Page 28 - Norsk Fiskerinaering
P. 28
«Made in Norway — på jobb for en
grønn fremtid» var hovedtema på
NHOs årskonferanse i januar. Også i
sjømatnæringen må målsettin gen være
å skape verdier og nye arbeidsplasser
med bærekraft som ledesnor, skriver
Thormodsdottir.
se at disse meto dene samlet sett vil sette
stopper for bruk av kjemiske cocktail er.
Kanskje ligger løsningen i det å se på
organiseringen i istedenfor å kjempe mot
biologien? Vi må ikke glemme de andre
bærekraftsutfordringene i lusekampen.
Bærekraft er ikke en begrensende fak
tor. Strategisk kan bærekraft bli en viktig
driver for innovasjon, utvikling av nye pro
dukter og forretningsmodeller. Forbedrin
ger og økt effektivitet er bra, men det er
innovasjon og nytenking som skaper nye
arbeidsplasser og sikrer lønnsomheten med å imøtekomme de kravene som må plasser, med bærekraft som ledersnor.
på lengre sikt. Fokus på risikoreduksjon oppfylles. Åpenhet og proaktiv kommuni Sjømatnæringen og det marinbaserte
og oppfyllelse av krav begrenser poten kasjon er nøkkelordene fremover og alle næringslivet får tydelig plass i regjerin
sialet for å skape kompara tive fortrinn og må med. Et skrek kbilde fra en aktør kan gens nasjonale bioøkonomistrategi. I
påvirke miljøet. Miljømessig bærekraft skape omdømmeproblemer for en hel Innovasjon Norges arbeid på mulighets
blir til et «brand issue». Dette er kort næring. Vi kan ikke la de som vil minst områdene Bioøkonomi og Havrommet
oppsummert fra NHOs rapport «Green bestemme fremtiden. står næringen sentralt. Som akselerator
Leadership — Practical guide to winning for omstilling ønsker vi å støtte sjømat
in the green economy». næringen i å utnytte sitt fulle potensiale.
Det er stadig flere sjømatbedrifter som På den måten vil norsk sjømatnæring
integrerer bærekraft i sin forretningsmo Sjømatnæringen i fortsatt kunne være verdensledende og
dell og rapporter. Nivået varierer. Noen en viktig bidragsyter i omstillingen av
inte grerer hensynet til både miljø og bioøkonomien Norge. «Made in Norway» skal i enda
samfunn i sin strategi, og rapporterer «Made in Norway — på jobb for en grønn større grad være et konkurransefortrinn
om aktiviteter og sitt bidrag til å løse de fremtid» var overskriften på NHOs konfe for sterke merke varer, differensiert sjømat
globale utfordringene med referanse i ranse i januar. Tittelen understreker be og andre marinbaserte produkter. Produ
FNs bærekraftsmål. Andre nøyer seg hovet for å skape verdier og nye arbeids sert i Norge.
28 "Norsk Fiskerinæring" nr. 1 - 2017