Page 43 - Norsk Fiskerinaering
P. 43

mer med for fullt, sto laksen   Det er ikke mange som skjærer
         og ørret for hele 77 prosent   mer i fisken enn Lerøy. De senere
         av omsetningen, hvitfisken    årene har konsernet investert
         for bare 15 prosent. EU er   tungt i høyforedling av laks og
         hovedmarkedet med Frank­   ørret. I dag består VAP-segmentet
                                     av fire enheter. Lerøy Fossen på
         rike og Spania i front, og sto i   Osterøy utenfor Bergen (bildet) er
         fjor for 56 prosent av Lerøys   Norges største røykeri for laks og
         eksport. Omset ningen i Norge   ørret, og har en kapasitet på 12-
         utgjorde som nevnt 20 pro­  15.000 tonn råvare per år, regnet
         sent, og salget til Asia rundt 12          i sløyd vekt.
         prosent. I alt selger konsernet
         sjømat til over 70 land. Ingen i
         Norge har bredere distribusjon
         og salg.                   dyktige på havbruk, for å si det
           Vi spurte konsernsjefen hva   forsiktig. Lerøy Seafood Group
         han vil trekke frem som de   er kort sagt et flott selskap
         tre sterkeste sidene til Lerøy   med mange sterke sider.
         Seafood Group. Han trengte   — På hvilke områder
         ikke be tenkningstid.      må dere først og fremst bli
           — At vi er et helintegrert   bedre?                 Seafoods og Havfisk. To   food Group la frem sitt beste
         selskap for laks og hvitfisk.   — Vi har en helintegrert   flotte selskaper med mange   resultat noen gang. Overskud­
         Det er en stor styrke. Selska­  verdikjede som løper fra   svært dyktige folk. Det som   det før skatt ble 4,7 milliarder
         pets historiske markedsori­  båtripe og lakse­egg helt ut til   har gledet meg aller mest er   kroner, tre ganger mer enn i
         entering er også en viktig del   forbruker. Vi kan bli bedre på   måten vi er blitt tatt imot på i   2015. Da er det vanskelig å
         av vår grunnmur. Jeg våger å   absolutt alt, og jobber målret­  Nord­Norge.     være skuffet. Lakselusa er
         påstå at ingen har større mar­  tet for det. Mitt utgangspunkt   — Hva har skuffet deg   selvfølgelig en utfordring, men
         kedskompetanse enn oss, noe   er at ingen er gode nok — alle   mest?            den skal vi takle.
         som har vært en helt nødven­  kan bli bedre.            — Ikke noe jeg kommer      — Hvor mye av laksen
         dig forutsetning for selskapets   — Hva gledet deg mest i   på i farten. 2016 ble jo et   blir bearbeidet?
         utvikling de siste 20 årene. Og   2016?               fantastisk godt år for norsk   — Det kommer an på
         så vil jeg mene at vi er svært   — Oppkjøpet av Norway   sjømatnæring, og Lerøy Sea­  hvordan du regner. La meg si








































         Ledertrioen i Lerøy Seafood Group ute på et av anleggene til Lerøy Sjøtroll. Fra venstre konserndirektør Havbruk, agronom Stig Nilsen, sjefen
         selv Henning Beltestad og konserndirektør Økonomi og finans, siviløkonom Sjur Malm. Disse tre har ledet konsernet de siste fem årene. (Foto:
         Lerøy)



                                                                                     "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 ­ 2017 43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48