Page 120 - Norsk Fiskerinaering
P. 120

Cornelius Vanderbilt (1794-1877)
                                                                                    begynte som styrmann på en av
                                                                                    dampbåtene til Thomas Gibbons, og
                                                                                    gikk sammen med Gibbons i å utfordre
                                                                                    Robert Fultons dampbåtmonopol i
                                                                                    staten New York. Transa tlantiske
                                                                                    dampruter og jernbanevirksomhet — og
                                                                                    kanskje litt rå urkapitalisme — bidro
                                                                                    til å bygge formuen. Vanderbilt skal ha
                                                                                    vært den første til å bygge skip i stål.


                                                                                    også. Høres kanskje ikke så ille ut,
                                                                                    men normalt tenker man at det ikke
                                                                                    er helt som det skal. Ingen bør ha
                                                                                    så mye makt over mediene. Bør
                                                                                    noen i det hele tatt eie så mye, og
                                                                                    har det kanskje gått litt fort? Dessu-
                                                                                    ten; går det ikke alltid på bekost-
                                                                                    ning av alle oss andre? Den siste
                                                                                    tanken ligger nok ofte bak termene
                                                                                    kvotebaron og laksebaron. Heller
                                                                                    ikke Gjermund Cappelen syntes
                                                                                    om barontituler ingen, men det var
                       burde være moderne demokratier   gulasj, til den første ver denskrigen.   mest fordi han syntes det hørtes
                       fremmed. Siden ble nok John D.   Og «brakkebaron» om den som   dramatisk og pistolfektende ut.
                       Rockefeller den mest kjente «rob-  tjente på å bygge brakker for tys-
                       ber baron», selv om han kanskje   kerne under den andre. Siden fikk
                       aspirerte til kongetittel slik sett.    vi «narkobaroner»,  og det er vel   I SUM SPEILER ORD SOM
                         I Norge fikk vi «gulasjbaroner»    liten tvil om at grunnlaget for deres   laksebaron og kvotebaron fiske-
                       som hadde tjent seg rike på å   rikdom er tvil somt. Vi har for så   rinæringens omdømme — eller
                       levere mat, opprinnelig hermetisk   vidt mediebaroner og hotellbaroner   bidrar til å gjøre det mindre bra.

















































       120 "Norsk Fiskerinæring"  nr. 1 - 2017
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125