Page 26 - Norsk Fiskerinaering
P. 26

spille en sentral rolle. Potensialet for økt
       verdiskaping og sysselsetting i fiskeri- og
       havbruksnæringen er påpekt gjentatte
       ganger, sist i ekspertutvalgets rapport
       «Grønn konkurransekraft» fra november
       2016. Meningene om hvordan nærin­
       gen best skal utnytte dette potensialet
       er mange og sprikende.  Alle er enige
       om at miljøutfordringene må løses, inntil
       diskusjo nen starter om hva, hvor og hvor­
       dan. Uansett må sjømatnæringen i likhet
       med andre næringer holde tritt med sam­
       funns­ og teknolo giutviklingen for å være
       konkurransedyktig, attraktiv og relev ant.
          I den grønne omstillingen må vi få til
       økt verdiskaping og flere arbeidsplasser,
       samtidig som vi får ned klimautslipp og
       annen negativ påvirkning på miljøet. Vi
       skal ha mangfold av produkter av høy
       kvalitet som markedet etterspør. Det er
       dette som skal kjennetegne fremtidens
       sjømatnæring i Norge, og mye er alle­
       rede på plass. Jeg vil likevel trekke frem
       tre perspektiver som nærin gen må ha
       med seg inn i fremtiden. Stikkordene er
       bruk av teknol ogi, forretningsmodeller og
       bærekraft.



       Teknologi for den optimale
       verdikjeden                         Anita Krohn Traaseth, adm. direktør i Innovasjon Norge, var foredragsholder under
                                           Sjømatdagene på Hell. Hun forsikret at Innovasjon Norge er der for hele næringen, er opptatt
       Muliggjørende teknologier som biotek­  av bære kraftig vekst og av å skaffe nye arbeidsplasser. — Innovasjon Norge mener det er et
       nologi, nanoteknologi og digitalisering vil   stort og uforløst potensiale i sjømatnærin gen, understreket Traaseth. (Foto: Therese Tande)
       ha store konsekvenser for utviklingen av
       frem tidens næringer og arbeidsplasser.
       Sammenkopling av ulik digital informa­  kvalitet og kostnader for å kunne gi riktig   også gir muligheter for å hente tilbake
       sjon vil spille hovedrollen i en industriell   pris og leveranse til sin kunde. Utopisk   industriell produksjon fra lavkostland.
       revolusjon, der internett smelter sammen   eller ønskelig?                Teknologiutviklingen gjør at det ikke
       med automatisert markedsrettet produk­  I oppdrettsnæringen er integrering av   holder å skylde på kost nadsnivå og be­
       sjon og produkter. Utviklingen vil skape   verdikjeden og styringen kommet langt.   grensende rammevilkår. Omstilling krever
       viktig fleksibili tet der bedriftene raskt   Råvarene utnyttes fult ut, det produse­  både teknologi og vilje til endring.
       kan endre produksjonen og skreddersy   res oljer og proteiner vegg i vegg med
       produkter etter kundenes behov. Storska­  filetproduksjonen. Potensialet ligger i mer
       laproduksjon og antall ansatte er mindre   foredling i Norge og større fokus på pro­
       avgjørende for lønnsomheten.        duktutvikling på restråvarer som strekker   En oppdatert forretningsmodell
          Sjømatnæringen som helhet er al­  seg lengre opp i verdipyramiden. Det vil   Potensialet i sjømatnæringen beskrives
       lerede tungt inne i utvikling og implemen­  gjøre det totale regnestykket enda bedre.       med muligheten for do blinger av råvare­
       tering av ny teknologi, automatisering   Utviklingen har ikke vært den samme   produksjonen. Fire­ til femdobling lyder
       og digitale løsninger. Vi har informasjon   i den fangstbaserte verdikje den, der   det, og vi blir revet med. Teknologiutvik­
       om mengde, råvarekvalitet, produks­  muligheten for å styre en helhetlig verdi­  lingen har muliggjort enorme fangst­ og
       jonskapasitet, etterspørsel i markeder og   kjede etter etterspørselen i markedet er   produksjonsvolum. Her er norsk sjømat­
       priser. Neste skritt er «real time» digital   begrenset. Fravær av storskalafor deler   næring uten tvil verdensledende. Vi blir
       sammenkobling av disse enhetene i en   og lav inntjeningsgrad har stått i veien for   sittende litt dypere ned i stolen i disku­
       sømløs verdikjede som sikrer effektiv   investeringer i automatisering av foredling   sjonen om hva vi skal gjøre med denne
       produksjon, fangst, foredling og full utnyt­  og utnyttelse av sidestrømmer i landin­  råvaren, og velger i all hovedsak å sende
       telse av den marine råvaren i tråd med   dustrien.                      den ut raskest mulig og lite bearbeidet.
       kundenes ønsker. Det vil øke lønnsomhe­  Den digitale tilnærmingen åpner for en   Det fungerer bra. Inntjeningen er god med
       ten og verdiskapingen. Under fangst skal   mer integrert råvareutnyt telse som kan   en eksportverdi på  91,6 milliarder kroner
       skipperen med få tastetrykk kunne se   bidra til å optimalisere lønnsomheten i   i 2016. Spørsmålet er om denne model­
       etterspørselen, hvor og hvordan den rå­  næringen selv innenfor dagens biologiske   len holder i en omstillingsdebatt med krav
       varen han har ombord kan utnyttes mest   og regulatoriske rammer. I til legg åpner   om verdiskaping og arbeidsplass er. Det
       og best mulig. Produsenter av marint   det for økt bearbeiding og nye kunn­  er i de gode tidene vi skal legge til rette
       protein kan se råvaretilgangen til hver tid,   skapsbaserte ar beidsplasser, noe som   for frem tiden. Mer betyr ikke alltid bedre


       26   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 1 - 2017
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31