Page 116 - Norsk Fiskerinaering
P. 116
M/S «Øystrand»
I mars 2015 kom nyheten om at Bømlo Brønnbåtservice
på Stord hadde signert rederiets største kontrakt noensin-
ne for et nybygg. Lørdag 21. januar ble nybygget «Øy-
strand» døpt av gudmor Marie Louise Hvide. «AAS 3602
STDE» til Aas Mek. Verksted kom på den nette sum av ca.
300 millioner kroner.
«Øystrand» er den 15. brønnbåten Aas Mek. Verksted
leverer til Bømlo Brønnbåtservice AS, men altså den første
med det nyutvik lede designet. Kort fortalt er skroget en
videreutvikling av verftets spesielle forskipsdesign, og vil gi
Vi gratulerer verft og rederi med nybygget roligere bevegelser i dårlig vær, lavere energiforbruk og re-
og takker for oppdraget. dusert stress for fisk og mannskap. Båten er arrangert for
åpen og lukket laksetransport, sortering, smolt-transport,
avlusing med filter for oppsamling av lus og UV-behandling
av alt sirkulasjonsvann. Lengden er 79,8 meter og bred-
den 16 meter.
«Øystrand» kan sies å være av den luksuriøse ty-
pen. De 11 enman nslugarene har egne toalett, dusj, TV,
musikkanlegg og sofa gruppe, og ombord er det egen
skye lounge med jacuzzi og sitte gruppe på toppen av
NO-6393 Tomrefjord | Tel. +47 71 18 81 00 | www.vikelektro.no styrehuset med 360 graders panoramautsikt! Fra styrehu-
set kan det meste fjernstyres og overvåkes, også all last
og fiskehåndtering. Lasterommet på 3.600 kubikkmeter,
tils varende 540 tonn levende laks, er delt på to rom med
skyveskott og trengesystem, og har et topp moderne
arrangement. På dekk står det fem Palfanger-kraner i
ulike varianter, to ankervinsjer og fem fortøyningsvinsjer,
Aqua Scan fisketellere, Vaki smolttellere og tørrteller på
sorterings maskin. Fartøyet er utstyrt med Siemens Blue
Drive dieselelektrisk frem driftssystem på 3000 kW.
Sølvtrans-eide Bømlo Brønnbåtservice har Norges
mest moderne brønnbåtflåte og betjener oppdrettskunder i
Hordaland og Rogaland.
Aas Mek. Verksted på Vestnes leverer alle typer fartøy,
men er spesialist på brønnbåter. «Øystrand» verftets 195.
nybygg og det første av potensielt mange med konsept-
betegnelsen «AAS 3602 STDE» — et revolusjonerende
skipsdesign.
«Øystrand» kan frakte 540 tonn laks i slengen, måler nesten 80
meter og har en prislapp på litt uhyggelige 300 millioner kroner.
Men kvalitet og størrelse koster. Så enkelt er det. (Foto: Aas Mek.
Verksted AS).
116 "Norsk Fiskerinæring" nr. 1 - 2017