Page 47 - Norsk Fiskerinaering
P. 47
Mange skal ha æren for den enorme suksessen til Lerøy Seafood Group. Her fire av dem som fortjener den mest. Fra venstre Ole-Eirik Lerøy, Helge
Møgster, Arne Møgster og Helge Singelstad.
markeder som Tyrkia, India tror at eksportkvantumet vil enig med Sjømat Norge. Dette har utviklet egne merkenavn.
og kanskje Iran er bare noen fyke i været, tar de feil. Kina systemet blir innført for tidlig I nye markeder derimot, og i
stikkord. Henning Beltestad er et svært krevende marked. og er for ensporet knyttet opp arbeidet med å styrke omdøm
har et relativt avslappet for Men på sikt, kanskje om ti mot lus. Kunnskapsgrunnla met til norsk sjømatnæring,
hold til alt dette. eller 15 år, utelukker jeg ikke get er rett og slett for dårlig. har Norges sjømatråd fortsatt
— Lerøy Seafood Group at landet vil være blant Lerøys Dessuten legges det opp til en rolle å spille.
kan ikke gjøre så mye for å aller største markeder både maks tre prosent vekst per år. — Eksportavgiften bør
påvirke markedsadgangen for for laks og hvitfisk. Det er ikke mye. altså reduseres ytterligere?
norsk sjømat. Dette er ikke — Hvilke markeder vil — Har du forslag til noe — Absolutt, og for alle pro
noe jeg går rundt og grubler vokse mest i årene som alternativt vekstregime? dukter. Generelt mener Lerøy
på til daglig. Verken Brexit kommer? — Ikke i dette intervjuet. Seafood Group at de enkelte
eller valget av Donald Trump — Den som visste det. Lerøy Seafood Group kommer eksportørene kan gjøre en
behøver å få noen stor betyd Uansett utvikling kommer EU med sine innspill i næringens bedre jobb med å utvikle mar
ning for eksporten av sjømat. til å være Lerøys største mar egne fora. En av våre største kedene enn Sjømatrådet.
Både Storbritannia og USA er ked i overskuelig fremtid. USA utfordringer er tilgangen på — Myndighetene har
blant våre største markeder og og Norge vil også beholde gode lokaliteter. De finnes, åpnet for salg av utviklings-
vil forbli det i fremtiden. Hva sine posisjoner. Potensialet i men prosessene for å kunne konsesjoner. Er det en fare
som skjer i Russland er van USA er jo enormt. Så får vi se ta dem i bruk er utrolig tidskre for at dagens skyhøye lak-
skelig å spå. Alt er i prinsippet om eksporten til India omsi vende. Det må være mulig å sepriser vil friste mange til å
mulig. Vi ble utestengt over der «tar av», slik mange har forenkle og effektivisere den satse på alt for dyre produk-
natta, og kan være tilbake i spådd. Det skjer neppe i løpet offentlige administrasjonen av sjonsteknologier?
varmen før vi vet ordet av det. av de neste to til fem årene, oppdrettsnæringen. — Det er godt mulig. Men
Men vi må være forberedt på men på litt sikt er alt mulig. — Marine Harvest ASA det gjelder ikke Lerøy Seafood
at det vil ta tid å bygge opp Tyrkia er et veldig interessant mener at felles markedsfø- Group og det utviklingspro
igjen gamle kundere lasjoner. marked, som vi i Lerøy har ring i regi av Norges sjøma- sjektet vi jobber med.
Russland var et av Lerøys stor tro på. Iran er mer usik tråd motarbeider selskapets — I 2016 var eksportpri-
største markedet frem til kert, men kan få betydning om interesser. Er det også tilfel- sen for fersk oppdrettslaks
august 2014, og våre tidligere noen år. let for Lerøy? m/hode 60,13 kroner per
kunder sitter ikke med armene — 1. oktober i år innfører — Ja. Vi har de samme kilo. Hva er den i 2020 og i
i kors og venter på å få kjøpe myndighetene et nytt «tra- utfordringene på dette om 2025?
fisk fra Norge. fikklys-system» for vekst i rådet. Som Marine Harvest — Å nei. Slike spådommer
— Hva med Kina? oppdrettsnæringen. Er det mener vi at eksportavgiften kommer jeg ikke med.
— Det har aldri vært noe presist nok og stoler du på bør bli frivillig. Sjømatrådet — Vil det spille noen
stort sjømatmarked, verken for at forskerne kan beregne hadde sin misjon frem til stor rolle for Lerøy Seafood
Norge eller Lerøy. Likevel har sammenhengen mellom lus starten av 2000tallet. I dag Group om det blir blåblå
vi hatt et salgskontor i Bejing på laks i merdene og hvor er det andre mekanismer eller rødgrønn seier under
siden 1996. I 2010 stoppet mange prosent av villaksen som utvikler sjømatmarkedet høstens Stortingsvalg?
salget til Kina helt opp. Nå som dør? enn generisk markedsføring. — Helt alvorlig; du kan da
regner jeg med at det vil ta — Det er jeg veldig usikker De enkelte aktørene er mye ikke mene at jeg skal svare på
seg opp igjen, men om noen på. Lerøy Seafood Group er tetter opp mot marke dene og et slikt spørsmål!
"Norsk Fiskerinæring" nr. 2 2017 47