Page 33 - Norsk Fiskerinaering
P. 33

Det er etter min vurdering grunn til   kan erklære avtalen som ugyldig   om regnskapsplikt, paragraf 6-28,
         å slutte seg til utvalgets synspunk-  og under visse forutsetninger   vedtas slik at informasjon frem-
         ter. Relaterer vi dette til sjømat-  kreve ytelsen tilbakeført. Bestem-  kommer gjennom regnskapene
         næringen, er det vans kelig å se   melsen innebærer at det er en stor   også for små foretak.
         for seg at dagens kapitalkrav på   kommersiell risiko å inngå avtaler   Utvalget foreslår at den någjel-
         30.000 i seg selv skulle innebære   mellom selskapet og en av dets   dende bestemmelsen i aksjelovens
         noen form for risikobuffer. Trolig vil   nærstående parter uten å gjen-  paragraf 3-8 erstattes med en plikt
         en ytter ligere reduksjon helt ned til   nomføre prosedyren. Lovens krav   til å gi aksjonærene infor masjon
         «verdien av flaskepanten» bidra til   er både omstendelig og kostbar.   om transaksjoner mellom selskapet
         å bevisstgjøre både de som stifter   Formålet med bestemmelsen er å   og dets aksjonærer, tillitsvalgte og
         selskaper, deres kreditorer og   beskytte minoritetsaksjonærer som   deres nærstående. Plikten skal
         kontraktsparter om at man alltid må
         foreta en vurdering av hva som er
         et forsvarlig egenkapitalgrunnlag.
         Kravet til aksjekapita len vil i praksis
         ikke være førende for egenkapitali-
         seringen. Det er derfor paradoksalt
         nok grunn til å tro at lovens redu-
         serte krav til aksjekapital vil føre
         til at næringsaktørene tar et større
         ansvar for selvstendig refleksjon
         omkring kapitalkravet. Selskaper
         vil følgelig heretter bli stiftet med
         en større aksje kapitalbase. De som
         velger å nøye seg med minimums-
         kravet vil da ha en utfordring med
         selskapets omdømme og kreditt-
         verdighet.
           Det er min vurdering at dette
         også vil lede til en større bev-
         isstgjøring av styrets medlem-
         mer som skal forvalte selskapets   Mange som handler aksjer på Oslo Børs har i realiteten ingen innflytelse
         virksomhet og som løpende vil   over driften av selskapet de investerer i. Flere av forslagene til endringer av
         ha et ansvar for at lovens krav til   aksjeloven tar sikte på å beskytte minoritetsaksjonæren. De øker fokuset på
         forsvarlig egenkapital og forsvar-  styrets ansvar for å være lojal og likeverdig overfor alle aksjonærer — store som
         lig likviditet, er intakt. Aksjeeierne   små.
         bør ha en utfordring med å for-
         klare styret at man nøyer seg med
         lovens minimum. Høyner man først   ikke har løpende innsyn og kontroll   bare gjelde avtaler som innebærer
         kapitaltilførselen må man reflektere   gjennom styrerepresentasjon og   en «transaksjon» og bare avtaler
         over hva som er riktig nivå.   selskapets kreditorer, mot disposi-  der sels kapets ytelse er vesentlig
                                        sjoner som ikke ivaretar selskapets   og den annen part eier minst 10
                                        kommersielle interesser.      pros ent av aksjene i selskapet.
                                          Kjøp og salg av fiskerettigheter   Også dette forslaget bør få
         Forslaget om paragraf 3-8      kan være et godt eksempel på den-  tilslutning, først og fremst fordi
         Denne paragrafen stiller krav til   ne forretningsmessige risikoen. Der   dagens bestemmelse utløser bety-
         at avtaler mellom et selskap og   slike kjøp har skjedd fra selskapet   delige kostnader også for aktører
         dets aksjeeiere, daglig leder eller   til et annet rederi som direkte eller   i sjømatnæringen. Denne endrin-
         styremedlemmer — eller sels kaper   indirekte har eierinteresser i sel-  gen bygger på en forutsetning om
         som etter loven betraktes som   gende selskap, vil man ved senere   at næringsaktørene i større grad
         «nærstående» — skal godkjen-   prisoppgang på fiskerettighetene   må ha kunnskap og foreta egne
         nes i generalforsamling. Det stilles   kunne risikere at selger påberoper   vurderinger omkring de disposisjo-
         krav til saksforberedelsen ved at   seg ugyl dighet og tilbakeføring   ner som foretas. Man bør i mindre
         det blant annet skal utarbeides en   dersom ikke prosedyren er fulgt.    grad lene seg på et detaljvern i
         redegjørelse som skal godkjennes   Utvalget begrunner sitt forslag   form av plikter og prose dyrer i
         av revisor, og beslutningen skal   med at aksjelovens paragraf 3-8   loven. Dette lovmessige grepet vil
         registreres i fore taksregisteret.   ikke er særlig velegnet til å beskyt-  øke fokuset på styrets ansvar for
         Det er visse avtaler som unntas,   te aksjonær- og kreditorin teresser   at selskapets beslutninger ivaretar
         viktigst de som kan betegnes som   utover det som allerede følger av   selskapsinteres sen, og at styret er
         «sedvanlige» eller med «sedvan-  andre regler i aksje loven. En avgjø-  lojal og likeverdig overfor aksjeei-
         lige vilkår».                  rende premiss for utvalgets forslag   erne og selskapets kreditorer.
           Virkningen av brudd på bestem-  til endring av aksjelovens paragraf   Lovforslaget forventes å bli
         melsen er at selskapet i etterkant   3-8 er imidlertid at forslaget til lov   fremmet før sommeren 2017.



                                                                                    ”Norsk Fiskerinæring”  nr. 2 - 2017  33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38