Page 33 - Norsk Fiskerinaering
P. 33
Det er etter min vurdering grunn til kan erklære avtalen som ugyldig om regnskapsplikt, paragraf 6-28,
å slutte seg til utvalgets synspunk- og under visse forutsetninger vedtas slik at informasjon frem-
ter. Relaterer vi dette til sjømat- kreve ytelsen tilbakeført. Bestem- kommer gjennom regnskapene
næringen, er det vans kelig å se melsen innebærer at det er en stor også for små foretak.
for seg at dagens kapitalkrav på kommersiell risiko å inngå avtaler Utvalget foreslår at den någjel-
30.000 i seg selv skulle innebære mellom selskapet og en av dets dende bestemmelsen i aksjelovens
noen form for risikobuffer. Trolig vil nærstående parter uten å gjen- paragraf 3-8 erstattes med en plikt
en ytter ligere reduksjon helt ned til nomføre prosedyren. Lovens krav til å gi aksjonærene infor masjon
«verdien av flaskepanten» bidra til er både omstendelig og kostbar. om transaksjoner mellom selskapet
å bevisstgjøre både de som stifter Formålet med bestemmelsen er å og dets aksjonærer, tillitsvalgte og
selskaper, deres kreditorer og beskytte minoritetsaksjonærer som deres nærstående. Plikten skal
kontraktsparter om at man alltid må
foreta en vurdering av hva som er
et forsvarlig egenkapitalgrunnlag.
Kravet til aksjekapita len vil i praksis
ikke være førende for egenkapitali-
seringen. Det er derfor paradoksalt
nok grunn til å tro at lovens redu-
serte krav til aksjekapital vil føre
til at næringsaktørene tar et større
ansvar for selvstendig refleksjon
omkring kapitalkravet. Selskaper
vil følgelig heretter bli stiftet med
en større aksje kapitalbase. De som
velger å nøye seg med minimums-
kravet vil da ha en utfordring med
selskapets omdømme og kreditt-
verdighet.
Det er min vurdering at dette
også vil lede til en større bev-
isstgjøring av styrets medlem-
mer som skal forvalte selskapets Mange som handler aksjer på Oslo Børs har i realiteten ingen innflytelse
virksomhet og som løpende vil over driften av selskapet de investerer i. Flere av forslagene til endringer av
ha et ansvar for at lovens krav til aksjeloven tar sikte på å beskytte minoritetsaksjonæren. De øker fokuset på
forsvarlig egenkapital og forsvar- styrets ansvar for å være lojal og likeverdig overfor alle aksjonærer — store som
lig likviditet, er intakt. Aksjeeierne små.
bør ha en utfordring med å for-
klare styret at man nøyer seg med
lovens minimum. Høyner man først ikke har løpende innsyn og kontroll bare gjelde avtaler som innebærer
kapitaltilførselen må man reflektere gjennom styrerepresentasjon og en «transaksjon» og bare avtaler
over hva som er riktig nivå. selskapets kreditorer, mot disposi- der sels kapets ytelse er vesentlig
sjoner som ikke ivaretar selskapets og den annen part eier minst 10
kommersielle interesser. pros ent av aksjene i selskapet.
Kjøp og salg av fiskerettigheter Også dette forslaget bør få
Forslaget om paragraf 3-8 kan være et godt eksempel på den- tilslutning, først og fremst fordi
Denne paragrafen stiller krav til ne forretningsmessige risikoen. Der dagens bestemmelse utløser bety-
at avtaler mellom et selskap og slike kjøp har skjedd fra selskapet delige kostnader også for aktører
dets aksjeeiere, daglig leder eller til et annet rederi som direkte eller i sjømatnæringen. Denne endrin-
styremedlemmer — eller sels kaper indirekte har eierinteresser i sel- gen bygger på en forutsetning om
som etter loven betraktes som gende selskap, vil man ved senere at næringsaktørene i større grad
«nærstående» — skal godkjen- prisoppgang på fiskerettighetene må ha kunnskap og foreta egne
nes i generalforsamling. Det stilles kunne risikere at selger påberoper vurderinger omkring de disposisjo-
krav til saksforberedelsen ved at seg ugyl dighet og tilbakeføring ner som foretas. Man bør i mindre
det blant annet skal utarbeides en dersom ikke prosedyren er fulgt. grad lene seg på et detaljvern i
redegjørelse som skal godkjennes Utvalget begrunner sitt forslag form av plikter og prose dyrer i
av revisor, og beslutningen skal med at aksjelovens paragraf 3-8 loven. Dette lovmessige grepet vil
registreres i fore taksregisteret. ikke er særlig velegnet til å beskyt- øke fokuset på styrets ansvar for
Det er visse avtaler som unntas, te aksjonær- og kreditorin teresser at selskapets beslutninger ivaretar
viktigst de som kan betegnes som utover det som allerede følger av selskapsinteres sen, og at styret er
«sedvanlige» eller med «sedvan- andre regler i aksje loven. En avgjø- lojal og likeverdig overfor aksjeei-
lige vilkår». rende premiss for utvalgets forslag erne og selskapets kreditorer.
Virkningen av brudd på bestem- til endring av aksjelovens paragraf Lovforslaget forventes å bli
melsen er at selskapet i etterkant 3-8 er imidlertid at forslaget til lov fremmet før sommeren 2017.
”Norsk Fiskerinæring” nr. 2 - 2017 33