Page 22 - piscus
P. 22
Drivstoff
● Eigenes fikk også montert dempeplate i baugen. Dette har dempet bevegelsene i båten kraftig og gjort det lettere
og zmer effektivt å arbeide på dekk. Effektivt arbeid gir også besparelser i tid og drivstoff. FOTO HANSTHOLM SKIBSMEDIE
● TrawlerBoost har til nå ikke propellanlegget kan gi påviselig lavere Sigmund Lunde om bord på Eigenes.
vært noen braksuksess. Men drivstofforbruk. Han legger til at minst like viktig er at
fremtidig fokus på fiskeflå- arbeidsmiljøet om bord er forbedret.
tens utslipp vil tvinge fiske- Sparer 1000 liter drivstoff i døgnet - Det er mindre støy og vibrasjon,
flåten til å redusere utslipp - Før vi fikk nytt gir, propell og dyse siden vi slipper å presse motoren
av klimagasser. Dette er ikke brukte vi rundt 3000 liter drivstoff i bedre. Det som er skuffende er at det
bare miljøriktig, men også døgnet. Nå er vi nede i rundt 2000 liter. ikke er noe hjelp å få til investerin-
god økonomi. Det gir oss en besparelse som gjør at ger som gjør fiskefartøyer som Eigenes
vi kan nedbetale lånet vi tok opp for å mer miljøvennlige. Jeg kontaktet både
betale regningen på 4,5 millioner ved Innovasjon Norge og andre, men uten at
hjelp av innsparingene, sier skipper det var noe sted en kunne få noen form
PiscusNyttiscusNytt
22 P
22