Page 38 - Norsk Fiskerinaering
P. 38

DET HAR VÆRT en fan­       alene, eller Henning Kolbjørn
                                                                                        for å være pinlig korrekt.
                                                             tastisk reise. Da månedens
                      FERSK                                  intervjuobjekt ble ansatt i   Mange personer har bidratt.
                                                             Lerøy Seafood Group hadde
                                                                                        Men skal vi først navngi de
                      FISK                                   selskapet vel 200 på lønnings­  fem som har betydd mest for
                                                             listen og en omsetning på litt
                                                                                        Lerøy­konsernets utvikling de
                                          TM                 over milliarden. I år skal det   siste 25 årene, er han defini­
                      LENGER                                 forundre oss mye om ikke   tivt en av dem. Ole­Eirik Lerøy
                                                             omsetningen passerer 20 milli­
                                                                                        er den første. Helge og Arne
                                                             arder kron er med god margin.   Møgster de to neste, Helge
                                                             Antall ansatte har vokst til ca.   Singelstad den fjerde og altså
                                                             3.500, hvil ket forteller at vi   måne dens intervjuobjekt den
                                                             snakker om to helt forskjel­  femte. Om vi skulle gi oss til å
                                                             lige selskaper. I 1993 drev   ramse opp alle viktige stra­
                                                             Lerøy Seafood Group kun    tegiske valg, alle oppkjøp og
                                                             med trading — kjøp og salg   større invest eringer i Lerøy­
                                                             av sjømat. Den økonomiske   konsernet siden Henning Bel­
                                                             situasjonen var relativt an­  testad solgte sin første Lerøy­
                                                             strengt, og bankene bekymret.   fisk, kunne vi brukt resten av
                                                             I dag er konsernet verdens   bladet. Den som vil ha slike
                                                             nest største produs ent og   detaljer må vi derfor henvise
                                                             foredler av oppdrettslaks, en   til selskapets årsberet ninger.
                                                             av Europas største aktører   De forteller en utrolig fasci­
                                                             innen mottak og produksjon   nerende historie om hvordan
                                                             av hvitfisk og Norges desidert   man bygger opp en globalt
                                                             største fiskebåtrederi. Lerøy er  ledende aktør innen produk­
                                                             blitt en gigant på de fleste om­  sjon, salg og markedsføring
                                                             råder. Den bokførte egenkapi­  av sjømat. Mange er dyktige
                                                             talen har økt fra 27 millioner til   til å produsere. Få, om noen,
                                                             nesten 13,5 milliarder kroner.   er bedre enn Lerøy på salg og
                                                             Det er 500­ganger’n på 24 år.   markesføring. Vi påstår uten
                                                             Og denne nesten eventyrlige   å nøle at ingen har gjort mer
         VARTDAL SUPERFRESH og GEL-ICE                       utviklingen har altså skjedd   for å fremme salget av norsk
                                                             siden en ung bedriftsøkonom
                                                                                        sjømat i utlandet de siste 100
         er spesielt utvikla for å auke haldbarheita         i 1993 søkte og fikk jobb som   årene enn Lerøy­konsernet
         på ferske matvarer.                                 fiskeselger hos Hallvard Lerøy   i Bergen. Selv en beskjeden
         Dette bidreg mellom anna til redusert               AS.                        konsernsjef vil nikke samtyk­
                                                               Nå skal vi selvfølgelig ikke
                                                                                        kende til denne påstand en. I
         matvaresvinn og auka marknadspotensial.             gi æren til Henning Beltestad   2016 sto Lerøy alene for over

         Sjå meir på vartdalplast.no
























                                                             Da Ole-Eirik Lerøy overtok som styreleder i Marine Harvest, gikk det
                                                             ikke mange månedene før Alf-Helge Aarskog (bildet) var på plass som
                                                             konsernsjef. Dermed ble toppstillingen i Lerøy Seafood Group ledig. Den
                                                             gikk til månedens intervjuobjekt. (Foto. Thv jr)



       38   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2017
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43