Page 118 - Norsk Fiskerinaering
P. 118

Ny brønnbåt: «Martin Sæle»


                                                                                        land under uforutsigbare for-
                                                                                        hold med tanke på strøm, vær
                                                                                        og vind, ønsket vi å investere
                                                                                        ekstra i sikkerhetstiltak. VETH
                                                                                        har levert en unit som gjør at
                                                                                        sidepropellen også kan brukes
                                                                                        som nødfrem drift. Bare det
                                                                                        kostet ca. 2 millioner kroner
                                                                                        ekstra. Ellers har vi kran fra
                                                                                        Z-marine, masse fiskehånd-
                                                                                        teringsutstyr fra Cflow og
                                                                                        Flatsetsund Engineering på
                                                                                        Møre. Steinsvik har levert filter
                                                                                        og UV-anlegg, mens Redox
                                                                                        har levert oksygenmåler,
                                                                                        ozonanlegg og automa tisk
                                                                                        vaskesystem. Halvorsen på
                                                                                        Bømlo står for all elektronikk.
                                                                                        Nordea har vært med oss hele
                                                                                        veien, Havtrygd er en god
           Så gikk det heldigvis bra til slutt. Brønnbåten «Martin Sæle» ble overlevert fra verftet i Spania i   forsik ringspartner og Bureau
           desember og går nå i oppdrag for Grieg Seafood på Shetland. Nybåten er bygget på samme konsept som   Veritas har klassifisert, forteller
           «Lilly Johanne», fartøyet som kantret ved verftet i Tyrkia sommeren 2015. (Foto: Aqua Star Invest AS)  Sæle.
                                                                                          «Martin Sæle» eies av
                                                                                        Salmon Star AS, som igjen
           17. DESEMBER 2016 var    samarbeidspartnere har vært   mannskap, båt og fisk har   eies av Mowi Star Holding AS
           en gledens dag i Austevoll.   veldig bra. Vi mener bestemt   stått litt ekstra i sentrum   (50%) og Aqua Star Invest AS
           Reder Svein Martin Sæle,   at vi sitter med en langt   denne gangen.         (50%). Svein Martin Sæle er
           sønnen Martin og kona    bedre brønnbåt enn den vi i   — Etter at vi kansellerte   hovedaksjonær i Aqua Star
           Grethe, kunne endelig svin-  utgangspunktet skulle hatt,   oppdraget til verftet i Tyrkia,   Invest AS.
           ge «sjampisflasken» mot en   sier Svein Martin Sæle.  ble «Lilly Johanne» solgt til
           splitter ny brønnbåt. Veien   «Martin Sæle» er 50   et selskap på Averøy. Der
           frem var unormalt lang og   meter lang og 12,60 meter   ble den ombygd, og i dag går
           kronglete. Sommeren 2014   bred. Brønnen måler 1.000   båten i Chile. Gondan har   Reder Svein Martin Sæle med
           skjedde nemlig det minst   kubikkmeter, bruttotonnasje   aldri bygget brønnbåter før,   kone og gudmor Grethe — fra
           tenkelige, og som Svein Mar-  er 1.400 tonn og båten har   men med vår kunnskap til   venstre på dette bildet, smilte fra
                                                                                        øre til øre da «Martin Sæle» ble
           tin Sæle i dag omtaler som   alt det utstyret regelverket   disposisjon kunne verf tet le-  døpt i hjemhavna Torangsvåg 17.
           «tragedien». Bare dager før   i dag krever i forhold til sik-  vere en flott båt. Vi har vært   desember 2016. Prisen endte på
           overleveringen kantret split-  kerhet, smitte og hygiene.    veldig opptatt av å bruke   ca. 170 millioner kroner. Øvrige
           ter nye «Lilly Johanne» ved   Like etter dåpsfesten seilte   norske utstyrsleverandører.   på podiet fra venstre for Grethe
           kaia på verftet i Tyrkia. Båten   «Martin Sæle» til Shetland.   Det har både med service   er medeiere Nils Johannes Sylta
           ble totalska det. Sønnen til   Der skal den være i full sving   og tilgjen gelighet å gjøre, og   og Berit Sæle, samt
                                                                                        verftseier Alvaro
           Svein Martin Sæle, Martin   for Grieg Seafood de neste i   ikke minst at vi vet hva slags   Platero fra
           Sæle, var ombord og blant   8-10 årene.            produkter vi kjøper. Vi har   Spania. (Foto:
           de siste som ble reddet ut.  — Det er deilig endelig å   Scandia propeller, Yanmar   Aqua Star
             — Da «Lilly Johanne»   kunne konsentrere seg om   hovedmotor og Finnøy Gear-  Invest AS)
           kantret ble det raskt avklart   det vi kan og ønsker å drive   fremdriftsanlegg.
           at vi ikke hadde noe med bå-  med. Vi brukte lang tid på å   Siden båten skal
           ten å gjøre. Den var jo ikke   trene mannskapet i forkant   operere ved
           overlevert. Vi snudde oss   av turen til Shetland og vi   Shet-
           derfor rundt og begynte å   er helt trygge på at de vil
           bygge en nesten identisk ny   gjøre en strålende jobb der
           båt i Spania. Det har vi ikke   borte. Mannskapet på ti
           angret på. Samarbeidet med   er fra Norge og Shetland,
           det spanske verftet Gondan,   og skal gå i skift, fortel-
           med Grieg Seafood som    ler Sæle. Han legger ikke
           båten skal gå for og øvrige   skjul på at sikkerheten til






       118 "Norsk Fiskerinæring"  nr. 1 - 2017
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123