Page 118 - Norsk Fiskerinaering
P. 118
Ny brønnbåt: «Martin Sæle»
land under uforutsigbare for-
hold med tanke på strøm, vær
og vind, ønsket vi å investere
ekstra i sikkerhetstiltak. VETH
har levert en unit som gjør at
sidepropellen også kan brukes
som nødfrem drift. Bare det
kostet ca. 2 millioner kroner
ekstra. Ellers har vi kran fra
Z-marine, masse fiskehånd-
teringsutstyr fra Cflow og
Flatsetsund Engineering på
Møre. Steinsvik har levert filter
og UV-anlegg, mens Redox
har levert oksygenmåler,
ozonanlegg og automa tisk
vaskesystem. Halvorsen på
Bømlo står for all elektronikk.
Nordea har vært med oss hele
veien, Havtrygd er en god
Så gikk det heldigvis bra til slutt. Brønnbåten «Martin Sæle» ble overlevert fra verftet i Spania i forsik ringspartner og Bureau
desember og går nå i oppdrag for Grieg Seafood på Shetland. Nybåten er bygget på samme konsept som Veritas har klassifisert, forteller
«Lilly Johanne», fartøyet som kantret ved verftet i Tyrkia sommeren 2015. (Foto: Aqua Star Invest AS) Sæle.
«Martin Sæle» eies av
Salmon Star AS, som igjen
17. DESEMBER 2016 var samarbeidspartnere har vært mannskap, båt og fisk har eies av Mowi Star Holding AS
en gledens dag i Austevoll. veldig bra. Vi mener bestemt stått litt ekstra i sentrum (50%) og Aqua Star Invest AS
Reder Svein Martin Sæle, at vi sitter med en langt denne gangen. (50%). Svein Martin Sæle er
sønnen Martin og kona bedre brønnbåt enn den vi i — Etter at vi kansellerte hovedaksjonær i Aqua Star
Grethe, kunne endelig svin- utgangspunktet skulle hatt, oppdraget til verftet i Tyrkia, Invest AS.
ge «sjampisflasken» mot en sier Svein Martin Sæle. ble «Lilly Johanne» solgt til
splitter ny brønnbåt. Veien «Martin Sæle» er 50 et selskap på Averøy. Der
frem var unormalt lang og meter lang og 12,60 meter ble den ombygd, og i dag går
kronglete. Sommeren 2014 bred. Brønnen måler 1.000 båten i Chile. Gondan har Reder Svein Martin Sæle med
skjedde nemlig det minst kubikkmeter, bruttotonnasje aldri bygget brønnbåter før, kone og gudmor Grethe — fra
tenkelige, og som Svein Mar- er 1.400 tonn og båten har men med vår kunnskap til venstre på dette bildet, smilte fra
øre til øre da «Martin Sæle» ble
tin Sæle i dag omtaler som alt det utstyret regelverket disposisjon kunne verf tet le- døpt i hjemhavna Torangsvåg 17.
«tragedien». Bare dager før i dag krever i forhold til sik- vere en flott båt. Vi har vært desember 2016. Prisen endte på
overleveringen kantret split- kerhet, smitte og hygiene. veldig opptatt av å bruke ca. 170 millioner kroner. Øvrige
ter nye «Lilly Johanne» ved Like etter dåpsfesten seilte norske utstyrsleverandører. på podiet fra venstre for Grethe
kaia på verftet i Tyrkia. Båten «Martin Sæle» til Shetland. Det har både med service er medeiere Nils Johannes Sylta
ble totalska det. Sønnen til Der skal den være i full sving og tilgjen gelighet å gjøre, og og Berit Sæle, samt
verftseier Alvaro
Svein Martin Sæle, Martin for Grieg Seafood de neste i ikke minst at vi vet hva slags Platero fra
Sæle, var ombord og blant 8-10 årene. produkter vi kjøper. Vi har Spania. (Foto:
de siste som ble reddet ut. — Det er deilig endelig å Scandia propeller, Yanmar Aqua Star
— Da «Lilly Johanne» kunne konsentrere seg om hovedmotor og Finnøy Gear- Invest AS)
kantret ble det raskt avklart det vi kan og ønsker å drive fremdriftsanlegg.
at vi ikke hadde noe med bå- med. Vi brukte lang tid på å Siden båten skal
ten å gjøre. Den var jo ikke trene mannskapet i forkant operere ved
overlevert. Vi snudde oss av turen til Shetland og vi Shet-
derfor rundt og begynte å er helt trygge på at de vil
bygge en nesten identisk ny gjøre en strålende jobb der
båt i Spania. Det har vi ikke borte. Mannskapet på ti
angret på. Samarbeidet med er fra Norge og Shetland,
det spanske verftet Gondan, og skal gå i skift, fortel-
med Grieg Seafood som ler Sæle. Han legger ikke
båten skal gå for og øvrige skjul på at sikkerheten til
118 "Norsk Fiskerinæring" nr. 1 - 2017