Page 25 - Norsk Fiskerinaering
P. 25

Sigridur


         Thormodsdottir

         tar ordet!











         Den

         bærekraftige


         fremtiden                           produkter og gå inn i nye markeder eller


                                             segmenter blir en nøkkelfaktor for bedrif­  Sigridur Thormodsdottir
         2016 ble et nytt rekordår for norsk sjø­  ter som vil lykkes.
         matnæring. Allmenntil standen i næringen                                 leder Biobaserte næringer
         synes god og det er ingen tegn på at den                                 Innovasjon Norge
         globale etterspørselen etter sjømat vil
         dabbe av. Fremtiden synes løfterik. For   Åpenhet og respekt
         norsk sjømat gir normalisering av forhol­  Brexit og USA-valget viste også at det
         det med Kina store muligheter. Kanskje   kan være farlig å under vurdere stemmer
         passerer vi 100 milliarder­taket for ek­  som utfordrer våre vedtatte sannheter og
         sportverdien i 2017?                syn spunkter. Nye kommunikasjonsplatt­  duksjon og ved fordelingen av de enorme
           Det er skyfri himmel så langt. Eller   former utfordrer og styrer oss. Vi blir fort   verdiene som skapes i oppdrettsnærin­
         hva? Brexit og resultatet av presidentval­  sårbare når det ulmer under overflaten.   gen. Andre mener forretnings modellen i
         get i USA viser at den etablerte inter­  Og det gjør det i blant, også når det   næringen trenger et ansiktsløft. Selv om
         nasjonale orden er i konstant endring,   gjelder sjømatnæringen. Bærekraften   kritikken kan oppfattes som tidvis urett­
         og at maktskifter kan skape nye samar­  i næringen er et eksempel. Er norsk   messig, bør den møtes med åpenhet og
         beidskonstellasjoner og spenninger som   laks sikker og sunn? Noen stiller også   håndteres med respekt. Ingen vinner på
         påvirker handel og marked er. Fleksibi­  spørsmål ved om oppdrettsnæringen kan   at det skapes et «gap» mellom næringen
         litet og evne til å snu seg fort, tilby nye   eksistere sammen med annen sjømatpro­  og samfunnet. Det handler om omdømme
                                                                                og tillit.



                                                                                Nasjonal omstilling
                                                                                Norge er i omstilling, og vi er i gang med
                                                                                å utvikle de næringene som skal erstatte
                                                                                oljen på sikt. Bærekraft er et nøkkelbe­
                                                                                grep. I det grønne skiftet er det store
                                                                                forventninger til at de blå næringene skal



                                                                                Mange — også i England — tenkte nok
                                                                                som korrespondent Samantha Bee i det
                                                                                amerikanske humorprogrammet The Daily
                                                                                Show da britene sa nei til EU. Brexit viser
                                                                                hva som kan skje når de som styrer kommer
                                                                                i utakt med de som blir styrt. Hva Brexit vil
                                                                                bety for norsk sjømateksport er det ennå
                                                                                ingen som vet.



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 1 - 2017  25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30