Page 80 - Norsk Fiskerinaering
P. 80

kvoter for hvert land som
                                                                                        fisker der. De blir bestemt ved
                                                                                        at de ulike landene forhandler
                                                                                        og prøver å bli enige om hvor
                                                                                        store kvotene skal være.»
                                                                                          Etter de første syv årene
                                                                                        på skolen vet altså barn på
                                                                                        Eidsvoll en del om de ulike
                                                                                        fiskeartene, deres anatomi og
                                                                                        utbredelse. Mange har lært
                                                                                        seg å sløye en fisk, og vet
                                                                                        at den er sunn å spise. Men
                                                                                        bortsett fra at det finne store
                                                                                        trålere som kan «støvsuge»
                                                                                        fiske feltene, at torsken heter
                                                                                        skrei når den blir fisket i Lofo-
                                                                                        ten og at vi har produsert og
                                                                                        eksportert tørrfisk i over tusen
                                                                                        år, er det heller dårlig med
                                                                                        faktakunnskaper om fiskeri-
                                                                                        næringen. I alle de bøkene vi
                                                                                        har sjekket står det ingen ting
                                                                                        om hvor mange fis kere Norge
                                                                                        har, hva slags båter de bruker
                                                                                        — bortsett fra trålere, hva og
                                                                                        hvor mye som produseres og
       Mange skoler har gamle lærebøker. Hvilke bilder elevene på Eids voll ser for seg av Lofotfisket kan man   hvor vi selger fisken. Og hele
       jammen undres på. At enkelte tenker omtrent som dette, skulle ikke forundre oss det minste.  oppdrettsnæringen er avspist
                                                                                        med noen få setninger om
                                                                                        at vi fôrer opp laks, torsk og
       opp over to millioner tonn fisk   langs bunnen gjør også stor   ter mange andre arter maten   kveite i oppdrettsanlegg.
       fra havet. Mange klasser på   skade, særlig på korallrevene   sin. Det var det som skjedde
       Eidsvoll velger leirskoler ute   langs kysten både i Norge og   i 1980-årene. I 1986 fantes
       ved kysten, der ungene lærer   andre land.»           det nesten ikke lodde igjen
       om livet i fjæra og hvordan de   Tråleren får altså en del   i Barentshavet. Året etter la   1.116.264 tonn fisk
       ulike fiskene og skalldyrene   oppmerksomhet. Om økosys-  myndighetene ned forbud mot
       ser ut.                    temet og kvoter kan syvende-  å fiske lodde, og først i 1991   fra Norge
          I henhold til læreplanen   klassingene på Eidsvoll lese   ble det tillatt igjen.   Så langt barneskolen.
       skal de også lære om hvor-  dette:                      Det er fiskerimyndighetene   I ungdomsskolen blir det
       dan nærings virksomhet kan   «I Barentshavet er det først   som bestemmer hvor mye   ikke mye bedre. Saumfarer
       ødelegge økosystemet. I    og fremst lodde og sild. Disse   fiskerne får lov til å fiske opp   vi lærepla nene, står det ikke
       naturfagboka for 7. klasse   kalles nøkkelarter i økosys-  av de forskjellige fiskeartene   mye konkret om fiskeri- og
       kan vi lese følgende under   temet fordi så mange andre   i Norge hvert år. Den tillatte   havbruksnæringen. I «Lære-
       overskriften «Kan vi fiske så   arter er avhengige av å spise   mengden kaller vi kvoter. I   plan for samfunnsfag» heter
       mye vi vil?»:              dem. Både torsk, hyse, hval,   mange internasjonale hav-  det om elevene i 10. klasse:
          «De moderne fiskebåtene,   sel og sjøfugl og mennesker   områder blir det også fastsatt   «De skal undersøkje korleis
       særlig trålerne, har utstyr som   spiser lodde og sild.
       kan fiske opp mye fisk på kort   Sild og lodde brukes blant
       tid. De er så effektive at de   annet til å lage fiskemel av, og
       kan «støvsuge» fiskebankene   er ettertraktet av store trålere
       så de nesten blir tomme for   fra mange land. Når vi fisker
       fisk. Dette kaller vi «over-  opp for mye lodde og sild mis-
       fiske» — trålerne kan fiske
       mer enn bestanden tåler. Slikt
       fiske har ført til mye uenighet
       og konflikter mellom eierne av   I syvende klasse lærer elevene
       de store trålerne og de lokale   om hvor viktig det er å beskytte
       småfiskerne.               økosystemet. De kan også lese om
          På mange av verdens fis-  at sild og lodde i Barentshavet
       kebanker er fisket i dag slutt   er viktig føde for andre arter.
       på grunn av overfiske. Det er   Men hvordan lodda ser ut eller
                                      på hvilken måte loddefisket
       nesten ikke fisk igjen, og det   foregår, står det ingen ting om i
       vil gå lang tid før fiskebestan-  lærebøkene. Bilder som dette —
       dene tar seg opp igjen. De    en snurper på vei til land med
       store trålposene som slepes      lodde — har de aldri sett.


       80   "Norsk Fiskerinæring"  nr.1 - 2017
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85