Page 97 - Norsk Fiskerinaering
P. 97

Sotra Fiskeindustri AS holder til i disse
            bygningene på Glesvær i Sotra kommune,
               og produserte i fjor 4-5.000 tonn med
             lakseprodukt er. Selskapet er leverandør
                                    til COOP.



         med tanke på å regulere lønnsnivået.
         Siden er det investert 12 millioner kroner
         for å øke kapasiteten og effektiviteten i
         foredlingsvirksomheten.
           — Vi går litt mot strømmen. Uansett
         er det ingen som spiser laksen hel med
         hode. Og med dagens teknologi betyr det
         ikke så mye om foredlingen skjer i Polen
         eller Norge. Utfordringen er at det blir
         kortere hylletid på laks som er foredlet i
         Norge, sier fabrikksjef Per Johnny Bøe i
         Norse Productions,  der man følgelig prø­
         ver å vri litt av volumet inn mot det nor­
         ske markedet. Varene er i stor grad filet,
         mye fryst og i vakuum og en del prerigor.    grossister og norske røykerier. Det meste   og røykelaks i enden av produksjons­
         I fjor lagde Norse Production 4.000 tonn   går i ferskmarkedet, forteller daglig leder   linjen. — Vi foredler 15­16.000 tonn
         ferdigvare. Kapasiteten er 6.000 tonn.  Odd Kåre Sekkingstad, og fortsetter: —   råstoff i året, forteller Jarle Myking. Mye
           SMP Marine Produkter i Bøvågen    Produksjonen er veldig ordrebasert. Vi   pakkes for butikk og noe som egen
         på Radøy nordvest for Bergen foredler   får ofte bestilling samme dagen som vi   merkevare.
         både laks og ørret. Selskapet produserer   produser er. På en god uke lager vi 30   Med Norsk Sjømat har vi beveget oss
         fersk og fros sen filet og porsjonsstykker,   tonn med filet, men det er ikke alltid vi   inn i røyke­segmentet. Vi har også nevnt
         inklusive ulike typer loins. Kapa siteten   klarer å utnytte kapasiteten.   Lerøy Fossen lenger opp, og dermed
         er på 3.500 tonn produktvekt per år, og i                               er to av de største unnagjort. Insula
         2016 lå man tett oppunder. Lakseproduk­                                 AS er også en betydelig aktør, selv om
         tene fra Bøvågen går til Europa, Asia og                                røyking av laksefisk bare står for litt av
         resten av verden og litt til Norge.   Gjør det meste                    aktiviteten. Siden etablerin gen i 2015 og
           Vågen Seafood rundet 20 år i fjor, en   Norsk Sjømat AS på Stranda har i   mange oppkjøp er Kverva­kontrollerte
         liten fabrikk som produser er lakse­ og   mange år vært en av våre aller største   Insula AS med datterbedrifter blitt en
         ørretfilet.                         rendyrkede foredlingsbedrifter. Det er   av landets viktigste grupperinger innen
           — Vi selger stort sett på innlandet, til   både fersk og frossent, filet, porsjoner   foredling. I Norge gjelder dette først og
                                                                                 fremst Lofotprodukt AS og MaxMat AS,
                                                                                 der det både røkes og graves laks og
                                                                                 ørret. Insula oppgir en produksjon på
                                                                                 ca. 1.500 tonn produktvekt per år over i
                                                                                 alt fire produksjonslinjer. Insula AS har
                                                                                 foredling av røkt og gravet laks i Lofot­
                                                                                 produkt og MaxMat. MaxMat oppgir selv
                                                                                 drøye 800 tonn røyket og gravet laks og
                                                                                 110 tonn laks i remser. Resten kommer
                                                                                 i hovedsak fra Lofotprodukt. Fiskcentra­
                                                                                 len AS i Oslo kjøper hel fisk og filet, men
                                                                                 skjærer litt i laksen til Rema.
                                                                                   Brødrene Remø på Sunnmøre lever
                                                                                 av røykelaks, dvs. filetsider til hoteller og
                                                                                 restauranter nasjonalt og internasjonalt
                                                                                 og mindre forbrukerpakninger.
                                                                                   — Vi selger mye i Norge, og enda
                                                                                 mer går til eksport, sier Johnny Remø.
                                                                                 Det graves også, men variasjonen be­
                                                                                 står først og fremst i ulike typer røyke­
                                                                                 produkter og ­kvaliteter. Alt er tørrsaltet,
                                                                                 og ovnene fyres opp med spesialblandet
                                                                                 spon av bøk og einer. Brødrene Remø
                                                                                 produserer årlig 1.500 tonn røykt ferdig­
                                                                                 vare under eget merke og har vunnet
         Norske Sjømatbedrifters Landsforening (NSL) har i mange år ar rangert NM i røykt og gravet   flere priser for produktene. Selskapet
         laks. Interessen for å delta er stor, og prisvinnerne vet å bruke NM-tittelen i markedsføringen.   har nettopp investert ca. 10 millioner i
         Her er juryen i sving under NM i 2013.                                  fire nye røykeovner.



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2017  97
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102