Page 82 - Norsk Fiskerinaering
P. 82

på barneskolen. Og de lærer   forstå hvorfor. Med 83.000
                                                             overhode ingen ting om fiskeri   kilometer kystlinje, når vi
                                                             og oppdrett som nær inger. Vi   regner med alle øyene, har vi
                                                             har bladd gjennom tre tykke   i alle tider hatt god tilgang på
                                                             bind i naturfag for hen holdvis   sjømat. Med sjømat mener
                                                             8.-, 9.- og 10.-klasse og det   vi fisk, skjell og krepsdyr. Vi
                                                             eneste vi har funnet om fisk   har lange fiskeritradisjoner i
                                                             er at denne arten har sin rolle   Norge. Norge er i dag en av
                                                             å spille i økosystemet. Den   verdens største eksportører
                                                             som tror at naturfagtimene i   av fisk. Dermed har norsk
                                                             ungdomsskolen dreier seg om   sjømat satt spor i andre lands
                                                             fisken i havet tar altså feil.  matkultur.
                                                               Hva er det så eleven lærer   Hver vinter kommer store
                                                             om i naturfag?             mengder gyteferdig torsk inn
                                                               Det er mye. Celler og bak-  mot kysten vår. Denne tor-
                                                             terier, luft og gasser, teknologi   sken kalles skrei, fra det gam-
       Norges forhold til EU er selvfølgelig en del av pensum på un gdoms-  og design, stjerner og galak-  melnorske ordet «skrida»,
       skolen, f.eks. at vi stemte to ganger nei til EU-medlemsskap. Elevene   ser, jorda historie, kjemiske   som betyr å vandre eller å
       kan også lese at EU ønsker å ilegge norske lakseoppdrettere en
       straffetoll!                                          reaksjoner og nervesystemer,   skride framover. I over tusen
                                                             lys, syn og farger, pubertet,   år har skreifisket i Lofoten
                                                             sex og samliv, svangerskap,   vært et av verdens største
       klipe oss i armen. Våren 2017   «Beskrive oppbyggingen   arv og miljø, evolusjonsteo-  sesongfiskerier, og fortsatt er
       skal altså elever i ungdoms-  av dyre- og planteceller og   rier, olje og gass, fossilt bren-  det viktig for oss. Men vi har
       skolen i Norge lære at det   forklare hovedtrekkene i   sel og miljø, helse og livsstil,   også tradisjoner med annet
       fra januar til juli i 2005 ble   fotosyntese og celleånding.   energi og elektri sitet, for å   sesongfiske, blant annet av
       eksportert 1.116.264 tonn   Observere og gi eksempler på   nevne en god del. Men altså   sild, lodde og makrell. Siden
       fisk fra Norge. Og ikke nok   hvordan menneskelig aktivitet   ikke om fiskeri- og havbruks-  vi har ulike sesonger for de
       med det; fire linjer lenger ned   har påvirket et natur område,   næringen.      ulike typene av fisk, har dette
       kan de lese at det i 2007 ble   undersøke ulike interesse-  I ett fag i ungdomsskolen   også satt spor i den norske
       eksporterte fisk for 35,7 milli-  gruppers syn på påvirkningen   kommer det imidlertid en del   matkulturen. Mange har for
       arder. Hva med å fortelle hvor   og foreslå tiltak som kan   om fisker inæringen, nemlig   eksempel en tradisjon med å
       stort eksportkvantumet var i   verne naturen for framtidige   i mat- og helsefaget. Under   spise kveite til jul, skreimølje i
       2007! Dette er bare nitrist.  generasjoner.»          overskriften «Fiskerinasjonen   februar og makrell i mai.»
          Hva lærer så eleven om    I naturfag lærer elevene   Norge» kan vi lese:        Og så til det som dreier
       fiskeoppdrett?             i ungdomsskolen veldig lite   «Norge er en stor fiske-  seg konkret om mat og helse:
          Fint lite, dessverre. Men i   spesifikt om fisk og skalldyr.   rinasjon. Ta en titt på nor-  «Fet fisk inneholder sunt,
       avsnittet om Norges forhold   Det lærte de i 6.- og 7.-klasse   geskartet, så er det lett å   flerumettet fett, vitamin D,
       til EU, står det i det minste litt
       om laks og dumping:
          «En av de viktigste nor-
       ske eksportvarene til EU er
       fisk. Men det er også fisken,
       spesielt laksen, som har skapt
       de største motset ningene i
       forholdet til EU. Norge er blitt
       kritisert for å dumpe prisene,
       det vil si selge for billig, i for-
       hold til for eksempel EU-landet
       Skottland, som også driver
       lakseoppdrett. Derfor ønsker
       en del EU-land å ilegge norske
       lakseoppdrettere en straf-
       fetoll. Men dette vil være imot
       WTO’s retningslinjer om fri
       verdenshan del».
          Vi får inderlig håpe at lærer-
       ne har holdt seg orientert om
       utvik lingen de siste ti årene!



       Fiskerinasjonen Norge
       I henhold til «Læreplan for
       naturfag» skal elevene i 10.   I sjette og syvende klasse på barneskolen lærer elevene en del om fisk og skalldyr som skapninger. På
       klasse kunne:              ungdomsskolen dreier naturfag seg om andre ting enn fisk, f.eks. om pubertet og om sex og samliv.


       82   "Norsk Fiskerinæring"  nr.1 - 2017
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87