Både norske og utenlandske
                                                                                 transportører er inne i bildet, også gjen-
                                                                                 nom samar beidsavtaler mellom disse,
                                                                                 eller ved at norske transportører kjøper
                                                                                 tjenester ute. Å frakte fisken helt ned
                                                                                 med norsk sjåfør, blir for dyrt. Kjente
                                                                                 navn er Thermo Transit, DB Schenker og
                                                                                 Bring. Laksen går på sedvanlig vis med
                                                                                 tog/bil i Norge og bil gjennom Europa.


                                                                                 Laksekotelettlandet

                                                                                 Laksen er en annen historie. Mannen
                                                                                 som i disse dager tar over Sjømatrå-
                                                                                 dets kontor i Lisboa, er faktisk en del av
                                                                                 denne. Johnny Thomassen var en av



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2016  63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68