Page 25 - piscus
P. 25
Milliardinvesteringer
● Slik ser Marine Harvest for seg at et bulkskip
konvertert til merder vil se ut. ILLUSTRASJON TERJE ENGØ
almar har lenge arbeidet med komme som følge av at opprettere finner Bærekraft og kostnadseffektivitet
offshore merder, og har alle- nye merdkonsepter, mer miljøvennlige – Havbruksnæringen må utvikle nye og
rede fått ja fra myndighetene og økonomisk enn eksisterende anlegg, mer bærekraftige og kostnadseffektive
S i form av ni utviklingskonse- og derfor velger å investere i nye merder. måter å produsere laks på, skal vi kunne
sjoner til selskapet Ocean Farming AS, Oppdrag på bygging av arbeidsbåter, vokse i fremtiden. Oppdrett i ombygde
hvor Salmar eier over 90 prosent av servicefartøyer og brønnbåter til opp- lasteskip vil kunne være en løsning på
aksjene. Dette er bare noen av de mange drettsnæringen, verdt minst fire til fem flere av de utfordringene næringen står
utviklingsprosjekter som fremover vil milliarder kroner de siste par årene, har overfor, som rømming og lakselus, sam-
kunne skape store oppdrag for verft og vært kjærkomne i en skipsverftsindus- tidig som investeringskostnadene er til
utstyrleverandører. tri som opplever tørke i oljesektoren. å leve med, sier konsernsjef Alf-Helge
Lykkes Marine Harvest med å bygge om Aarskog.
23 selskaper satser på et lasteskip til et lukket merdanlegg, vil Fordi grunnkonstruksjonen ikke må
utviklingstillatelse det skape nye oppdrag for skipsverft og bygges fra bunnen av, vil gjenbruk av skip
Ifølge nettstedet Sysla.no har 23 sel- utstyrsprodusenter. Det vil også være kunne bringe investeringskostnaden ned,
skaper søkt om utviklingstillatelser for verft som vil måtte bygge de nye store sammenlignet med andre lukkede merd-
å utvikle nye merdkonsepter. Skulle alle merdene som nå utvikles. Sammen med løsninger. Sannsynligvis vil løsningen med
bli innvilget vil det bety investeringer disse vil det komme behov for nye og bruk av eldre skip gi investeringskostna-
på over ni milliarder kroner. Dette tallet større servicefartøyer, slepebåter og der langt under de som mange av de store
tar ikke høyde investeringer som måtte brønnbåter. offshoremerdene vil kreve. Det er også
25
P 25
PiscusNyttiscusNytt