Page 63 - Norsk Fiskerinaering
P. 63
Leif Haagensen i Jangaard Export har,
som de andre norsk klip pfiskaktørene,
forbindelsene i orden i Portugal. Her til
venstre med Miguel Missionario og Antonio
Ramos under årets klippfiskkon feranse i
Estoril. (Foto: HMS)
Åtti prosent av klippfisken selges slik.
Ett alternativ er ferdig utvannede fryste
produkter, og generelt er fryst klippfisk i
vekst. Avtroppende representant for Sjø-
matrådet i Portugal, Christian Nordahl,
regner med at det kommer enklere va-
rianter som er mer klare for tilberedning
— kanskje også utvannet fersk klippfisk.
Nils Helge Aarseth i Møre Codfish er
mest opptatt av produktene dagens kun-
der faktisk etterspør.
— Ferdigprodukter er et svært smalt
segment mange mener vanvit tig mye
om. Det er i hvert fall lite aktuelt at vi skal
importere olivenolje og øvrig tilbehør for
å lage disse i Norge, sier Møre Codfish-
direktøren.
Saltfisk blir litt annerledes. Vender vi
tilbake til figur 1, ender også den fryste
torsken som saltfisk, mens fersk torsk 2014-om setning på 390 millioner euro i nar i Estoril entret også Per Swensson
enten omsettes fersk eller går til saltfisk- denne bransjen. I denne sammen hengen talerstolen, men han representerer den
og klippfiskproduks jon. Portugal er selv blir Norge råvareleverandør, enten vi flernasjonale konkurrenten og i denne
en stor produsent av saltfisk og klippfisk, snakker salt, fryst eller fersk torsk. Aktø- sammenhengen H/G-leverandøren
både for hjemmemarkedet og for oversjø- rene omfatter Brødene Karlsen, Norfra, Ocean Trawlers.
iske markeder. I alt er det 30 portugisiske Nergård, Drevik International, Unicod og
selskap med 2.000 fast tilsatte og en Norway Seafoods. Under årets semi-
Mest bil, litt båt
Når det gjelder transport, blir det litt
ulike løsninger alt etter som hvilken fase
torsken er kommet i. FrigoCare, som
nå er eid av Samskip, begynte for noen
år siden transport av saltfisk i konteiner
sjøveien til Portugal. Dette er verre å
få til med klippfisk, der kundene gjerne
forlanger bestemte kvaliteter på «timen»
og der man baserer seg på biler, som
gjerne bringer frukt og grønt nordover.
Som tidligere nevnt, er det ikke uvanlig
å mellomlagre klippfisken lenger nord
i Europa. Både norske og utenlandske
transportører er inne i bildet, også gjen-
nom samar beidsavtaler mellom disse,
eller ved at norske transportører kjøper
tjenester ute. Å frakte fisken helt ned
med norsk sjåfør, blir for dyrt. Kjente
navn er Thermo Transit, DB Schenker og
Bring. Laksen går på sedvanlig vis med
tog/bil i Norge og bil gjennom Europa.
Laksekotelettlandet
Laksen er en annen historie. Mannen
som i disse dager tar over Sjømatrå-
dets kontor i Lisboa, er faktisk en del av
denne. Johnny Thomassen var en av
"Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2016 63