Page 120 - Norsk Fiskerinaering
P. 120
Cornelius Vanderbilt (1794-1877)
begynte som styrmann på en av
dampbåtene til Thomas Gibbons, og
gikk sammen med Gibbons i å utfordre
Robert Fultons dampbåtmonopol i
staten New York. Transa tlantiske
dampruter og jernbanevirksomhet — og
kanskje litt rå urkapitalisme — bidro
til å bygge formuen. Vanderbilt skal ha
vært den første til å bygge skip i stål.
også. Høres kanskje ikke så ille ut,
men normalt tenker man at det ikke
er helt som det skal. Ingen bør ha
så mye makt over mediene. Bør
noen i det hele tatt eie så mye, og
har det kanskje gått litt fort? Dessu-
ten; går det ikke alltid på bekost-
ning av alle oss andre? Den siste
tanken ligger nok ofte bak termene
kvotebaron og laksebaron. Heller
ikke Gjermund Cappelen syntes
om barontituler ingen, men det var
burde være moderne demokratier gulasj, til den første ver denskrigen. mest fordi han syntes det hørtes
fremmed. Siden ble nok John D. Og «brakkebaron» om den som dramatisk og pistolfektende ut.
Rockefeller den mest kjente «rob- tjente på å bygge brakker for tys-
ber baron», selv om han kanskje kerne under den andre. Siden fikk
aspirerte til kongetittel slik sett. vi «narkobaroner», og det er vel I SUM SPEILER ORD SOM
I Norge fikk vi «gulasjbaroner» liten tvil om at grunnlaget for deres laksebaron og kvotebaron fiske-
som hadde tjent seg rike på å rikdom er tvil somt. Vi har for så rinæringens omdømme — eller
levere mat, opprinnelig hermetisk vidt mediebaroner og hotellbaroner bidrar til å gjøre det mindre bra.
120 "Norsk Fiskerinæring" nr. 1 - 2017