Page 47 - Norsk Fiskerinaering
P. 47

Mange skal ha æren for den enorme suksessen til Lerøy Seafood Group. Her fire av dem som fortjener den mest. Fra venstre Ole-Eirik Lerøy, Helge
         Møgster, Arne Møgster og Helge Singelstad.


         markeder som Tyrkia, India   tror at eksportkvantumet vil   enig med Sjømat Norge. Dette   har utviklet egne merkenavn.
         og kanskje Iran er bare noen   fyke i været, tar de feil. Kina   systemet blir innført for tidlig   I nye markeder derimot, og i
         stikkord. Henning Beltestad   er et svært krevende marked.   og er for ensporet knyttet opp   arbeidet med å styrke omdøm­
         har et relativt avslappet for­  Men på sikt, kanskje om ti   mot lus. Kunnskapsgrunnla­  met til norsk sjømatnæring,
         hold til alt dette.        eller 15 år, utelukker jeg ikke   get er rett og slett for dårlig.   har Norges sjømatråd fortsatt
           — Lerøy Seafood Group    at landet vil være blant Lerøys   Dessuten legges det opp til   en rolle å spille.
         kan ikke gjøre så mye for å   aller største markeder både   maks tre prosent vekst per år.   — Eksportavgiften bør
         påvirke markedsadgangen for   for laks og hvitfisk.   Det er ikke mye.          altså reduseres ytterligere?
         norsk sjømat. Dette er ikke   — Hvilke markeder vil     — Har du forslag til noe   — Absolutt, og for alle pro­
         noe jeg går rundt og grubler   vokse mest i årene som   alternativt vekstregime?  dukter. Generelt mener Lerøy
         på til daglig. Verken Brexit   kommer?                  — Ikke i dette intervjuet.   Seafood Group at de enkelte
         eller valget av Donald Trump   — Den som visste det.   Lerøy Seafood Group kommer   eksportørene kan gjøre en
         behøver å få noen stor betyd­  Uansett utvikling kommer EU   med sine innspill i næringens   bedre jobb med å utvikle mar­
         ning for eksporten av sjømat.   til å være Lerøys største mar­  egne fora. En av våre største   kedene enn Sjømatrådet.
         Både Storbritannia og USA er   ked i overskuelig fremtid. USA   utfordringer er tilgangen på   — Myndighetene har
         blant våre største markeder og  og Norge vil også beholde   gode lokaliteter. De finnes,   åpnet for salg av utviklings-
         vil forbli det i fremtiden. Hva   sine posisjoner. Potensialet i   men prosessene for å kunne   konsesjoner. Er det en fare
         som skjer i Russland er van­  USA er jo enormt. Så får vi se   ta dem i bruk er utrolig tidskre­  for at dagens skyhøye lak-
         skelig å spå. Alt er i prinsippet   om eksporten til India omsi­  vende. Det må være mulig å   sepriser vil friste mange til å
         mulig. Vi ble utestengt over   der «tar av», slik mange har   forenkle og effektivisere den   satse på alt for dyre produk-
         natta, og kan være tilbake i   spådd. Det skjer neppe i løpet   offentlige administrasjonen av   sjonsteknologier?
         varmen før vi vet ordet av det.   av de neste to til fem årene,   oppdrettsnæringen.  — Det er godt mulig. Men
         Men vi må være forberedt på   men på litt sikt er alt mulig.   — Marine Harvest ASA   det gjelder ikke Lerøy Seafood
         at det vil ta tid å bygge opp   Tyrkia er et veldig interessant   mener at felles markedsfø-  Group og det utviklingspro­
         igjen gamle kundere lasjoner.   marked, som vi i Lerøy har   ring i regi av Norges sjøma-  sjektet vi jobber med.
         Russland var et av Lerøys   stor tro på. Iran er mer usik­  tråd motarbeider selskapets   — I 2016 var eksportpri-
         største markedet frem til   kert, men kan få betydning om   interesser. Er det også tilfel-  sen for fersk oppdrettslaks
         august 2014, og våre tidligere   noen år.             let for Lerøy?            m/hode 60,13 kroner per
         kunder sitter ikke med armene   — 1. oktober i år innfører   — Ja. Vi har de samme   kilo. Hva er den i 2020 og i
         i kors og venter på å få kjøpe   myndighetene et nytt «tra-  utfordringene på dette om­  2025?
         fisk fra Norge.            fikklys-system» for vekst i   rådet. Som Marine Harvest   — Å nei. Slike spådommer
           — Hva med Kina?          oppdrettsnæringen. Er det   mener vi at eksportavgiften   kommer jeg ikke med.
           — Det har aldri vært noe   presist nok og stoler du på   bør bli frivillig. Sjømatrådet   — Vil det spille noen
         stort sjømatmarked, verken for   at forskerne kan beregne   hadde sin misjon frem til   stor rolle for Lerøy Seafood
         Norge eller Lerøy. Likevel har   sammenhengen mellom lus   starten av 2000­tallet. I dag   Group om det blir blåblå
         vi hatt et salgskontor i Bejing   på laks i merdene og hvor   er det andre mekanismer   eller rødgrønn seier under
         siden 1996. I 2010 stoppet   mange prosent av villaksen   som utvikler sjømatmarkedet   høstens Stortingsvalg?
         salget til Kina helt opp. Nå   som dør?               enn generisk markedsføring.   — Helt alvorlig; du kan da
         regner jeg med at det vil ta   — Det er jeg veldig usikker   De enkelte aktørene er mye   ikke mene at jeg skal svare på
         seg opp igjen, men om noen   på. Lerøy Seafood Group er   tetter opp mot marke dene og   et slikt spørsmål!



                                                                                     "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 ­ 2017 47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52