Page 124 - Norsk Fiskerinaering
P. 124

for noen, vel detaljert for
                                                                                        andre. Selv kunne vi godt ha
                                                                                        tenkt oss litt flere anekdoter
                                                                                        og kanskje enda litt flere
                                                                                        forsøk på å bygge opp en
                                                                                        spenning og driv. Vi får oss
                                                                                        aldri til å lure på hvordan det
                                                                                        går med rederiet og folkene
                                                                                        rundt. Kanskje ønsket heller
                                                                                        ikke utgiver noe slikt, men for
                                                                                        å nå et videre publikum kunne
                                                                                        det vært heldig. På den annen
                                                                                        side kan ingen klage på bil-
                                                                                        dene. Aller mest imponerende
                                                                                        er det historiske bildetilfan-
                                                                                        get;  mange svarthvitt-bilder
       Den første «Eros» og starten på det hele i 1915. Seks karer på Eggesbønes gikk sammen om kjøpet, men det
       er Peder Eggesbø, Lars Eggesbø og Kornelius Pedersen man i ettertid regner som aktive eiere. «Eros» var 48   der vi kommer tett på både
       fot lang, hadde en motor på 22 hester og ble bygd på Bolsønes Skibsbyggeri ved Molde.  Johannes Bjarne og andre i
                                                                                        persongalleriet, flere bilder fra
                                                                                        fiske, inntrykksfulle bilder fra
       tilgang på råstoff veksler   skikkelig, noe som gjør at vi   Molde, ble anskaffet i 2015.   havari og helt, friske fotos tatt
       mellom å skape forløpet.   samtidig får en interessant   Siste «Eros»  og den sjuende   av dyktige Per Eide.
       Slik sett blir det jo en ganske   reise gjennom viktige deler   i rederiet — med lugar til 30,   «Eros — arven etter far min»
       traust sak og med få virkelige   av nyere fiskerihistorie. Vi   algelaboratorium og hybrid   er en solid og velskrevet sak,
       overraskelser. Styrken ligger i   blir med på snurpenotsetting,   fremdrift — hadde jomfruturen   som først og fremst vil finne
       grundigheten og kunnskape-  håkjer ringfiske, tunfiskfangst-  for tre år siden.    publikummet på sunnmørs-
       ne til Thorseth — og selvføl-  ing utenfor Elfenbenskysten,                      kysten, blant slike som inter-
       gelig også til kildene hans.   starten på loddeeventyret,                        esserer seg for havgående
       Den skrivende herøyværingen   etableringen av Global Herøy                       fiske og fiskerihistorie og selv-
       har vært borti båter, sjøliv og   og overlevering av stadig                      følgelig dem som på en eller
       fiskere før. Her skriver han   nyere fiskefartøy. For dem   Bilderik             annen måte har en tilknytning
       slik at kjennerne — praktikere   som kanskje ikke kjenner   Grundigheten gjør at leserne   til denne historien og folk og
       og fiskere — vil nikke, mens   his torien så godt, tar vi med   også blir kjent med historien   fartøy i den. Like viktig er det
       vi andre klarer å henge med.   at første «Eros», et 48 fots   til den første motoren i den   at denne delen av historien nå
       Eros-historien dokumenteres   nybygg fra Bolsønes ved   andre båten til rederiet. Artig   er behørig dokumentert.




            Brødrene Hjønnevåg AS i snart 70


            Vi tar med en bok til som kom ut   det hele i 1948. Siden handlet det
            helt mot slutten av fjoråret. Brø-  mye om å lage fiskemat til folket,
            drene Hjønnevåg AS i Kvinnherad i   men en fiskebil som leverte fersk
            Hordaland valgte å foregripe 70-års   fisk til bygdene mellom 1958
            jubileet med et drøyt år og ga nylig ut   og 1981 får også fortjent plass
            historien om bedriften. Boken er ført   i boken. Fagkunnskap, entu-
            i pennen av den tidligere redaktøren   siasme, hardt arbeid og strenge
            og ikke så rent lite produktive forfat-  krav til kvalitet trekkes uansett
            teren Sjur Tjelmeland. Han har brukt   frem som hovedårsakene til
            mye muntlige kilder, har hentet noe   at Brødrene Hjønnevåg AS
            fra private og offen tlige arkiver og   fremdeles er blant oss og nå
            supplert teksten med variert bildestoff.   leverer fiskemat og røykte
            «Liv sglad mat frå HAVET» ble tittelen,   fiskeprodukter over et stort
            med undertittelen «Ei historie om   geografisk område og til flere
            Brødrene Hjønnevåg AS».          av de store kjedene. I dag le-
              Dersom denne historien er fullsten-  des håndverksbedriften av barnebar-  Økonomisk
            dig ukjent for deg, foregår den stort   net til Henrik, Marit Hjønnevåg, har 12   er produksjon av fiskemat
            sett på sørsiden av Hardangerfjorden,   årsverk i sving og omsetter for 30-35   en balansegang på syltynn line. Siden
                                                                               1958 har Brødrene Hjønnevåg AS omsatt
            litt i Rosendal og fremfor alt i Uskedal.   millioner kroner på årsbasis. 57 av de   for 664 mil lioner kroner, og hatt et
            Men det var sogningen Henrik Alber-  siste 59 årene har bedriften gått med   overskudd før skatt på beskjedne 15,9
            tinus Bastiansen Gadder Hjønnevåg   overskudd, dog små. Boken er utgitt   millioner. Vi snakker om en resultatgrad
            fra Hjønnevåg i Solund som startet    på eget forlag.              på 2,4 prosent gjennom de siste 60 årene.
                                                                               Og den har ikke vært økende.




       124 "Norsk Fiskerinæring"  nr. 1 - 2017
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129