Page 78 - Norsk Fiskerinaering
P. 78

mat- og helsefag. Vi har som   Eidsvoll knapt ingen ting om   andre ord ikke for ungene på   som næringer av disse pla-
       nevnt holdt oss til det skriftlige   fiskeri- og havbruksnærin-  Eidsvoll av denne lærepla-  nene, er ikke godt å si. Skal
       pensumet. Hva som måtte    gen. Vi har lest gjennom alle   nen.                  vi tro lærere vi har snakket
       finnes av kompendier eller   bøker som brukes fra første                         med i barneskolen, fint lite.
       annet undervisningsmateriell   til tredje klasse, og ordet «fis-                   Vi har lest gjennom de bø-
       om fiskeri og havbruk har vi   keoppdrett» er ikke engang                        kene som brukes i naturfag
       altså ikke oversikt over. Men   nevnt. Bokstaven Å kan stå   «En stor flat fisk»  og samfun nsfag fra fjerde til
       samtaler med lærerne tyder   for ål også på Eidsvoll, og   Fra fjerde til syvende klasse   syvende klasse i Eidsvoll, og
       ikke på at det er så mye.   barna lærer at det er krabber,   blir det litt bedre. I «Lære-  det som står om fiskeri- og
          Konklusjonen er enkel. På   hval og fisk i havet. Er de   plan for naturfag» heter det   havbruksnæringen i sam-
       skolene i Eidsvoll lærer barna   hel dige får de se noen bilder   at elever i fjerde klasse skal   funnsfag er ikke mer enn at
       fint lite om fiskeri og havbruk.   av sild, makrell, torsk og sei,   «samtale om og sammen-  vi kan gjengi alt sammen.
       Det lille de lærer virker tilfeldig   og kanskje lese noen små   ligne livssyklusen til noen   Her finner vi følgende tekster
       og er svært ustrukturert. Sjø-  dikt som dette for å lære seg   plante- og dyrearter. De skal   om fiske og oppdrett:
       matnæringens fremste tals-  bokstaven F:              kunne fortelle om dyrene     «Folk ved kysten har i alle
       menn har all grunn til å være   «Fisker Fredrik Fredriksen  i nærområdene, diskutere   år drevet med fiske. Spesielt
       bekymret. Mye politisk makt   fisket fredag fire finfine  dyrevel ferd og skille mellom   silde- og torskefiske har vært
       er samlet i de mest folkerike   flyndrer fra fjorden.»  meninger».  «Læreplan for   viktig i Norge. Fiskebåtene
       delene av landet, ikke minst   Det er stort sett det hele.    samfunnsfag» fastslår videre   var fra først av små. Bare
       på Østlandet. Det folk her   Læreplanen for naturfag   at elever i syvende klasse   noen få fiskere var ombord,
       vet om fiskeri og havbruk er   slår riktignok fast at elev-  skal kunne «forklare saman-  og de fisket med line eller
       følgelig viktig for de nærings-  ene i 1. og 2. klasse skal   hengar mellom naturressur-  garn. Med moderne trålere
       politiske rammebetingelsene   «gjenkjenne og beskrive   sar, næringar, busetnad og   får fiskerne med seg mye
       næringen blir underlagt.   noen plante- og dyrearter   levevis» og «beskrive korleis   mer fisk i hvert kast. Det
                                  i nærområdene og sortere   produksjon og forbruk kan   kan være bra for dem som
                                  dem i grupper». Men det er   øydeleggje økosys tem og   fisker nå. Men hvis vi tar opp
                                  langt fra kysten og fiskerinæ-  forureine jord, vatn og luft,   for mye fisk, vil den en dag
       Lite for de minste         ringen til gjeddesivet på Øvre   og drøfte korleis dette kan   kunne forsvinne. Derfor er
       For å si det akkurat som det   Romerike og «dalstrøka inna-  hindrast og reparerast». Hvor   det faste regler for hvor mye
       er. De første tre-fire årene på   for». Så mye kunnskap om   mye konkrete kunnskaper   fisk det er tillatt å fange hvert
       barneskolen lærer unger på   fiskerinæringen blir det med   det blir om fiskeri og havbruk   år.»














































       «Fisker Fredrik Fredriksen fisket fredag fire finfine flyndrer fra fjorden.» Mer maritimt enn dette blir det ikke for de minste elevene i
       barneskolene på Eidsvoll. Om lærerne er riktig på hugget viser de kanskje frem et bilde av en flyndre.


       78   "Norsk Fiskerinæring"  nr.1 - 2017
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83