Page 22 - piscus
P. 22

Drivstoff





























                    ● Eigenes fikk også montert dempeplate i baugen. Dette har dempet bevegelsene i båten kraftig og gjort det lettere
                    og zmer effektivt å arbeide på dekk. Effektivt arbeid gir også besparelser i tid og drivstoff. FOTO HANSTHOLM SKIBSMEDIE

































                    ● TrawlerBoost har til nå ikke    propellanlegget  kan gi påviselig lavere   Sigmund Lunde om bord på Eigenes.
                    vært noen braksuksess. Men        drivstofforbruk.                 Han legger til at minst like viktig er at
                    fremtidig fokus på fiskeflå-                                       arbeidsmiljøet om bord er forbedret.
                    tens utslipp vil tvinge fiske-    Sparer 1000 liter drivstoff i døgnet  -  Det  er  mindre  støy  og  vibrasjon,
                    flåten til å redusere utslipp     - Før vi fikk nytt gir, propell og dyse   siden vi slipper å presse motoren
                    av klimagasser. Dette er ikke     brukte vi rundt 3000 liter drivstoff i   bedre. Det som er skuffende er at det
                    bare miljøriktig, men også        døgnet. Nå er vi nede i rundt 2000 liter.   ikke  er  noe  hjelp  å  få  til  investerin-
                    god økonomi.                      Det  gir  oss  en  besparelse  som  gjør  at   ger som gjør fiskefartøyer  som Eigenes
                                                      vi kan nedbetale lånet vi tok opp for å   mer  miljøvennlige.  Jeg  kontaktet  både
                                                      betale regningen på 4,5 millioner ved   Innovasjon Norge og andre, men uten at
                                                      hjelp av innsparingene, sier skipper   det var noe sted en kunne få noen form


                    PiscusNyttiscusNytt
               22   P
               22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27