Page 28 - Norsk Fiskerinaering
P. 28

«Made in Norway — på jobb for en
                grønn fremtid» var hovedtema på
               NHOs årskonferanse i januar. Også i
             sjømatnæringen må målsettin gen være
              å skape verdier og nye arbeidsplasser
              med bærekraft som ledesnor, skriver
                             Thormodsdottir.



       se at disse meto dene samlet sett vil sette
       stopper for bruk av kjemiske cocktail er.
       Kanskje ligger løsningen i det å se på
       organiseringen i istedenfor å kjempe mot
       biologien? Vi må ikke glemme de andre
       bærekraftsutfordringene i lusekampen.
          Bærekraft er ikke en begrensende fak­
       tor. Strategisk kan bærekraft bli en viktig
       driver for innovasjon, utvikling av nye pro­
       dukter og forretningsmodeller. Forbedrin­
       ger og økt effektivitet er bra, men det er
       innovasjon og nytenking som skaper nye
       arbeidsplasser og sikrer lønnsomheten   med å imøtekomme de kravene som må   plasser, med bærekraft som ledersnor.
       på lengre sikt. Fokus på risikoreduksjon   oppfylles. Åpenhet og proaktiv kommuni­  Sjømatnæringen og det marinbaserte
       og oppfyllelse av krav begrenser poten­  kasjon er nøkkelordene fremover og alle   næringslivet får tydelig plass i regjerin­
       sialet for å skape kompara tive fortrinn og   må med. Et skrek kbilde fra en aktør kan   gens nasjonale bioøkonomistrategi. I
       påvirke miljøet. Miljømessig bærekraft   skape omdømmeproblemer for en hel   Innovasjon Norges arbeid på mulighets­
       blir til et «brand issue». Dette er kort   næring. Vi kan ikke la de som vil minst   områdene Bioøkonomi og Havrommet
       oppsummert fra NHOs rapport «Green   bestemme fremtiden.                står næringen sentralt. Som akselerator
       Leadership — Practical guide to winning                                 for omstilling ønsker vi å støtte sjømat­
       in the green economy».                                                  næringen i å utnytte sitt fulle potensiale.
          Det er stadig flere sjømatbedrifter som                              På den måten vil norsk sjømatnæring
       integrerer bærekraft i sin forretningsmo­  Sjømatnæringen i             fortsatt kunne være verdensledende og
       dell og rapporter. Nivået varierer. Noen                                en viktig bidragsyter i omstillingen av
       inte grerer hensynet til både miljø og   bioøkonomien                   Norge. «Made in Norway» skal i enda
       samfunn i sin strategi, og rapporterer   «Made in Norway — på jobb for en grønn   større grad være et konkurransefortrinn
       om aktiviteter og sitt bidrag til å løse de   fremtid» var overskriften på NHOs konfe­  for sterke merke varer, differensiert sjømat
       globale utfordringene med referanse i   ranse i januar. Tittelen understreker be­  og andre marinbaserte produkter. Produ­
       FNs bærekraftsmål. Andre nøyer seg   hovet for å skape verdier og nye arbeids­  sert i Norge.









































       28   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 1 - 2017
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33