Page 31 - Norsk Fiskerinaering
P. 31

Lov og rett









         Skal flaskepanten kunne



         dekke aksjekapitalen?






         ET UTVALG FORESLÅR flere
         endringer og forenklinger i ak-
         sjeloven. Noen av forslagene
         vil tilsynelatende innebære et
         forringet vern av kreditorer og
         kontraktsparter, men dette kan
         i praksis bli kompensert ved at
         aksjeeiere, styremedlemmer og
         selskapets kredi torer og kon-
         traktsparter tvinges til bevisst-
         gjøring og refleksjon omkring
         egenkapitalkrav, risiko for tap og
         forskjellsbehandling. I denne ar-
         tikkelen vil vi gjennomgå noen av
         de viktigste forsla gene til endrin-
         ger og vise noen av konsekven-
         sene for nær ingsaktørene.


                                        Før snakket man om å putte en tiger på tanken. Nå foreslår re gjeringen at
         Bakgrunnen for forslagene      en flaske i panteautomaten skal være nok til å dekke aksjekapitalen i et nytt
                                        selskap. Ole-Martin Lund Andreassen synes det er et godt forslag.
         Oppdraget for det regjeringsopp-
         nevnte utvalget (NOU 2016:22)
         var å foreslå forenklinger i aksje-  visse typer avtaler mellom sel-  fremholder videre at det ikke har
         loven for å lette de økonomiske   skapet og aksjeeierne og andre   kjennskap til at minstekravet har
         og administrative byrdene for   nærstående.                  noen betydning i kampen mot øko-
         næringslivet, så langt slike end-                            nomisk kriminalitet. Utvalget kan
         ringer også fremmer samfunnets                               heller ikke se at kravet om minste
         samlede verdiskaping. Forslagene                             aksjekapital er en form for «seriø-
         skulle særlig ta sikte på løsninger   Minimum aksjekapital   sitetssperre», og at det bør være
         som var hensiktsmessige for små                              en viss inngangsbillett til aksjesel-
         og mellomstore aksjeselskaper.   1 krone                     skapsformen. Etter utvalgets syn
           De økonomiske og administra-  Utvalget foreslår altså å redusere
         tive byrdene knyttet til formalplik-  kravet til minimum aksjekapi tal til
         ter etter loven er i dag betydelige.   en krone. Slik sett kan vi spissfor-
         Utvalget beregnet selv at deres   mulere at kapitalkra vet nå kan dek-  Ole-Martin Lund Andreassen er advokat og
         forslag til forenklinger vil utgjøre   kes av flaskepanten fra stiftelses-  partner i Steenstrup Stordrange, og
         en årlig besparelse for selskapene   møtet. Forslaget er sluttsatsen i        jobber mye med sjømatjuss. Med
                                                                                        kontorer i Tromsø, Trondheim,
         på minimum 1,7 til 2,6 milliarder   en reduksjon som er gjennomført            Ålesund, Bergen, Tønsberg og
         kroner. Endrings forslagene omfat-  i flere trinn fra et aksjekapital-        Oslo kan Steenstrup Stordrange
         ter de fleste kapitlene i loven, fra   krav på kr. 100.000 da loven ble       bistå sjømatnæringen langs hele
         forenklinger knyttet til stiftelse, via   vedtatt i 1997.                     kysten. Selskapet er fast advokat
         modifisering av kapitalreglene til   Utvalget argumenterer med                for Norske Sjømatbedrifters
         forenklinger knyttet til avvikling.    at minstekravet til aksjekapital       Landsforening, og publi serer
           I denne artikkelen skal vi   ikke har noen betydning for                    bloggen Fiske-juss.no.
         begrense oss til et par av de mest   selskapets kreditorer. Utvalget
         dyptgripende forslagene, nemlig
         endring i kravet til minimum aksje-
         kapital og endringen av bestem-
         melsen i paragraf 3-8 om krav til
         behandling i generalforsamling av


                                                                                                               31
                                                                                    ”Norsk Fiskerinæring”  nr. 2 - 2017  31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36