Page 85 - Norsk Fiskerinaering
P. 85

het har det til nå tatt ca. 10
         minutter å lese det barna
         på Eidsvoll lærer om fisk og
         havbruk de første ti årene på
         skolen. Mye eller lite? Vel,
         det avhenger av øynene som
         ser. For egen del er vi ikke
         imponert, for å si det slik.
         Spe sielt mangelfull er den
         undervisningen barna tilbys
         om en av våre viktigste og
         raskest voksende næringer,
         nemlig fiskeoppdrett. Men det
         er kanskje ikke så rart når
         mange skoler bruker lære-
         bøker som er nærmere ti år
         gamle. Fiskeoppdrett er jo en
         relativt ung næring i Norge.
                                    Vi har sjekket pensum i allmennfag ved Eidsvoll vgs. Det skiller seg neppe så mye fra pensum ved
                                    andre videregående skoler på Østlandet, i alle fall ikke når det gjelder fiskeri og havbruk. Ved Kristelig
         Fire minutter om fisk      Gymnasium i Oslo (KG) er det også syltynt med kun nskaper om denne for Norge så viktige næringen.
         Blir det så bedre på videregå-
         ende skole?
           Nei, dessverre! Og i alle   på side 382 under overskrif-  fiske, og dele ut fiskekvoter til   mye? Etter noen år med bein-
         fall ikke for elevene som   ten «Bærekraf tig fiskeri»:  fiskerne. Dette sikrer bære-  harde kvoterestriks joner tok
         tar allmen nfag ved Eidsvoll   «I dag har vi en effektiv   kraftige fiskebestander.»   bestanden seg opp igjen. Var
         videregående skole. For igjen   fiskeflåte. Uten forvaltning av   Og så kommer følgende   det fordi det ble fisket mindre?
         å holde oss til «Læreplan   fisker essursene ville beskat-  avsnitt om kvoter og torsk,   Både ja og nei. Bildet er
         for naturfag» skal elever i 1.   ningen av fisk lett blitt større   som vi tar med i sin helhet.   sammensatt. Da torskebe-
         videregående kunne «gjøre   enn tilveksten, og fiskebe-  Da har vi nemlig gjengitt   standen ble redusert, hang
         rede for begrepet bærekraf-  standene ville blitt kraftig   hvert eneste ord om fiskeri og   det sammen med en inva-
         tig utvikling. Undersøke og   redusert. Men med kunnskap   oppdrett i den 432 sider tykke   sjon av sild. Silda spiste opp
         beskrive suksesjonsprosesser   om fiskens økologi og popula-  boken om naturfag som i år er   loddeyngel, som er nærings-
         i et økosystem og gjøre rede   sjonsvekst kan havfors kerne   pensum ved Eidsvoll VGS:  grunnlaget til torsken. Torsken
         for faktorer som virker inn på   beregne hvor mye vi kan fiske   «Sist i 1980-årene var det   spiste da sine egne barn
         størrelsen til populasjoner.»  uten at bestandene reduse-  dårlig med torsk langs kysten   isteden. Da blir det dårlig med
           I boka «Naturfag SF», pris-  res. Etter råd fra havforskerne   av Norge, og i 1989 ble tor-  voksen torsk! Etter noen år
         verdig nok fra 2016, kan elev-  kan myndighetene beregne   skekvotene kraftig redusert.   dro silda til Barentshavet og
         ene i Eidsvoll lese følgende   hvor mye man får lov til å   Hadde fis kerne høstet for   ut i Norskeha vet. Da kom lod-

































         På videregående lærer elevene på Eidsvoll om bærekraftig utvik ling, og om hvor viktig det er å ikke fiske for mye. I naturfag boka, som faktisk er
         fra 2016 (hurra), står det et eget avsnitt om utviklingen i torskebestanden og sammenhengen mellom de ulike fiskeartene.



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 1 - 2017  85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90